דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, העניק ריאיון לאתר "אילאף" הסעודי ובו התייחס למתיחות מול איראן ואמר כי "הצוללות שלנו מפליגות לכל מקום". בהמשך התייחס זילברמן למתיחות מול סוריה וסיפר כי "השנה תקפנו באמצעות 500 פגזים וטילים מדויקים מטרות בסוריה".

הוא סיפר כי בצה"ל "עוקבים מקרוב אחרי תנועות איראן שעלולה לתקוף אותנו מעיראק או תימן, שם היא מפתחת מל"טים וטילים מדויקים שיכולים להגיע לישראל". הוא הוסיף כי "יום השנה לחיסולו של סולימאני יכול להוות הזדמנות עבורם לתקיפה". עם זאת, כאמור, הוא הדגיש כי "הצוללות הישראליות מפליגות לכל מקום". 

הרמטכ"ל כוכבי בנאום נגד איראן, קרדיט דובר צה"ל

זילברמן התייחס למסר התקיף ששיגר הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לאיראן מוקדם יותר השבוע, שנועדו בעיקר לאוזני עיראק ותימן, המדינות ב"מעדל השני" שבהן איראן מאמנת כוחות ומפתחת מל"טים טילים מדויקים, כאשר מדינות ה"מעגל הראשון" הן לבנון וסוריה. 

"לאחרונה אנו שומעים על התגברות האיומים של איראן נגד מדינת ישראל. אם איראן ושותפיה, חברי הציר הרדיקלי, במעגל המדינות הראשון או השני, יבצעו פעולה נגד מדינת ישראל- הם יגלו שהם חברים בשותפות יקרה ביותר", כך אמר הרמטכ"ל. "צה״ל יתקוף בעוצמה כל מי שיהיה שותף, חלקי או מלא, מקרוב או מרחוק, לפעולה נגד מדינת ישראל או נגד יעדים של מדינת ישראל. אני אומר את הדברים בפשטות ומתאר לאויבינו את המצב לאשורו- מדרגות התגובה וכלל התכניות הוכנו ותורגלו".

זילברמן הזכיר כי בספטמבר 2019 איראן תקפה את מתקני חברת הנפט הסעודית ארמקו באמצעות עשרות מזל"טים וטילים מונחים מרחוק שהמריאו מתימן, עירק ואיראן מבלי שנחשפו. "זה מעיד על יכולת איראנית גדולה באזור זה", אמר. הוא הדגיש כי הדבר עשוי לחזור על עצמו מאותם אתרים גם נגד ישראל.

זילברמן הכחיש וטען כי ישראל לא יודעת על כוונה או תוכנית איראנית ספציפית לפגוע בישראל, אך ציין כי יום השנה לחיסול קאסם סולימאני הוא אירוע חשוב בו "ייתכן כי איראן מתכוונת לנקוט בפעולות תגמול צבאיות נגד ישראל או ארה"ב". הוא הוסיף כי איראן ספגה חבטות רבות במהלך השנה האחרונה, החל מחיסול סולימני והמתקפות על האתרים שלה בסוריה, דרך פיצוצים מסתוריים במתקני הגרעין שלה וכלה בחיסולו של פחריזאדה, מדען הגרעין הראשי שלה.

"כל אלו, יחד עם הסנקציות הבינלאומיות והסנקציות שארצות הברית מפעילה עליה, שלא לדבר על הקורונה, הופכים את איראן לחבית נפץ העלולה להתפוצץ בכל רגע בגלל עומס המכות שקיבלה, ללא יכולת להגיב בצורה נאותה לגודל המהלומות הללו", הסביר.

