ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי וראש השב״כ נדב ארגמן מסרו היום (שישי) הצהרות לתקשורת מהקריה בתל אביב על הפסקת האש שנכנסה לתוקף הלילה וסיכמו את הישגי צה"ל במבצע "שומר החומות". 

נתניהו טען בדבריו שהמבצע הנחית מכה קשה על חמאס והוביל לשינוי המשוואה מול ארגוני הטרור ברצועה, והבטיח שישראל תגיב בעוצמה לכל ירי רקטות לעבר העוטף: "מה שהיה הוא לא שיהיה", אמר. בהמשך, סקר נתניהו את ההישגים העיקריים במהלך המבצע והפגיעות שספג חמאס. 

נתניהו גנץ וכוכבי בהצהרה לתקשורת (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נתניהו גנץ וכוכבי בהצהרה לתקשורת (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

שר הביטחון בני גנץ אמר: "תם ולא נשלם. השגנו את כל היעדים המבצעיים שהצבנו, גבינו מחיר כבד מאוד מהחמאס, החזרנו את יכולותיו שנים אחורה. בחמאס יתחרטו קשות על מה שבחרו לעשות והוא יודע שמחיר הפרת השקט יהיה כבד מאוד". בהמשך, קרא גנץ לנצל את הישגי המבצע כדי לקדם הסדר מדיני. "יש לנו הזדמנות לשנות, אסור לפספס, אסור לסגור את הדלת שנפתחה", אמר.

הרמטכ"ל אביב כוכבי הוסיף כי "החמאס טעה כשירה לעברנו, הוא לא קרא אותנו נכון ופגש עוצמת תקיפה והגנה שלא ציפה לה. אנו מקווים לשקט וביטחון אך ערוכים לכל התפתחות ונכונים לשוב ולפעול בעוצמה רבה בכל רגע נתון". 

ראש השב"כ נדב ארגמן אמר: "המבצע הזה הוא תולדה של הכנות מדויקות ועבודת מודיעין מצויינת. המבצע הזה לא דומה למבצעים דומים מבחינת המכה שקיבל ארגון החמאס, חמאס של לפני המבצע הנוכחי לא דומה לחמאס של אחרי המבצע הזה, שיכול להיות מבצע משנה מציאות בכפוף לדרך שבה נתנהל מכאן ואילך".

נתניהו, גנץ וכוכבי התייחסו בדבריהם גם לשבויים והנעדרים ברצועה. ראש הממשלה אמר כי "איננו שוכחים את השבויים שלנו, תוצאות המבצע מאפשרות תנאים טובים יותר להשבתם הביתה". גנץ הוסיף: "זהו חוב מוסרי שלנו כמדינה שאני נושא עימי יום יום שעה שעה", והרמטכ"ל כוכבי מסר: "לצד כל המשימות שצלחנו משימה אחת לא הושלמה והיא השבת הבנים הביתה, זו היא אחריות אישית שלי ושל צה"ל כולו ולא ננוח עד שנמלא ונשלים את המשימה הזאת".

גנץ קורא להסדר מדיני: "יש הזדמנות לשנות"

גנץ הדגיש בדבריו כי כעת, עם תום סבב הלחימה, יש לפעול לקראת הסדר מדיני. "בשלב זה תם המעשה הצבאי והגיע שעת המעשה המדיני, על חורבות בתיהם של בכירי החמאס והריסות מנהרות הטרור חובה עלינו לבנות מציאות אחרת. מעשה מדיני אין משמעותו הסכמי בזק אלא הטמעת מהלכים ארוכי טווח שיחלישו את הקיצונים ויחזקו את המתונים".

"הגיבוי שנתנו הממשל האמריקאי ועשרות מדינות נוספות הוא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל ואנו מעריכים זאת מאוד. שוחחתי בימים האחרונים גם עם מנהיגים ממדינות ערב המתונות, כאלו שיש לנו קשרים רשמיים איתן וגם כאלו שלא. ואני אומר לכם שיש לנו הזדמנות לשנות. אסור לפספס, אסור לסגור את הדלת שנפתחה".

גנץ התייחס גם לגל האלימות בערים המעורבות ואמר: "לאורך המבצע הצבאי, התמודדנו במקביל לכל האיומים עם משבר פנימי עמוק. החברה הישראלית זקוקה לא רק לטיפול נמרץ - אלא לתהליך ריפוי עמוק. להוקעה של גורמים קיצוניים שמלבים את האש בתוכנו, לחיזוק הסולידריות שבתוכנו, לחינוך אחר להכרת השונה, ולכבוד הדדי. זו משימה לאומית מהחשובות ביותר הניצבות לפתחנו בעת הזו".

אביב כוכבי, בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אביב כוכבי, בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

נתניהו מבטיח: "שינינו את המשוואה - מה שהיה הוא לא מה שיהיה"

נתניהו אמר: "כשיצאנו יחד למבצע הגדרתי את היעד המרכזי שלו - להנחית מכה קשה על ארגוני הטרור ולהשיב את השקט תוך ביסוס ההרתעה. וכך עשינו, לא הכל ידוע עדיין לציבור או לחמאס אבל מכלול ההישגים שלנו ייחשף לאורך הזמן. פגענו בחמאס הרבה מעבר למה שהם דמיינו, הוא חטף 11 ימים של מהלומות כבירות ששינו את פני המשחק".

