לראשונה במתיחות הביטחונית הנוכחית עבר מוקד האירועים להר הבית, וזאת כבר עליית מדרגה, שעלולה להוביל להסלמה מהירה של המצב. מחוז ירושלים במשטרת ישראל היה מוכן וערוך היטב להתפרצות האלימות בהר הבית בליל שבת. ניכר היה שנעשו שם הפעולות המתחייבות מהכנת הכוחות, התגבורים, הפקודות, התוכניות המבצעיות - ובסופו של דבר, גם המימוש שלהן בשטח.

באירועים מהסוג הזה יש חשיבות לריבוי כוחות בשטח, למאסות שמסוגלות להתמודד עם המון מתפרע ואלים, אבל מנגד לא לאבד שליטה ולשמור על איפוק בסיטואציה שבקלות יכולה לגלוש לאירוע חמור בהרבה. המקומות שאליהם המשטרה מגיעה עם כוחות דלילים הן נקודות התורפה שבהן שוטרים שחשים שהם בסכנת חיים יפעילו את נשקם האישי – וגם מכאן הדרך להסלמה נוספת קצרה יותר. משטרת ישראל החבוטה ראויה לכל קרדיט ומחמאה על התפקוד שלה בשטח – מהר הבית, דרך שער שכם ועד שייח' ג'ראח. היא הוכיחה מקצוענות משולבת באגרסיביות ובאיפוק כאחד. ניכר היה שגם הלוחמים בשטח מבינים היטב את המשימה שלאורה הם פועלים - להרחיק מירושלים את ההסלמה הביטחונית, שכבר גולשת למקומות נוספים ביו"ש ולרצועת עזה.

ממשלת ישראל, לעומת זאת, נותרה מאובנת לחלוטין בסוף השבוע הזה. המשבר בירושלים ממחיש את חוסר התפקוד המוחלט של ממשלת המעבר הזאת, שבסוף השבוע הזה אפילו לא ניסתה לעשות קולות של ממשלה. נראה היה שהממשלה נכנסה לנוהל מלא של שמירת שבת. הערכת מצב? שיח עם מנהיגים בעולם, גם בעולם הערבי? אמירה ישראלית רשמית? הצהרה לתקשורת? כלום. אפס. שום קול שלטוני לא נשמע. ישראל גם זנחה לגמרי את הזירה ההסברתית. מאיראן ועד נסראללה בלבנון - כל גורם עוין רכב על האירועים בהר הבית. ובירושלים שמרה ממשלת ישראל על זכות השתיקה.

וזה לא במקרה. מאז פרוץ האירועים בשער שכם, המתיחות בירושלים אינה מטופלת ברמה האסטרטגית. ישראל איחרה להבין את ההשלכות של ההסלמה גם על רצועת עזה, ועכשיו היא שוב הולכת לאיבוד בשייח' ג'ארח, מזל גדול שלפחות המשטרה הגיעה מוכנה לאירועי סוף השבוע. עם זאת, למרות האירועים בהר הבית, בליל שבת לא נורו בתגובה רקטות מהרצועה. אפילו לא מצד ארגון סורר וקיקיוני כזה או אחר, כפי שנוהגים לכנות אצלנו במערכת הביטחון. ככה זה כשמנהיגות חמאס רוצה בינתיים שזה לא יקרה, בדגש על בינתיים. ההסלמה בסופו של דבר תגיע לדרום, אבל כרגע לחמאס יש את ירושלים, וכל עוד הוא יכול, כנראה את המשך התבערה הוא מעדיף להדליק שם.

בחמאס כנראה זוכרים היטב גם ממבצע צוק איתן שברגע שמתפתח עימות רציני ברצועה מול ישראל - הוא מוחק מסדר היום את כל שאר הנושאים והעימותים, כשתג המחיר הוא בעיקר על חמאס. ההערכה היא שחמאס יידרש לפעולה מול ישראל, וארגוני טרור אחרים יבחנו את הגבולות. ברגע שחמאס ייתן את האור הירוק, הדרך קצרה להסלמה משמעותית בדרום.