מצוד החל הבוקר (שני) אחר שישה אסירים ביטחוניים שנמלטו לפנות בוקר מכלא גלבוע, אחד מבתי הסוהר השמורים במדינה. כוחות משולבים של שירות בתי הסוהר והמשטרה ביצעו בדיקות תוך שימוש בכל האמצעים במטרה להתחקות אחר עקבותיהם. בתוך כך, פוזרו כ-80 אסירים מהאגף אליו היו שייכים ששת הנמלטים.

בעקבות הבריחה, כוחות משטרה, מג"ב, שב"כ וצה"ל נפרסו ברחבי המדינה, תוך חסימה של יציאות מהמדינה גם לשטחי איו"ש וגם לירדן. הכוחות ממוקדים כרגע במקומות בהן יש צפי להתקהלותכמו מרכזי ערים ושווקים. לקראת הערב הפריסה תתמקד במרכזי תפילה מתוך חשש לאירועי פח"ע. במשטרה מקיימים הערכת מצב אחת למספר שעות, אך כרגע אין ידיעה ממשית לאן נמלטו האסירים או להיכן בכוונתם להגיע.

במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט, ערך דיון התייעצויות בעקבות המקרה, בהשתתפות שר הביטחון  בני גנץ, השר לביטחון פנים עמר בר לב, הרמטכ"ל  רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי ובכירים נוספים.

אריק יעקב, מפקד מחוז צפון בשירות בתי הסוהר, התייחס לתקרית ואמר: "האירוע התחיל מבחינתנו בשלוש לפנות בוקר כשאזרח זיהה מספר דמויות רצות באזור השדות סמוך לכלא. התחלנו ספירות וזיהינו שבאחד התאים נמצא פיר שכנראה מתוכו נמלטו האסירים". הוא הוסיף: "זהו אירוע ביטחוני חמור, קיים כשל של המבנים".

המנהרה ממנה בוצעה הבריחה מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב"ס)

בתוך כך, ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח עם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, בעקבות האירוע, והדגיש בפניו כי מדובר באירוע חמור המחייב מאמץ כלל מערכתי של כוחות הביטחון. הוא צפוי לקיים התייעצויות בהמשך, בהתאם לצורך. במהלך ביקורו של ראש הממשלה במוצב צופים שבשומרון, אמר: "יש איומים רבים ואנחנו חייבים להמשיך לעמוד על המשמר". הוא פנה אל החיילים והוסיף: "עליכם להיות דרוכים במיוחד עד ללכידת המחבלים שברחו מכלא גלבוע".

השר בר לב אמר במסיבת עיתונאים כי יתכן ולכידת הנמלטים תמשך ימים ואף שבועות, והבהיר: "מדובר באירוע קשה שאסור שיקרה. נראה האם היה ניתן למנוע את הבריחה או לגלות במהירות גבוהה יותר שהתקיימה הבריחה". בנוסף, אמר כי הרושם שנוצר מהאירוע הוא שמדובר בתכנון מדויק ולכן, אמר: "סביר להניח שהיה סיוע במחוץ".

שר הביטחון בני גנץ קיים חיתוך מצב עם ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ץ אלוף עודד בסיוק ומפקד פקמ"ז אלוף יהודה פוקס בעקבות האירוע. השר התעדכן במאמצים המודיעיניים והמבצעיים, והנחה על תגבור הכוחות במעברי הגבול והתפר, תוך מוכנות מבצעית לביצוע כל הפעולות הנדרשות לתפיסת המחבלים בשיתוף פעולה מלא עם שירות הביטחון הכללי וכלל גופי הביטחון.

עמר בר לב בהערכת מצב בחפ״ק הימלטות האסירים האחוד סמוך לכלא גלבוע (צילום: ללא קרדיט)
עמר בר לב בהערכת מצב בחפ״ק הימלטות האסירים האחוד סמוך לכלא גלבוע (צילום: ללא קרדיט)

על פי החשד, סמוך לשעה 4:00 השישה הצליחו להשתחל דרך מנהרה שחפרו עד מחוץ לכותלי בית הסוהר ונמלטו. המשטרה הקימה חפ"ק במקום שבו מצאו את הבור שנחפר באדמה. סמוך אליו נמצאו פרטי לבוש, ובמשטרה מעריכים שמדובר בלבוש ששייך לנמלטים.

