בניגוד לפרסומים קודמים, במערכת הביטחון סבורים כי אין כל שינוי במדיניותה של רוסיה כלפי פעילות המיוחסת לחיל האוויר הישראלי בשטחה של סוריה.

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי נותר הסטטוס־קוו ביחסה של רוסיה כלפי תקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, וכך גם במסרים הישירים והעקיפים לישראל. 

את הדברים שאמר בשבוע שעבר גנרל רוסי ולפיהם צבא רוסיה מסייע לצבא סוריה לסכל תקיפות אוויריות, מייחסים בישראל למוצגים בתערוכות נשק גדולות המתקיימות ברוסיה, שאותם היא למנסה לשווק, ולא לשינוי המתרחש בשטח.

למעשה, בשנים האחרונות משתמש הצבא הסורי במערכות הגנה רוסיות בירי שהוא מבצע כלפי מטוסי חיל האוויר הישראלי, כאשר הם תוקפים בשטחה.

מדובר במערכות נשק מיושנות יחסית כמו Sa5. מערכות רוסיות מתקדמות המהוות איום משמעותי בהרבה למטוסי חיל האוויר, כמו s300 שהציבו הרוסים בסוריה, מוחזקות בשליטה מלאה על ידי הרוסים והם לא מאשרים שימוש בהן נגד מטרות ישראליות.

במערכת הביטחון משוכנעים כי אין שינוי גם בסוגיה זו, ולכן אין כל חדש בדברים שאמר הגנרל הרוסי. מאז ומעולם השתמשו הסורים במערכות נשק רוסיות, ובכל מקרה, הצבא הרוסי לא מסייע לסוריה להפעיל את אותן מערכות מתקדמות נגד מטרות ישראליות. 

בדיונים ובהערכות מצב פנימיות שנערכו בצה"ל עלתה הערכה חד־משמעית כי בשלב הזה, בנוסף לכך שאין שינוי בשטח, הפרסומים האחרונים גם לא כוונו להעביר מסר לישראל שלפיו הרוסים מאבדים סבלנות מול המשך הפעילות של ישראל בסוריה.

מערכת הגנה אווירית Buk-M2E (צילום: REUTERS/Sergei Karpukhin)
מערכת הגנה אווירית Buk-M2E (צילום: REUTERS/Sergei Karpukhin)

במערכת הביטחון סבורים כי הרוסים מבינים היטב שהסיטואציה בסוריה מאוד מורכבת וכי הם היו מעדיפים שישראל לא תתקוף, אבל מצד שני מבינים גם את האינטרסים שלה להגן על עצמה ולמנוע התבססות של איראן וחיזבאללה בסוריה.

בשורה התחתונה, במערכת הביטחון סבורים כי חופש הפעולה של ישראל בסוריה לא השתנה בחודשים האחרונים והיא תמשיך לפעול בשטחה בהתאם לאינטרסים הביטחוניים שלה ולמאמציה להרחיק את איראן מהאזור.

גם בסקירות האחרונות שהוצגו לדרג המדיני בישראל אמרו גורמי המקצוע כי מנגנוני התיאום והשיח בין צה"ל לצבא הרוסי מתנהלים בצורה טובה מאוד ואף השתפרו בחודשים האחרונים.

בישראל מפקפקים באמינותו של הפרסום בעיתון "א־שארק אל־אסווט" בשבוע שעבר, שלפיו גם האמריקאים הביעו, בשיחות עם הרוסים, אי־שביעות רצון מהמשך התקיפות הישראליות בסוריה. בישראל סבורים כי גם בשיחות בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אף אחד מהצדדים לא הביע אי־נחת מהפעילות הישראלית בסוריה.