הכתב הצבאי שלנו, טל לב רם, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM על אודות ההתפתחויות האחרונות בעניין העסקה המתווכת בין סוריה לישראל לשחרור הצעירה שחצתה לסוריה ושופך קצת אור על השאלות המתעוררות. "יצטרכו לחקור אם מישהו עזר לה, וגם צה"ל יתחקר את זה". הוא הוסיף כי לדבריו העניין לא רחוק מלהגיע לסיומו, "בגלל שהרוסים הם שחקן קשוח ודומיננטי, ויש אינטרס לפתור את זה".

מה ההתפתחות האחרונה שמותר לך לספר לנו בלי שתעבור על מגבלות הצנזורה?
"אנחנו יודעים שגם ראש המל"ל מאיר בן שבת וגם ירון בלום, חזרו ממוסקבה. אנחנו מבינים שיש אופטימיות כי הרוסים מעורבים בזה ורוצים לפתור את זה, והסורים מושפעים מאוד מהרוסים. יש עדיין דברים לפתור, שאחד מהם הוא עניין שקשור לכל סוגיית האסירים אצלנו".

הבחורה שתוארה כחרדית לשעבר, חוזרת בשאלה, היא מקרה הומניטרי. איך היא הצליחה לעבור גדר שהוקמה בשנים האחרונות, חדשה. יש גם אזורים עם מוקשים.
"קודם כל בעניין הזה וכאן אני כן קצת יש מניעה מסוימת אבל היא לא חצתה את הגדר של ה-7-9 מטר, אין מצב כזה. הגדר פרושה כמעט לאורך כל רמת הגולן אבל להבנתי היא יצאה לשטח הסורי מנקודה בה לא הושלם הפרויקט 'שעון חול'".

איך היא ידעה איפה הנקודה?
"יצטרכו לחקור זאת בישראל, אם מישהו עזר לה, סייע לה, נתן לה את היכולת להבין איפה הנקודה. זו נקודה שכרגע עדיין בודקים אותה, אבל אין ספק שגם צה"ל יצטרך לבדוק ולתחקר. זה נכון שזה לא מקרה בו יש חדירה מסוריה אבל בהחלט גם בצה"ל יצטרכו לבדוק את הפרצה הזאת". 

איך עבור צעירה ישראל שולחת את הבכירים שבבכירים, בעוד שיושב אצל החמאס מנגיסטו למעלה מ-6 שנים גם הוא מקרה הומניטרי פר אקסלנס ולא רואים תוצאות. מה זה אומר?
"זה כמה מרכיבים, יש שני ישראלים שלמעשה בשבע השנים האחרונות מוחזקים ברצועת עזה. אין התקדמויות".

תיעוד מהתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה (צילום: רשתות חברתיות)

אין לנו מנופי לחץ?
"התשובה היא מאוד ברורה, במשבר הקורונה הייתה התקדמות מסוימת, חמאס התחיל לדבר, אבל לעומת לבנון, גם חיזבאללה, ישנם לפחות שני אירועים של פגועי נפש אצלנו שנכנסו לשטח הלבנוני ולצבא הלבנוני היה ברור שמחזירים את האנשים האלה. כך המצב מול סוריה פחות או יותר. ברצועת עזה, עם כל הניסיון לכרוך עסקה הומניטרית כזו או אחרת, לא תהיה עסקה בלי שחרור של אסירים אצלנו. נדמה לי שכל הצדדים מבינים את זה. בגלל שזו סוגיה פוליטית ובגלל שיש דעות כאלו ואחרות, גם ישראל לא מוכנה להתקדם יותר מדי. חמאס חושב שיקבל את עסקת חייו - מה שלא יקרה וישראל שמוכנה לעשות צעדים מאוד קטנים בנושא, חלקם בצדק כי אתה לא רוצה לחזור על טעויות של עסקת שליט, בסוף אתה מקבל שבע שנים שלא הייתה התקדמות משמעותית ולא תמיד משקפים למשפחות את המציאות כפי שהיא. צריך להגיד את האמת – חברים, לא התקדמנו".

מתי היא צפויה לחזור הביתה? עניין של ימים, או שהמשא ומתן ייקח שבועות?
"אני לא חושב ששבועות, בגלל שהרוסים הם שחקן כל כך קשוח ודומיננטי, ויש אינטרס לפתור את זה. יש פה משוכות אבל אני חושב שיצליחו לחצות אותם עם פתרון כזה או אחר".