סיום מבצע שומר החומות ברצועת עזה התקבל בקרב תושבי הדרום ברגשות מעורבים.

מצד אחד, הם מרוצים מכך שהשקט חזר לאזור והם יכולים לשוב לשגרת חייהם. מנגד, מרביתם לא מאמינים להצהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שהמשוואה הפעם השתנתה וישראל תגיב בעוצמה על כל ירי של חמאס מהרצועה.

אסף קורן, תושב קיבוץ כיסופים שבעוטף עזה, אמר: "אנחנו חיים כבר 20 שנה את המציאות הזאת. כולנו קיווינו שאחרי מבצע צוק איתן נקבל שקט להרבה שנים. בפועל, התחילו ה'טפטופים'. בהתחלה לעוטף, לאחר מכן זה הגיע לשדרות ובהמשך גם לאשקלון, אשדוד ובאר שבע. רק כשזה הגיע לאזור המרכז, בממשלה התעוררו ונתנו לצה"ל הוראה להגיב. עד אז, בקושי הפגיזו דיונות ברצועה. ההיסטוריה מראה שההצהרות של נתניהו בסוף כל סבב לחימה לא מחזיקות מים. לצערי, קשה לי להאמין שהפעם זה ישתנה".

גם גיל אמסלם מאשקלון, העיר שספגה הכי הרבה רקטות בסבב הלחימה האחרון, לא שבע רצון מההחלטה על הפסקת האש. "למרות שזה היה קשה מאוד, אני וכל מי שגר באשקלון היה מוכן להמשיך ולהישאר בממ"ד כמה שצריך, כדי שצה"ל יגמור את העבודה מול החמאס", אמר. "לצערי, באופן שבו זה הסתייים, בלי שום תנאים, לא השגנו כלום והסבב הבא מול החמאס הוא רק עניין של זמן".

גם יוגב ביטון מבאר שבע לא מאמין בהפסקת האש מול חמאס ואומר: "כולם מדברים עכשיו על זה שדין שדרות כדין תל אביב. אני בספק אם הממשלה אכן תעמוד במשוואה הזאת. חמאס עם הזמן מתחיל בבלוני נפץ ותבערה, לאחר מכן מגיעים פצמ"רים ובסוף זה מגיע גם לטילים שנופלים באזור הדרום. האם בעקבות המבצע האחרון ההרתעה של ישראל חזרה? לא נראה לי".

במקביל לתסכול של תושבי הדרום, הושק גם לאורך נתיבי איילון קמפיין שלטי חוצות במחאה על הפסקת מבצע שומר החומות מבלי להציב תנאים לחמאס.

"עם ישראל דורש ניצחון. פירוק החמאס מנשקו, שבירת רוחו של החמאס והשבת הנעדרים ללא תנאים. כך נראה ניצחון אמיתי", נכתב על שלטי הענק. את שלטי המחאה יזם הפורום לניצחון ישראל, מטעם פורום המזרח התיכון.

נפילת רקטה באשקלון, צילום: מד"א

"אין ספק שצה"ל הגיע להישגים משמעותיים במבצע שומר החומות. יחד עם זאת, תחושת ההחמצה שמלווה את הציבור הישראלי לאחר הסבב הנוכחי היא דבר שאיש מאיתנו לא זוכר בסבבים הקודמים", ציין מנכ"ל פורום המזרח התיכון גרג רומן. "אנחנו חייבים לפעול ולשנות את המדיניות הישראלית ובמקום שנפעל להכלה, נפעל להכרעה".

רומן יצא בקריאה פומבית לממשלה לשנות את המדיניות כלפי חמאס ואמר: "אנו קוראים לממשלת ישראל להבין שבצד השני לא יושב צד שמחפש שקט ושלום, אלא קורא להשמדתנו ופועל לעשות זאת הלכה למעשה. רק פירוקו מנשק וחיסול שאיפותיו ורצונותיו בצורה ברורה והחלטית יביאו לשקט ולשלום אמיתיים".