איך המצב בירדן ישפיע על ישראל? מה שדווח אמש כנסיון הפיכה בממלכת ירדן, הותיר המון סימני שאלה לגבי היציבות השלטונית אצל שכנתינו ממזרח, למרות הודעות ההרגעה שנשלחו מטעמה לכיוון ירושלים. הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 13 צבי יחזקאלי הסביר (היום) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM את הרקע לדמות האנונימית עד עתה בציבור הישראלי חמזה בן חוסיין, שנמצא במעצר בית ונמצא קשור בפרשיית קשירת הקשר לכאורה נגד המלך עבדאללה השני.

"הוא הבן הבכור של נור, האישה הרביעית והאחרונה של המלך חוסיין", תיאר יחזקאלי. "הוא היה אמור להיות יורש העצר, המלך עבדאללה לקח את התפקיד ממנו והעביר אותו לבנו חוסיין - והתסכול נצבר. בהלוויה של המלך חוסיין ב-1999, היה את הנסיך חסן שהיה מתוסכל מאוד שהמלך עבדאללה יושבע. תמיד יש מישהו מתוסכל במשפחה הזאת. חמזה דומה בדיוק למלך עבדאללה – התחנך באותם מוסדות צבאיים, האנגלית שגורה בפיו, הוא טייס, צלף - גדל היטב בבית המלוכה", המשיך.

"יש הרבה ביקורת על בית המלוכה בתוך בית המלוכה", אמר הפרשן. "יש פער עצום בין מה שקורה ברחוב הירדני ובין מה שקורה בבית המלוכה. בית המלוכה שולט על מונופולים כלכליים, הנסיכים רבים בינם לבין עצמם על מונופולים. יש תחושה של ניתוק, תחושה שהממלכה לא מנוהלת נכון מבחינה כלכלית. אי אפשר לבקר את המלך עבדאללה ואי אפשר לומר זאת. רק אזכיר שזה לא האיום האמיתי על הממלכה, שהיא אחת הממלכות היציבות ביותר, זה היה ההפיכה בשנות השבעים של ספטמבר השחור".

בנוגע להערכות כי בישראל לא ציפו לתקרית כזו דווקא בירדן אמר יחזקאלי כי: "זה הדבר היחיד שיצא החוצה. היו כמה ניסיונות שהושתקו בשנים האחרונות. העצבים והחושים המודיעיניים של עבדאללה פרושים היטב על כל תנועה קטנה".

בנוגע לחשד שיש התערבות סעודית בניסיון ההפיכה לכאורה אמר: "אני לא יודע למה קושרים את סעודיה. אם נדבר על מעורבות, יש פה שוב עזרה ישראלית. זה הגיע מהצד בישראלי לא יודע אם מצד רשמי. תמיד הייתה איבה בין בית המלוכה הסעודי להאשמי, על תקן איזו שושלת הייתה צריכה לקבל את הממלכה. יש הרבה גורמים שבוחשים בממלכה. היו כאלה שלא היו רוצים לראות את עבדאללה, עם העמדות שלו, מוביל את ירדן כמו שהוא מוביל אותה כרגע".

ההשפעה על ישראל

"בעבר הועברו הרבה התרעות או ידיעות (מישראל)", הוסיף. "אני חושב שהדבר הכי חשוב למלך עבדאללה זה היציבות שלו והפחד שלו מפלסטינים, מדאעש, מכל מיני גורמים, וישראל עוזרת בהקשר הזה. וזאת לא הפעם הראשונה. כשאסד קידם דיביזיה שלמה בגבול וישראל גם היא שלחה אזהרה לאסד. תמיד ישראל עזרה לחוסיין בעת צרה וגם כנראה עוזרת למלך עבדאללה, למרות החמיצות הפומבית בינינו".

לגבי ההשפעה הביטחונית על ישראל במידה והפיכה שלטונית הייתה אכן מתרחשת הסביר יחזקאלי: "יכול להיות שירדן הייתה יוצאת מכלל שליטה. מבחינתנו, אם ירדן בכאוס אז הגבול לא יציב. נזכיר שבשנות ה-70 המלך חוסיין נתן לכל מיני ארגוני פדאיון לעשות בגבול ככל העולה על רוחם והגבול היה פרוץ. זאת סכנה רצינית באמת. אם הפלסטינים בירדן היו יוצאים מכלל שליטה, ישראל הייתה בבעיה אסטרטגית".

"ניסיון הפיכה בד"כ לא הולך חלק – תמיד יש מתנגדים", המשיך הפרשן. "הנשק נשלף, כל האינטרסים יוצאים, יכול להיות שהפלסטינים היו אומרים את דבריהם. הפלסטינים הם הרוב בממלכה, והם יושבים שם בשקט כבר הרבה שנים ולא נהנים מהשפע הכלכלי שיש לבית המלוכה".

"לדעתי אם המלך הוציא את זה כמו שהוציא את זה לתקשורת, אני חושב שהסיפור נגמר, הוא גדע את זה באיבו", הוסיף. "הוא בא ואמר שהוא רואה מה הם עושים ולא ייתן להם הזדמנות. זה רק מחזק אותו, שימו לב לברכות שהוא מקבל ממדינות ערב על הלגיטימיות שלו. המלך מחזק את הלגיטימיות והנסיך נכנס למעצר".

לגבי תגובת ישראל אמר: "ישראל כרגע לא הגיבה רשמית. ודאי בערוצים הביטחוניים ישראל העבירה את כל ההצעה לעזרה וסיוע".