אתר החדשות הבריטי סקיי ניוז פרסם הבוקר (שלישי) מסמכים איראניים מסווגים, החושפים לכאורה יחידת סייבר איראנית שפועלת להטביע ספינות משא ולפוצץ משאבות דלק בתחנות באמצעות מתקפות סייבר.

המסמכים הפנימיים, שהגיעו לידי האתר, כוללים גם מידע על מכשירי תקשורת לוויניים המשמשמים את תעשיית הספנות העולמית וכן מערכות השולטות במבנים חכמים ברחבי העולם.

לפיהם, נראה כי האיראנים גילו עניין מיוחד בחקר חברות ופעילויות במדינות המערב, כולל בריטניה, צרפת וארצות הברית. גורם בטחוני שמכיר את 57 העמודים וכולל חמש דו"חות מחקר, הסביר כי יחידת סייבר מיוחדת במשמרות המהפכה האסלאמית באיראן בשם שאהיד קווה היא שערכה אותם.

 

אותו גרם אמר כי הוא מאמין שמדובר בעדות למאמציה של איראן לאסוף מודיעין על תשתיות אזרחיות, ולהפוך אותן ליעדים לתקיפות סייבר. "הם יוצרים בנק יעדים שישמש אותם בכל פעם שיראו לנכון", הוסיף.

בראשית כל דו"ח, נכתב ציטוט שנראה של המנהיג העליון עלי חמינאי: "איראן חייבת להפוך למעצמה החזקה ביותר בעולם הסייבר". המקור הביטחוני שביקש להישאר בעילום שם אמר שמדובר במעין "הצהרת כוונות של המפקד". כל אחד מהדו"חות מוסומן כ"סודי ביותר".

"הפעולה אמורה להיות חשאית למדי. הם עובדים על פעולות סייבר פוגעניות ברחבי העולם", אמר המקור.

לפי אחד הדו"חות, ישנה התעניינות איראנית במערכת ניהול בניינים - טכנולוגיית מחשב השולטת במכשירים טכנולוגיים כמו אורות חימום ואוורור. נראה כי האיראנים הביעו עניין בחברה גרמנית טכנולוגית בשם WAGO.

בדו"חות נוספים, הביעו האיראנים עניין במשאבות דלק בתחנות ובתקשורת ימית, שכללו צילומי מסך של חיפושים באינטרנט שתוארכו לשנה שעברה.

אחד הדו"חות עוסק במערכות המורכבות על ספינות משא גדולות השולטות בסינון מי נטל, מי ים המשמשים לייצוב אונייה בעת הפלגתה ללא מטען או עם מטען חלקי.

לפי תרשים שהגיע לידי סקיי ניוז, נראית ספינה יציבה במים, ואילו בתרשים נוסף מוצגת ספינה מוטה לצד, ומתחתיה כתוב: "תמונה שלוש מתוך איזון".

בדו"ח נאמר: "המשאבות הללו משמשות להכניס מים למכלים באמצעות צנטריפוגות. כל בעיה עלולה לגרום לטביעת האוניה". בהערה מסכמת צוין כי "כל סוג של השפעה משבשת עלול לגרום להפרעה במערכות אלו ועלול לגרום נזק משמעותי ובלתי הפיך לכלי".

ספינת משלוחים איראנית (צילום: רויטרס)
ספינת משלוחים איראנית (צילום: רויטרס)

תרשים אחר הראה כיצד ניתן לשלוח פקודות מרחוק לספינה ממרכז בקרה ביבשה באמצעות קישור לוויני.

בנושא הדלק, נראה כי האיראנים עסקו במערכת הנקראת מד טנקים אוטומטי, העוקבת אחר הזרימה בתחנות דלק. הדו"ח, שאורכו שישה עמודים, בדק ציוד תדלוק המיוצר על ידי חברה אמריקאית בשם פרנקלין תדלוק מערכות

"הם תומכים בלקוחות רבים באירופה, אפריקה, אמריקה והמזרח התיכון והם יכולים לשלוט ולנהל מערכות אלה", נכתב. עוד בדקו את ההשפעות של "בעיה" במערכות והוסיפו כי "[פיצוץ] של משאבות התדלוק הללו אפשרי אם מערכות אלה מפרצות ונשלטות מרחוק".

דובר מטעם מערכות התדלוק של פרנקלין אמר כי החברה מתייחסת "ברצינות לצורך לספק ציוד אמין ומאובטח ללקוחותינו".

השגרירות האיראנית בלונדון לא הגיבה לטענות שהועלו בכתבה.