היסטוריה בכנסת: חברי ועדת חוץ וביטחון הזמנית אישרו הערב (שני) את מינויה של חברת הכנסת אורנה ברביבאי לתפקיד יו"ר הוועדה והיא תהיה האישה הראשונה לכהן בתפקיד. עבור חברת הכנסת לא מדובר ברגע היסטורי ראשון, לאחר שבעבר הייתה האישה הראשונה בצה"ל אשר זכתה לקבל את דרגת האלוף. 

לאחר בחירתה אמרה חברת הכנסת: "אני מודה על האמון. אני רואה הזדמנות בלעמוד בראש הוועדה. במציאות מאתגרת פוליטית שבה יש סתירה בין הכאוס הפוליטי לאתגרים הביטחוניים מבחוץ ובפנים, לעמוד בראש הוועדה יש משמעות כל כך גדולה. במציאות שבה אין תקציב ומערכות הביטחון נדרשת להתמודד עם מורכבויות, אעשה את המקסימום כדי שהוועדה כמבקרת ומפקחת על מערכת הביטחון והחוץ של ישראל תהיה משמעותית וטובה. אני לא יודעת כמה הוועדה הזו תאריך זמן אבל אני מתייחסת ברצינות רבה לתפקיד. יש פה סגל אנושי מצוין לקדם את הועדות ולסדר סדר יום".

אורנה ברביבאי, מיקי זוהר ויריב לוין (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
אורנה ברביבאי, מיקי זוהר ויריב לוין (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ברביבאי המשיכה וסיפרה כי "המצב הבטחוני בגבולות ובפנים המדינה לא נעלם מעינינו. אנו מאותגרים על ידי חמאס, ברור שהעוטף לא יכול להמשיך כך. נעשה את זה באחריות ובזהירות. כולם פה מיצגים תפקידים פוליטיים אבל אני רוצה לקוות ולהאמין שאנו נראה את הנושא הביטחוני ומערכת החוץ כמשהו שעומד מעל ויכוחים פוליטיים. בטחון ישראל צריך לעמוד מעל כל מחלוקת. בנימה אישית, זה כבוד לי להגיע לכאן. הייתי בצבא כמעט 34 שנים. אני סבורה כאישה שדווקא זו הזדמנות להגיד לנשים אחרות, שצופות בנו, שאין תפקיד שאישה לא יכולה לעשות. אני שמחה לפרוץ הערב עוד תקרת זכוכית".

כאמור, ברביבאי נבחרה להיות האישה הראשונה בתפקיד, אך ההצבעה לא עברה פה אחד. חבר הוועדה, ח''כ איתמר בן גביר ממפלגת הציונות הדתית, בחר להימנע בעת ההצבעה.

יו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב גם הוא על בחירתה של חברת הכנסת לתפקיד: "זאת באמת היסטוריה. היינו צריכים להגיע לכנסת ה-24 כדי שאישה תעמוד בראש ועדת החוץ והביטחון. אני בטוח שתדעי להוביל את הועדה במקצועיות ובצורה שבאמת תתרום לביטחון המדינה וליחסי החוץ שלה. את נכנסת לתפקיד בנקודת זמן רגישה מאוד,  אנו חיים בתוך סערות לא פשוטות, כולנו מבינים שאנו בתקופה רגישה באופן מיוחד.