משב"ס נמסר כי על בסיס שחזור ראשוני, האירוע החל בסמוך לשעה אחת וחצי לערך, כאשר ששת האסירים נמלטו באמצעות פתח שהתגלה בתאם ויצאו לכיוון האזור הדרומי של בית הסוהר גלבוע. 

חקירת האירוע בכלא גלבוע (צילום: דוברות שב''ס)
חקירת האירוע בכלא גלבוע (צילום: דוברות שב''ס)


האסירים שנמלטו מזוהים עם הג'יהאד האסלאמי, והם: מונדאל אינפיעאת, עצור בטחוני, מחמד עארידה, מוחמד עארידה, יעקוב קדארי, איהם כמאמגי וזכריה זביידי, מפקד גדודי חללי אל אקצא שלפני שנתיים הורשע בפיגועי ירי. 

האסירים שנמלטו מכלא גלבוע (צילום: ללא קרדיט)
האסירים שנמלטו מכלא גלבוע (צילום: ללא קרדיט)


זכריה זביידי (צילום: יוסי אלוני)
זכריה זביידי (צילום: יוסי אלוני)


כוחות שב"כ החלו לפעול גם הם וההערכה כי האסירים נמלטו לאזור ג'נין. כל הסוהרים בכלא גלבוע נמצאים עתה בתחומי הכלא. על פי ההערכה השישה חפרו במשך תקופה מנהרה, דרכה הצליחו להשתחל מחוץ לכלא בתוכנית מוסדרת לבריחה. ללא ספק מדובר באירוע חריג החושף מחדל חמור שעוד ייחקר בהמשך. מדובר צה"ל נמסר כי הוקצו מספר כלי טיס למשימות חוזי, ובנוסף, לוחמי צה"ל ערוכים ופרוסים במרחב יהודה ושומרון.

מאות לוחמי משמר הגבול הוקפצו לאירוע, כוחות מיוחדים של מג"ב ימ"מ וחטיבה הטקטית, כוחות ממערך היישובים של מג"ב בכלל הארץ כולל מתנדבים, פלוגה ממג"ב איו"ש, יחידות מג"ב צפון וחוף. זאת, בנוסף לכוח תגבור של עשרות לוחמים מבית הספר החילי.

פאוזי ברהום, דובר חמאס בירך על בריחת האסירים, והצהיר: "האסירים הצליחו להיאבק למען החופש, על אף השמירה והסיבוכים. זהו מעשה הירואי המסמל ניצחון עבור כל אסירינו האמיצים. מדובר באתגר משמעותי עבור מערכת הביטחון הציונית". במקביל, בג'נין פתחו בחגיגות לנוכח הימלטות האסירים.

המנהרה דרכה בוצעה בריחת האסירים מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב''ס)
המנהרה דרכה בוצעה בריחת האסירים מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב''ס)

מאות רבש"צים ברחבי הארץ נמצאים במוכנות גבוהה בהתאם למצב, כך נמסר מארגון הרבש"צים. החל משעות הבוקר המוקדמות, עם היוודע דבר בריחתם של השישה, נמצאים כלל הרבש"צים בדריכות גבוהה כדי להגיב לכל תרחיש שעלול להתפתח.

ניצב משנה אלי לוי, דובר המשטרה, סיפר בגל"צ: "האירוע כולו מטופל על ידי שירות בתי הסוהר, והשוטרים מהמחוז הצפוני נמצאים מאז השעות הקטנות של הלילה בסריקות וחיפושים". לדבריו, הדיווח הראשוני התקבל ככל הנראה באמצעות חקלאים מקומיים, והוסיף כי הוא מקווה כי הכוחות יצליחו להתחקות אחר הנמלטים לפני שיגיעו לרשות הפלסטינית.

"הקשר הישיר עם הרשות הוא של צה"ל והשב"כ. אבל כרגע העבודה שלנו במשטרה היא לחפש, והשגרה המלאה נשמרת כרגע בצפון", ציין לוי.