טל לב רם, הפרשן הצבאי של "מעריב", שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וניסים משעל בתכניתם ב-103FM על רקע הסערה סביב מותו של בראל חדריה שמואלי, לוחם מג"ב שנפל בעת מילוי תפקידו בהפגנה בגבול רצועת עזה.

"אני רוצה לשים בצד את המשפחה, אני חושב שזו משפחה שכולה ואסור לשפוט אותה. אפשר לקבל את כאבה ואת השאלות הנוקבות שהיא שואלת. הביקורת על הצבא היא לגמרי בתוך כללי המשחק. לגיטימי להבין את כאב המשפחה", אמר בפתח דבריו.

"הדבר השני הוא איחור גדול מאוד של הרמטכ"ל והמנהיגות מצד רה"מ ואחרים. אני קורא לזה חוסר מנהיגות, ובמידה רבה האמבטיה העכורה, וזה לא קשור למשפחה, שהתמלאה מלמטה באמירות שאי אפשר לשמוע", הוסיף.

אביו של בראל חדריה שמואלי בהלווייתו (צילום: דוברות המשטרה)
אביו של בראל חדריה שמואלי בהלווייתו (צילום: דוברות המשטרה)

הוא ביקר את הזמן הרב שנדרש למנהיגים להגיב לטענות נגד הצבא: "יש מקומות בהם יש זרמים תת קרקעיים שמתחילים לפגוע בחוסן של מדינה. צריכה להיות מנהיגות. מדוע הרמטכ"ל מוציא איגרת שבועיים אחרי? אבל יותר גרועה מזה היא המנהיגות בירושלים. רק לחכות שלמעשה הרמטכ"ל יהיה הראשון שיוציא את הפקק ואח"כ כולם יוצאים? איפה הייתם שבועיים? אני מתייחס לאווירה שנוצרת כאן, שרואה מצד אחד את לוחמינו כגיבורים ואת הקצינים כאנשים רפוסים, שקשורים לקונספירציה פוליטית".

"צריך להתייחס ברצינות לחיילים ולוחמים שאומרים 'הוראות הפתיחה באש לא ברורות, אנחנו חוששים'. זה קשור בד"כ לגזרה אחרת", ציין.

"הסיפור המקצועי אפילו בעזה, מההתחלה היה ברור שלא קשור", קבע. "התקלות והשגיאות לא קשורות לנוהל פתיחה באש. הצבא שגה כמה פעמים, גם לא הסביר את האירוע בתחילתו, גם טעה שבמשך שבועיים לא אמר אמירה".

לב רם הבהיר כי הביקורת על הצבא היא הכרחית, אך הדגיש כי "השאלה אם אנחנו אחרי תקלות של מפקדים רוצים לשפוך את הגיגית עם כל המים, האם תמיד צריך לחפש אשם שיסיים את תפקידו". 

כשנשאל בסוף דבריו מדוע הרמטכ"ל שחרר איגרת לפקודיו, ענה כי "יש קצינים שאומרים אולי לא שווה לי לשרת בצבא אם אלה התגובות שאני מקבל".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/ 103fm