בכירים לשעבר במערכת הביטחון טוענים כי ישראל צריכה ליזום ועדת בדיקה לפרשת NSO, ומזהירים כי העיכוב בהכרזה רשמית על ועדה כזו גורם לנזק נוסף. זאת משום שגורמים בינלאומיים שונים מנצלים את הפרשה כדי לתקוף את הפעילות של התעשיות הביטחוניות הישראליות בעולם.

כזכור, על פי דיווחים, תוכנה של חברת NSO המכונה פגסוס, המיועדת למאבק בטרור, שימשה גם לריגול אחר מנהיגים, עיתונאים ומתנגדי משטר בכמה מדינות, ועל כך סופגות החברה וישראל ביקורת קשה. בסוף השבוע דווח כי נשיא צרפת עמנואל מקרון התקשר לראש הממשלה נפתלי בנט והביע את זעמו על כך שהתוכנה, על פי החשד, שימשה למעקב של שירותי הביטחון המרוקאיים אחר מכשיר הטלפון שלו.

קצין מודיעין בכיר במילואים הבקי בתחום אומר כי אם NSO פעלה על פי ההיתרים שניתנו לה על ידי משרד הביטחון, המדינה צריכה לספק לה גב והגנה, כמו גם לחברות ישראליות נוספו העוסקות בסייבר התקפי.

"משרד הביטחון עושה שגיאה חמורה כשהוא לא מקים ועדת בדיקה שתבחן אם NSO ושאר חברות הסייבר אופנסיב חרגו מההיתר שקיבלו מאגף פיקוח היצוא במשרד הביטחון", אומר הקצין. "חייבים לבדוק את החברות הללו. אם יתברר שלא, מגיע להן גיבוי מלא מהמדינה. היתרי שיווק ויצוא כרוכים בבירוקרטיה רבה, ועל המדינה להעניק רשת ביטחון למי שעומד בהם כלשונם".

משרד הביטחון, הקריה (צילום: ראובן קסטרו)
משרד הביטחון, הקריה (צילום: ראובן קסטרו)


גורמים אחרים העוסקים בתחום אומרים כי אין להסיק מהקמת ועדת בדיקה הטלת אשמה מיידית על החברה אלא אמצעי לבירור העובדות. הם מדגישים כי ועדת בדיקה כזו צריכה להיות חיצונית למשרד הביטחון כיוון שיהיה עליה לבחון גם את ההתנהלות באגף הפיקוח על היצוא הביטחוני, את הפיקוח על ההיתרים שניתנו, וכיצד ניתנו, ולכן יש בעיה מהותית בכך שמשרד הביטחון יחקור את עצמו.

אותו קצין מודיעין במיל' סבור כי לישראל יש אינטרס מובהק להסיר את העננה מעליה, ולבדוק את העובדות לאשורן וכי בכל יום שעובר נגרם נזק נוסף.

"הפרשה הזו היא תירוץ לחפש את התעשייה הביטחונית הישראלית כולה", הוא אומר. "החברות הללו מספקות לממשלות ולגורמים ממשלתיים, בכוח היתר יצוא ושיווק, כלי תקיפה בסייבר שמשמשים לאיסוף מודיעין. כשכלי כזה נמכר לחברה מוכרת אין גישה לרשימת היעדים של המשתמש וקל וחומר שלא למידע שנאסף".

"אפשר להאשים לנצח את החברות בהיתממות ובצביעות", ממשיך הקצין, "אבל בסוף הן מוכרות כלי ריגול, וגם להן, לרוכשים ולמשרד הביטחון שנתן את ההיתר למכירה ברור מה ניתן לעשות איתו. לכן מוכרים אותו ללקוחות מוגדרים ומאושרים מראש בלבד.