עוצר בטיחות בזרוע היבשה: בעקבות אירוע פליטת הכדור אמש, בו נפצע לוחם צה"ל באורח קשה, החליט היום (רביעי) מפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק על קיום עוצר בטיחות ליחידות היבשה למשך מספר שעות לצורך חידוד נוהלי הבטיחות.

ההחלטה התקבלה לאחר שהסתיים התחקיר הראשוני של האירוע החריג, ממנו עלה כי מספר שעות לאחר אימון מטווחי ירי רוג'ר כחלק מהכנה לתעסוקה מבצעית של לוחמי צה"ל בבסיס בבקעת הירדן, נפגע הלוחם מירי מכלי נשק של לוחם אחר, ששהה במרחק ממנו. נסיבות הירי עדיין נבדקות.

הלוחם קיבל טיפול רפואי במקום, ופונה להמשך קבלת טיפול רפואי בבית חולים, שם הוא שוהה כעת כשלצידו בני משפחתו. תחקור האירוע נמשך ובמקביל לכך מצ"ח פתחה בחקירת נסיבות האירוע. 

חיילים בפעילות מבצעית (צילום: Shutterstock)
חיילים בפעילות מבצעית (צילום: Shutterstock)

כזכור, הבוקר הודיע דובר צה"ל כי במהלך הלילה התרחשה תקרית חריגה בבסיס צבאי באזור בקעת הירדן בה לוחם צה"ל נפצע באורח קשה בבסיס, ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה עין כרם. בהתחלה חשבו כי הלוחם נפגע מאבן, אך עם הגעתו לבית החולים התברר כי מדובר בפגיעת כדור. מצבו מוגדר כעת קשה אך יציב.

מהתחקיר הראשוני לאירוע עולה כי הנשק ממנו נפלט הכדור, הוא נשק מסוג רוג'ר 0.22, אשר משמש כנשק לפיזור הפגנות והפרות סדר אלימות. בצה"ל הדגישו כי נסיבות האירוע נמצאות בבדיקה והמשטרה הצבאית החוקרת פתחה בחקירת נסיבות האירוע, בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הודעה נמסרה למשפחת הפצוע.

אחת הסוגיות המרכזיות נוגעת מדוע לא דווח כי מדובר בפליטת כדור. הנתון הזה התברר רק בבית חולים. חוקרי מח"ש שוללים את האפשרות שמדובר באירוע ביטחוני. מעדויות ראשונות עולה כי לא דווח על ירי בבסיס, או על אירוע של פליטת כדור מנשק. עם זאת, מסתמן כי מדובר באירוע של פליטת כדור, שהתרחש לא בהכרח באזור בו החייל שהה. 

על פי התחקיר, בשעות אחר הצהריים המחלקה סיימה מטווח על סוג הנשק ממנו נפלט הכדור, כחלק מהכנה לתפיסת קו באזור עזה. לאחר המטווחים, החיילים הניחו את הנשקים ליד עמדת השומר הפלוגתי. מספר שעות לאחר מכן, שני לוחמים במחלקה צעדו בסמוך לעמדה, כאשר באותו הזמן, מפקד אחר הרים את אחד הנשקים וכיוון את הנשק לעבר המרחב בו צעדו. בשלב זה נורה כדור אחד מסוג רוג'ר 0.22 ופוגע בראשו של הלוחם שנפצע ומאבד את הכרתו. פרמדיק ושני חובשים נוספים הוקפצו למקום והעניקו לפצוע טיפול ראשוני. לאחר מכן פונה הלוחם במסוק לבית החולים כשהוא במצב קשה.