צוללת של חיל הים חצתה את תעלת סואץ באופן גלוי ובאישור מצרי, לכיוון המפרץ הפרסי, כך דווח הערב (שני) בכאן 11. הדיווח, מסתמך על גורמי מודיעין ערבים, ובו נטען כי בעצם הפעולה, ישראל ניסתה להעביר מסר לטהרן. מדובר צה"ל נמסר כי הם לא מתייחסים לפרסומים מסוג זה.

מוקדם יותר היום, הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, העביר מסר תקיף לאיראן, והתייחס להדחתו של לוחם גולני לאחר שלא ירה לעבר פלסטיני שזרק לעברו בקבוק תבערה בטקס הענקת "אות הערכה מבצעי".

הנשיא ריבלין ישחרר את ציפי רפאלי מהכלא?

הרמטכ"ל כוכבי בנאום נגד איראן, קרדיט דובר צה"ל

"לאחרונה אנו שומעים על התגברות האיומים של איראן נגד מדינת ישראל. אם איראן ושותפיה, חברי הציר הרדיקלי, במעגל המדינות הראשון או השני, יבצעו פעולה נגד מדינת ישראל- הם יגלו שהם חברים בשותפות יקרה ביותר", כך אמר הרמטכ"ל. "צה״ל יתקוף בעוצמה כל מי שיהיה שותף, חלקי או מלא, מקרוב או מרחוק, לפעולה נגד מדינת ישראל או נגד יעדים של מדינת ישראל. אני אומר את הדברים בפשטות ומתאר לאויבינו את המצב לאשורו- מדרגות התגובה וכלל התכניות הוכנו ותורגלו".

עוד התייחס כוכבי בנאומו, בדרך מעט עקיפה לסאגת החייל שלא ירה לעבר הפלסטיני שהשליך לעברו בקבוק תבעירה באיו"ש. "עלינו לראות בניצחון ערך, עלינו לראות בו מצפן המכוון אותנו כל העת ובכל נושא. בפעילות המבצעית ובאימונים, בשגרה ובחירום, בעורף ובחזית. ערך הניצחון איננו מונח ששייך למלחמות בלבד. הוא חלק מהותי מזהות החייל ומפעולת יחידה יום-יום".

"כל חייל הניצב נוכח פני אויב, בשגרה או במלחמה, חייב לפעול בחדות, לחתור למגע, ולסכל כל איום. ההנחיות והוראות הפתיחה באש פשוטות ובהירות: כך נהגו חיילי צה"ל, ומפקדיו לאורך כל השנה באירועים רבים, כך הם סיכלו טרור ואויב, וכך אנו דורשים בכל האירועים בלי יוצא מן הכלל".

בתחילת החודש פורסם ב"מעריב" שאיראן הקטינה בצורה משמעותית את הנוכחות הצבאית שלה בסוריה. כך סבורים בצה"ל. בכירי הצבא מייחסים זאת בעיקר לפעילות ההתקפית של צה"ל במסגרת מה שמכונה בצבא המב"מ (המערכה שבין המערכות-ט"ל), אבל לא מתעלמים מכך שמגפת הקורונה, המצב הכלכלי הקשה באיראן וחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, על ידי האמריקאים בתחילת השנה, תרמו לכך גם כן. למרות המגמה המובהקת, בישראל מעריכים כי יציאה מוחלטת של איראן מסוריה תתאפשר רק במהלך מדיני שיובל על ידי ארצות הברית וסוריה. 

דובר צה"ל הודיע היום כי לאחר תחקור ראשוני של אירוע זריקת בקבוק התבערה על עמדה צבאית שהתרחש ביום שבת במרחב החטיבה המרחבית שומרון, החליט מפקד סיירת גולני כי החייל שלא הגיב בירי לאחר שנזרק לעברו בקבוק התבערה - יודח מתפקידו כלוחם. עם זאת, לנוכח מורכבות המקרה, תבחן בעוד מספר חודשים חזרתו ללחימה.