צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים בחדשות 13,שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים בתכניתם ב-103FM. הוא התייחס לראיונו של עבדאללה השני מלך ירדן אמש ב-CNN והאשים את ישראל בכך שהיא "לא מבינה את השכונה במזרח התיכון ברמה העמוקה".

את דבריו פתח בראיון של עבדאללה והסיק מכך שישראל "לא מבינה את תרבות השבט" במזרח התיכון: "הוא דיבר על זה שהאיראנים אתגרו אותו ותקפו ודיבר על האווירה הטובה שהייתה בפגישה עם בנט. אקח אתכם לתרגום מה שקורה במזרח התיכון, לא תמיד אנחנו מבינים את הצעדים שלנו, כי לעתים אנחנו לא מבינים את תרבות השבט במזרח התיכון".

"לפעמים אנחנו נוקטים צעדים מתוך חסד ורצון לתת, ואנחנו לא יודעים מה הם ההשפעה שלהם", הוסיף. "לדוגמה המים לירדן, ההחלטה על רפורמה בחקלאות ושליחת עיסאווי פריג' לאבו מאזן. אני חושב שאנחנו לא מבינים את השכונה ברמה העמוקה, מה אנחנו אומרים לשכנים שלנו".

"כבר שכחנו בתקשורת את כל מה שקרה בערים המעורבות, יש כתבות על חומוס ואוכל והכול בסדר אבל לא הכול בסדר כי נפל דבר. עצם ההתייחסות אל היהודי באופן בו מתייחסים זה אומר ניצחנו, זה אומר צדק".

יחזקאלי אמר שעבדאללה מלך ירדן הוסיף בראיונו כי "אם לא נגיע לשלום אז הקיצוניים ימשיכו במגמה. הוא קושר את זה לעניין של שלום".

"אם אחרי פרעות כאלה אתה נותן 50 מיליארד אתה לוקח את זה בחשבון. כשנתת למלך חוסיין את כמות המים הגדולה זה היה בהסכם, אין שבט אחד בכל תולדות המזרח התיכון אף אחד שנתן מים חינם לצד השני. ההפך, טורקיה ייבשה את סוריה שמייבשת את הדרום. כשאתה שולח את פריג' לאבו מאזן, אבל כשאתה עולה ברגל אליו מבחינת השבט הצדק הוא זה שעולים אליו לרגל", הסביר הפרשן.

"כשאתה עושה שרשרת שיש שנת שמיטה, אתה מחזיר מים, מעדיף סחורה של הצד השני מה הם אומרים? ערך החקלאות פחות חשוב להם כמו שחשוב לנו. אנחנו לא רואים את הצעדים האלה כי אנחנו עושים את הכול בקטע דמוקרטי ולא מבינים", המשיך בביקורת שלו על צעדי הממשלה.

יחזקאלי הבהיר כי מהלכי ישראל הם "לא הכללים של השכונה, צריך להסתכל איך הצעדים שלנו נראים בעיני השכונה. כשאתה מעדיף חקלאות פלסטינית, משנה המחיר, מעדיף עגבניות מטורקיה או עזה אתה אומר 'ערך האדמה שלי פחות ממה שהוא בעיניך'. תקראו את התרגום הסימולטני – זה נראה כחולשה. כשאתה שולח שליח אבו מאזן אתה יכול לבוא לפגישה? תראה את רשימת הדרישות של הפלסטינים".

יחזקאלי המשיך בקו שלו, וסיפר כי בניגוד למחשבה האמריקאית ב-2002 "אמר לי ערפאת – 'חתמתי על אוסלו כדי לבוא לחלון שלי למחוק אותך', אתה התייחסת לזה כמשהו שאולי יהיה שלום או הסדר".

הוא סיכם את דבריו בכך שאם "לא נדבר את שפת השכונה, נראה את המזרח התיכון בעיני שבט ודת – נפספס כל צעד. אנחנו לא קולטים את זה. גם אם תשכנע אותי עד מחר שה-50 מיליארד שניתנו לערביי ישראל ולמנסור עבאס ורע"מ לא קשורים למהומות, בעיני הערבים זה קשור, זו סיבה ותוצאה".