הוא הוסיף: "שינינו את המשוואה לא רק לימי המבצע ותוך כדי המבצע אלא גם להמשך, אם החמאס חושב שנסבול טפטוף של רקטות הוא טועה. אנחנו נגיב בעוצמה לכל ירי רקטות לעבר עוטף - מה שהיה הוא לא מה שיהיה".

נתניהו ציין כי "אם היה צורך להיכנס קרקעית לעזה היינו עושים זאת, אבל אני חשבתי שהפעם נוכל להשיג תוצאות טובות יותר בפעולות בטוחות יותר. תמיד יש ביקורות מצד זה או אחרת אבל פעלנו בנחישות ובאחריות, אני רואה את השליחות שלי למנוע מחיר מיותר בחיי אדם ואכן גרמנו נזק מירבי לחמאס במינימום הפסדים למדינת ישראל".

בסיום דבריו ציין ראש הממשלה כי "איננו שוכחים את השבויים שלנו, תוצאות המבצע מאפשרות תנאים טובים יותר להשבתם הביתה. אנחנו לא שוכחים את אנשי הדרום - הם זקוקים לעוד מיגון והקלות כלכליות והם יקבלו אותם".

סיכום הישגי מבצע ''שומר החומות'' (צילום: דובר צה''ל)
סיכום הישגי מבצע ''שומר החומות'' (צילום: דובר צה''ל)

בהמשך סקר נתניהו חלק מההישגים הבולטים של צה"ל במהלך סבב הלחימה. בין ההישגים הבולטים: השמדת מעל 100 ק"מ של תת קרקע מגננתי המהווה יכולת אסטרטגית לחמאס וסיכול 5 בכירים בדרג מח"ט ומקביליו בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. כמו כן חוסלו כ-20 בדרג בכיר ובינוני וכ-200 פעילי טרור. 

"הנה מה שעשינו", פירט נתניהו. "שללנו את נשק המנהרות ההתקפיות של רשת החמאס, החמאס ידע שמעל הקרקע הוא יחטוף אש רצחנית ולכן הוא ניסה לבנות מנהרות טרור מתחת לקרקע כדי לחדור לשטחנו, זה מה שהם עשו בצוק איתן והם חשבו שהם יוכלו לחשוב על זה גם הפעם. אבל עכשיו הם גילו שהם חסומים, זה לא סתם קיר זה קיר חכם עם חיישנים ויכלות איתור והתרעה. כל פעם שהם ניסו להתקרב הם הושמדו מתחת לקרקע. כל מה שהחמאס השקיע ירד לטימיון".

"שנית, תקפנו את המנהרות ההגנתיות של חמאס, השמדנו חלק ניכר מהמטרו התת קרקעית. במשך שנים הכנו תוכנית קפדנית של פגיעה מהאוויר במטרו, החמאס השקיע בזה הון עתק ושנים של עבודה וזה ירד לטימיון. זה הישג עצום למדינת ישראל, הוכחנו שהמערכת הזו פגיעה ומחוררת, מלכודת מוות למחבלים. זה הישג עצום למדינת ישראל ששום צבא בעולם לא השיג עד היום".

"מעל הקרקע - חיסלנו למעלה מ-200 מחבלים, ביניהם 25 בכירים ובהם מחטים", הוסיף נתניהו. "מי שלא חוסל יודע היום שידינו הארוכה יכולה להשיג אותו בכל מקום, מעל הקרקע ומתחת לקרקע. אף אחד מהבניינים שהפלנו לא תמים, פגענו במפעלי רקטות, מחסני נשק, משרדים של החמאס עשינו זאת בפגיעה מינימלית בחפי מפשע, אף צבא בעולם לא מתנהל ככה צהל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם".

נתניהו התייחס לתמיכה הבינלאומית שקיבלה ישראל וכן ללחצים שהופעלו עליה להגיע להפסקת אש ואמר: "תמיד יש לחצים בינלאומיים, אבל אני רוצה לציין מה שהשתנה הפעם - הפעם קיבלנו תמיכה בינלאומית אדירה. אני רוצה להודות לידידי ג'ו ביידן שחזר על התמיכה החד משמעית של ארה"ב בזכות ההגנה העצמית של מדינת ישראל".

"אני מבקש להודות לעשרות מנהיגים נוספים מהעולם שהתייצבו מאחורינו, אני חושב שכולכם ראיתם דגלי ישראל מונפים מעל בנייני פרלמנט. אני מודה לכל המנהיגים על תמיכתם. רבים בעולם יודעים לעשות את ההבחנה בין ישראל מדינה דמוקרטית שמקדשת את החיים לבין ארגון טרור צמא דם שמקדש את המוות ומשתמש באזרחים שלהם כמגן אנושי".