המודיעין האמריקאי איבד במידה רבה את האפשרות לפעולות ריגול בתוך איראן, כך דווח היום (חמישי) בניו יורק טיימס. עוד דווח כי בעקבות כך, ישראל היא זאת שמסייעת לארצות הברית במילוי הפירצה. גורמים רשמים במערך המודיעין האמריקאי מסרו לעיתון כי "הפעולות החזקות של ישראל באיראן מספקות לארצות הברית מודיעין אמין ושוטף על פעילות הגרעין האיראנית, תוכניות הטילים ותמיכתה במיליציות ברחבי האזור". 

לשיתוף הפעולה המודיעיני בין המדינות יש היסטוריה ארוכה של שיתופי פעולה. במהלך ממשל טראמפ, ארצות הברית אישרה ואף לקחה צד בפעולות ישראליות רבות במלחמה נגד איראן, אולם עם בחירתו של הנשיא ביידן, שהבטיח לחזור להסכם הגרעין האיראני לו ישראל מתנגד נחרצות, צמצם ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, את שיתוף הפעולה המודיעיני עם האמריקאים מכיוון שאינו סמך על ממשל ביידן, כך לפי הניו יורק טיימס.

על פי הדיווח, נתניהו הורה לבכירים במערכת הביטחון לצמצם את המידע המועבר לארה"ב על הפעולות המתוכננות באיראן. בכירים ישראלים סיפרו כי בפיצוץ המסתורי במתקן הגרעיני בנתנז שבאיראן ויוחס לישראל, סוכנויות המודיעין המקומיות העבירו הודעה לארה"ב כשעתיים לפני ולדברי גורמים אמריקאים וישראלים, מדובר בזמן קצר מדי על מנת שארה"ב תוכל לבצע פעולות או לבקש מישראל לסגת מהתוכנית. בהמשך חשפו כי בשיחה בין בכיר בממשל לראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, הביעו האמריקאים דאגה. כהן בתגובה אמר כי ההודעה המאוחרת היא כתוצאה של אילוצים מבצעיים וחוסר ודאות לגבי מועד הפעולה, כך לדבריהם.

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)


גורמים ישראלים אחרים אמרו שממשל ביידן לא היה קשוב לדאגות הביטחוניות של ישראל, ושהוא התמקד בחידוש הסכם הגרעין האיראני ממנו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרש ממנו. גורמים בוושינגטון תקפו את נתניהו ואמרו כי "הוא מחדש את הטינה מצד הממשל, כפי שהיה בתקופת אובמה. ההודעה ברגע האחרון על המבצע בנתנז היה הדוגמה הבולטת כי ישראל שינתה את הנהלים מאז הנשיא טראמפ". 

כמו כן, גורמים בכירים בממשל ביידן אמרו לעיתון האמריקאי כי ישראל הפרה הסכם ותיק שאינו כתוב בכל הנושא של הייעוץ המודיעיני לארה"ב בעניין הפעולות הסמויות ולא נתנה לוושינגטון את האפשרות להתנגד.

בתקופת הנשיא, ברק אובמה, הבית הלבן חשש שישראל מדליפה מידע ושמר בסוד מישראל את קיום המשא ומתן עם איראן, כך אמר גורם לשעבר בממשל אובמה, והוסיף כי נתניהו היה משוכנע שהוא תחת מעקב של סוכנויות ריגול אמריקאיות. מנגד, בתקופת הנשיא טראמפ, היחסים המודיעיניים בין המדינות הגיעו לשיאים חדשים. 

נתניהו ואובמה בבית הלבן (צילום: רויטרס)
נתניהו ואובמה בבית הלבן (צילום: רויטרס)


בגניבת הארכיון הגרעיני של איראן בשנת 2018 על ידי המוסד, ישראל תדרכה רק את הנשיא טראמפ וראש ה-CIA לשעבר, מייק פומפאו. בכירים במערכת הביטחון הישראלית השתמשו באותם מסמכים על מנת לשכנע את הממשל האמריקאי כי בידי איראן יש תוכנית נשק גרעינית פעילה. בהמשך, עם פרישתו של טראמפ מהסכם, הוא השתמש באותו המידע על מנת לנמק את החלטתו. "זה היה שימוש חכם במודיעין", אמר נתניהו לניו יורק טיימס בשנת 2019.

שתי המדינות שיתפו פעולה גם בשני מבצעים בשנת 2020, כך עולה מהדיווח. הראשון, חיסולו של מפקד כוח קודסקאסם סולימאני ומבצע נוסף לחיסול איש אל-קאעידה שמצא מקלט בטהרן. פומפאו, שכיהן מאוחר יותר כמזכיר המדינה, אמר כי לא הייתה מערכת יחסים חשובה יותר במהלך ארבע שנותיו בממשל טראמפ מאשר זו של ה- CIA עם המוסד. "לשני הארגונים באמת היה רגע, רגע חשוב בהיסטוריה", אמר בראיון ביוני.

זירת החיסול של קאסם סולימאני. צילום: רשתות ערביות

בהמשך דווח כי האתגר החדש של שתי המדינות, יהיה לבנות מחדש את האמון, זאת על אף תפיסות עולם סותרות בנוגע לסוגיה האיראנית. ממשל ביידן מעדיף גישה דיפלומטית שתתבסס על הסכם הגרעין מ-2015, בעוד בכירים בישראל אומרים שרק בכוח יהיה ניתן למנוע מאיראן התחמשות גרעינית ומטרתו של רה"מ בנט יהיה לקבוע האם הצדדים ימשיכו במלחמת הצללים נגד תוכנית הגרעין האיראנית. 

"שיתוף המודיעין והפעילות המבצעית בין ישראל וארה"ב הוא אחד הנושאים החשובים ביותר שעל סדר היום של הפגישה", אמר האלוף אהרון זאבי פרקש, ראש אמ"ן לשעבר לעיתון האמריקאי והוסיף כי, "ישראל פיתחה יכולות ייחודיות לאיסוף מודיעין במספר מדינות אויב, יכולות שארצות הברית לא הצליחה לפתח בכוחות עצמה ובלעדיהן הביטחון הלאומי שלה יהיה פגיע”.

"ארה"ב וישראל חייבות לזהות את הקווים האדומים במשותף, כך שאם איראן תחצה אותם, ישראל תוכל לפעול כדי למנוע ממנה להשיג את היכולת הגרעינית הצבאית", הוסיף.