אלוף (במיל') עמוס גלעד, בכיר במערכת הביטחון לשעבר, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM. גלעד הסביר כי במערכה הנוכחית בעזה, "צה''ל החל לפעול בעוצמה אדירה, אך לא רואים את ההישגים שם מול הנזקים שנגרמים פה. כשנפגעים שם בכירים, יש לכך השפעה, והם מוכנים להפסקת אש כבר לפני שבועיים. צה"ל החריף את התגובות, ולכן הם סופגים נזקים".

הבכיר לשעבר הוסיף כי "חמאס מבחינתו מוכן להפסקת אש, יש להם הישג לראייתם, הפיכתם למגיני ירושלים והאסלאם. בהישג התודעתי הזה, אפשר מבחינתם להפסיק את האש. אם ישראל הייתה נענית, הם היו מפסיקים את ירי הרקטות מיד, הם רוצים בכך. כרגע צה''ל החריף את תגובותיו והם סופגים נזקים. כשתהיה הפסקת אש, היא תהיה כשהם ישלמו מחיר בתודעה. צה''ל פגע להם בהרבה יכולות ייצור, לוקח זמן לשקם את היכולות הללו".

בניין שקרס כתוצאה מתקיפת צה''ל בעזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
בניין שקרס כתוצאה מתקיפת צה''ל בעזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

לדבריו, ישראל יכולה לגבות מחיר גבוה מהחמאס, גם מבלי להכניס כוחות קרקעיים לתוך רצועת עזה: "בינתיים אפשר, אני חושב שזה מה שקורה עכשיו. הם מופתעים, הם סוף סוף עברו לשיטת פעולה כזאת רחבת היקף, מבוססת על מודיעין מדויק שנאסף שנים, למצוא אנשים. הרסנו מנהרה התקפית שבה עשרות מחיילי היחידות המובחרות שלהם, הם מתים, וזה משפיע עליהם. הם מסתירים את כל מה שקורה. יש לחמאס שתי מטרות – להשתלט אסטרטגית על יהודה ושומרון, ושישראל לא תהיה פה. הם ראו בבחירות הזדמנות, ונחלשו כשאבו-מאזן ביטל אותן. באיו"'ש יש שקט יחסי, בגלל נהגת הרשות. אך עדיין, עם כל מה שקרה בירושלים והצעדים הקטנים שננקטו, בנוסף למה שקורה בערים המעורבות, חמאס רשם הישג ברמה המדינית אסטרטגית".

גלעד טען כי ישראל צריכה להמשיך ולחפש את ראשי חמאס, ולא להסתפק בדרגים הנמוכים. "זה קשה כשאתה לא פועל בתנאי הפתעה, הם מסתתרים. צריך להמשיך בסיכולים ממוקדים של בכירים, למשל מוחמד דף, שבהיותו פצוע קשה הוא אפילו מסוכן יותר כי המוח שלו עובד".

לסיום, האלוף במיל' הסביר כי אם צה''ל יעצור את תקיפותיו כעת, הנזק התודעתי יהיה חמור יותר עבור המדינה: "אם נפסיק עכשיו, מה יחשבו איראן וחיזבאללה? חמאס חייב לשלם מחיר, כדי שהם יחשבו 'המחיר ששילמנו עולה'. כמו נסראללה, חשוב שהאויבים שלנו, שצופים בנו וממתינים, יבינו שעוצמת צה''ל יכולה לפגוע בהם קשות והמחיר יהיה גבוה יותר ממה שציפו. זה מה שקורה כרגע בעזה, זו תכלית הפעולה של הצבא ואני חושב שהיא נכונה".