תת אלוף במיל' חסון חסון, הקצין הבכיר ממוצא דרוזי ששירת כמזכירו הצבאי של שני נשיאי המדינה שמעון פרס וראובן (רובי) ריבלין ובעל עבר באגף המודיעין, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM.

הוא התייחס להסלמה הביטחונית בצפון הארץ, במרכזה הירי של חזבאללה לעבר שטח הארץ בשישי האחרון משטח לבנוני-דרוזי, והסביר את הרקע לכך שארגון הטרור בחר לשגר את הירי דווקא משם. 

"אישית זה לא מפתיע אותי", פתח חסון את דבריו. "בוא נסתכל על תמונת המצב, על החזית הצפונית, סוריה ולבנון כחזית אחת - איראן וחזבאללה. אם נתייחס למה שהיה בלבנון, למעשה חזבאללה פלוס משמרות המהפכה שעומדים מאחורי כל הסיפור הזה ניסו לשגר טילים מגזרה שממוקמת דרום מזרחית ללבנון, שם יש אחד המקומות הכי קדושים של הדרוזים. השיגור משם משמעותו לגרור את ישראל לתגובה למקום שמאוד קדוש לעדה הדרוזית. זה לא פעם ולא פעמיים שאיראן וחזבאללה מבינים את הרגישות".

כשנשאל מדוע מזכ"ל חזבאללה נסראללה החליט על כך, ענה כי "חזבאללה רוצה שתהיה הרגישות, זה העניין. חזבאללה ואיראן מנסים ליצור קרע בין העדה הדרוזית במזרח התיכון למדינת ישראל. הם יודעים שזו נקודת תורפה. הדרוזים הפגינו שם אומץ, ואני מקווה מאוד ששאר האוכלוסייה בלבנון גם יפגינו את האומץ הזה".

"לבנון כועסת, היא קרסה למעשה. חזבאללה ואיראן שהיום תופסים את לבנון וסוריה לא רוצים בריבון כדי שלא תהיה להם אחריות", הוסיף.

חסון הוסיף תרחיש קודר למדי, והבהיר מבחינתו כי ההסלמה "הולכת למלחמה. בוא נקרא לילד בשמו אנחנו על ציר התנגשות למלחמה מול איראן. חזבאללה זה אוגדה או פיקוד שמ-2006 אחרי המלחמה האיראנים אימצו אותו. אנחנו הולכים למלחמה אזורית עם איראן".

חסון חסון (צילום: מאיר וקנין, סוכנות ג'יני)
חסון חסון (צילום: מאיר וקנין, סוכנות ג'יני)

"היום במזרח התיכון יש שתי מעצמות אזוריות שהן ישראל ואיראן, לא רק מהבחינה הצבאית. מבחינת עוצמה צבאית, מודיעינית וטכנולוגית אנחנו המעצמה אבל איראן מתנהלת כמעצמה עם אסטרטגיה מאוד מובנת, נחושה ולא מבזבזת זמן. איראן מנצלת כל שניה כדי להתבסס", הסביר.

"אני לא רוצה לנקוט בזמנים אבל אנחנו על ציר התנגשות עם איראן, שמבוססת בעיראק, בסוריה, בלבנון", המשיך, וטען כי "צריך לנקוט יוזמה" בהינתן ויורים לשטח ישראל.

"אף אחד לא רוצה מלחמה", אמר כשנשאל האם התגובה של ישראל בשישי הייתה נכונה, והמשיך: "אף אחד לא מחפש שהגזרה תתחמם, לא חזבאללה ולא ישראל, אבל אנחנו לא יכולים להתעלם מהמציאות. אם תסע היום מראש הנקרה עד הר דב ומשם עד חמת גדר תראה מה שאיראן בונה סביבנו. בעתיד איראן חושבת גם על הגזרה הירדנית ,על כל הבקעה, היא מתבססת. פעם אמרנו הסורים על הגדר? היום האיראנים על הגדר".

לכן, הוא שב ואמר, "צריך לקחת יוזמה. זה לא בהכרח לפתוח במלחמה, אבל צריך לפתוח אותה בעיתוי הנכון. אנחנו צריכים לקבוע את הכללים ולא הם".

חסון פירט מהי אותה יוזמה לדעתו: "בריתות, היום המזרח התיכון מחולק בין הסונים לשיעים. היום העולם הערבי המתון בקשר מצוין איתנו. צריך לרתום את האמריקנים והאיחוד האירופי".

"יש לממשל ביידן אתגרים", ציין. "הקורונה, שיקום היחסים עם האיחוד האירופי, המלחמה עם הסינים, ברור שהמזרח התיכון הפך להיות בסדר העדיפויות האחרון אבל זה לא אומר שאי אפשר לרתום אותם".

בסוף דבריו, דיבר על המינויים החדשים של נשיא המדינה ושגריר ישראל בארה"ב ועל חשיבותם: "אני אומר שמניסיוני תפקיד הנשיא הוא לא רק לגזור סרטים ולטקסים. יש לו תפקיד חשוב, יש לו ערך מוסף ובהחלט בציר המדיני והביטחוני הוא יכול לקדם המון מהאינטרסים של מדינת ישראל.

"אני חוויתי את זה על בשרי. אנשים כמו בוז'י הרצוג עם הניסיון שלו והאישיות המיוחדת שלו ידע לעשות את זה וצריך לנצל את הדבר הזה. לגבי המינוי של מייק שאני מכיר אותו הרבה מאוד שנים, הוא מאוד מוכשר, עם יכולות לקדם את הדברים, מינוי ראוי והאיש הנכון במקום הנכון".