ארונו של המדען האיראני שחוסל פרחיזאדה מובא לטהרן (צילום: רויטרס)

בתשובה לשאלה על הדיווח לפיו צוללת של חיל הים חצתה את תעלת סואץ באופן גלוי ובאישור מצרי, לכיוון המפרץ הפרסי כמעין "מסר" לטהרן, אמר זילברמן כי הוא לא מאשר את הפרסום אך הוא לא מכחיש כי "חיל הים הישראלי פועל בכל מקום, מה שמעיד על כך שהצוללות הישראליות מפליגות בשקט למקומות שונים רחוקים וקרובים". הוא הוסיף כי "צה"ל פועל בחופש מוחלט בכל מקום במזרח התיכון וגם במדינות שלא חולקות גבול עם ישראל, ואולי אף רחוק יותר".
 
זילברמן סיפר כי הוא מחשיב את שנת 2020 כשנת מצוינות בביטחון עבור מדינת ישראל וציין כי מספר ההרוגים או הפצועים, מספר הרקטות שנורו מעזה ומספר האירועים הביטחוניים כנגד יעדים ישראליים היו כולם מעטים מאוד וזניחים בהשוואה לשנים קודמות. הוא ייחס זאת להרתעה הישראלית וציין כי ישראל תקפה אתרים בסוריה ושיגרה למעלה מ -500 פגזים וטילים חכמים לאורך השנה ולא קיבלה שום תגובה או תקיפה בחזרה - מה שמעיד על כך שישראל פועלת באופן חכם וממוקד שמשפיע על איראן וזרועותיה בסוריה, כמו גם על המשטר הסורי, מבלי שיש להם יכולת להגיב. "שראל לא תפסיק להכות באיראן בסוריה ותמנע ממנה לאחוז בצד אחד ולהעביר נשק וטכנולוגיות מתקדמות לחיזבאללה בלבנון מצד שני", אמר זילברמן.

על יכולותיו של חיזבאללה בלבנון, אמר זילברמן כי חיזבאללה החל להחזיק או לנסות להחזיק יכולות טכנולוגיות לשיבוש היכולות הישראליות וישראל פועלת למצוא את התשובה ואת הפיתרון לכך, אך הוסיף כי " באמירה כי ישראל יודעת לנטרל כל נשק או טכנולוגיה של חיזבאללה, באמצעים צבאיים או בדרך אחרת".

הוא ציין כי לחיזבאללה יש כוחות קרקעיים, אך הם לא משבשים את עבודתם של כלי טיס ישראליים במרחב האווירי הלבנוני. לדבריו, סוריה משגרת את המספר הגדול ביותר של טילים נגד מטוסים בעולם, בידיעה שהטילים הישראליים החכמים תמיד פוגעים במטרותיהם, וישראל לא רואה שום מכשול בדרך למטרותיה בסוריה.

הסרטון של סולימאני ופח'ריזאדה

בהמשך אמר כי הוא מעריך ששנת 2021 תהיה "שנת תקיפות הסייבר" והודה כי היו התקפות אלקטרוניות על אתרים ישראליים שהצליחו מעט, אך הנזק היה קל מאוד, וייתכן כי איראן תנסה להכפיל את המאמצים בתחום זה. הוא הסביר כי מלחמות וקרבות קונבנציונליים החלו לעבור מציוד פיזי כמו כלי נשק, טנקים ושדות קרב למסכי מחשב, כך שניתן לשבש את עבודת המדינה או לשתק אותה באמצעות לוחמת סייבר.

זילברמן הוסיף ואמר כי "הכל יכול להשתנות ברגע, באזור הזה המלחמות מתפרצות לפתע, וכל שיקול שידוע לנו כיום יכול להשתנות מסיבה לא ידועה". הוא ציין כי התקוממות פלסטינית עלולה להפוך את הדברים ולשנות את המשוואות וההבנות באזור. הוא גם אמר כי כל מלחמה עתידית תגרום לאבדות נפשות כבדות וגדולות בישראל וכי מתקנים ביטחוניים וחיוניים אסטרטגיים בישראל עלולים להיהרס על ידי פגיעות טילים או מזל"טים. לכן, ישראל מאמצת תוכנית לבניית צבא חכם, מהיר ומצויד. עם כלי הנשק והטכנולוגיות החדישים ביותר להתמודד עם כל איום.