חקירת הבריחה מכלא גלבוע נמשכת: במשטרה ובשירות הביטחון הכללי מעריכים כי האסירים הנמלטים או לפחות חלקם שוהים עדיין בארץ ואפילו באזור הצפון, שם מתרכזים כעת החיפושים. כמו כן, גוברת הסברה שהם מקבלים סיוע מערבים ישראלים.

בנוסף לכך, חקירת אנשי הסגל בכלא לא מעלה, נכון לעת עתה, חשד לפלילים. עד כה נגבו עדויות מ-14 אנשי סגל מדרג הביניים בבית הסוהר, מהם עולה חשד לעבירות משמעת ורשלנות. 

ככל שעולים ומתבהרים פרטי האירוע, במהלכו הצליחו להימלט שישה האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, מצטיירת תמונה לפיה מעבר למחדל החמור המסכם את תכליתו' רצף כשלים והחלטות פיקודיות פנימיות שגויות שקיבלו בכלא הובילו למחדל החמור.

מסתבר כי בשל מצוקה בכוח אדם, התקבלה החלטה בדרג הפיקודי של הכלא שלא לאייש את כל עמדות התצפית שמסביב לחומה של הכלא השמור במדינה. במקומות שהוחלט שלא לאייש הוצבו מערכות טכנולוגיות ומצלמות אבטחה היקפיות שהיו מחוברות אל חדר הבקרה.

באותם החדרים, היו אמורים להימצא מספר סוהרים החולשים על תשעה מסכי פלזמה ענקיים והם אמורים לזהות בזמן אמת כל תנועה חריגה בסביבת חומות הכלא, כפי שפורסם כבר אתמול במעריב

אותה סוהרת שהוצבה במגדל תצפית סמוך הפונה אל הכביש הראשי, היתה אמורה להבחין בתנועה האסירים שרצו לעבר השדות וחצו את הכביש ומיד להתריע על התנועה החשודה אלא שלרוע מזלה היא נרדמה. התחקיר מעלה כי מדובר בסוהרת חיילת בשירות סדיר שהיתה זו עבורה המשמרת הראשונה על המגדל וגם זאת אחרי חודש בלבד בכלא גלבוע. מי החליט על שיבוצה באותה משימה ? ממצאי התחקיר ייחשפו בהמשך. 

ככל הנראה הסוהרת התעוררה משנתה שכן היא ניסתה בעדותה לספר כי שמעה רעשים אולם לא הבחינה בתנועה חשודה. אולם, העובדה שלא הבחינה באסירים שחוצים את הכביש, מצביעים על כך שבזמן האמת לא היתה בעירנות מלאה ככל הנראה. בשב"ס מסרבים להתייחס לפרטים ומותירים בידי המשטרה לבצע את החקירה . 

כלא גלבוע (צילום: אבשלום ששוני)
כלא גלבוע (צילום: אבשלום ששוני)


במקביל לכך, כוחות גדולים המונים כאלף שוטרים ממשיכים בחיפושים אחר הנמלטים כשהם מסתייעים באמצעים מיוחדים, רחפנים וכוחות מיוחדים. במקביל לכך, צה"ל הודיע על הגדלת היקף סיוע הכוחות במרדף לשלושה גדודים לוחמים, שבעה פלוגות שבניהן איסוף, מודיעין וכן אמצעי חוזי.

את המצוד מוביל השב"כ מבחינה מודיעינית, כשכוחות של משטרת ישראל וכן כוחות מיוחדים פועלים בשטח ישראל וברחבי יהודה ושומרון, בעיקר באזור העיר ג'נין והכפרים הסמוכים לה, שמהם הגיעו מרבית המחבלים הנמלטים, כולם חברי ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ), למעט זכרייה זביידי, פעיל הפת"ח המוכר.

אתמול עצרו כוחות הביטחון מספר קרובי משפחה של ששת האסירים, כך דווח בתקשורת הפלסטינית. לפי הפרסומים, הכוחות פשטו על העיירה יעבד, השוכנת דרום-מערבית לג'נין, עצרו את יעקב אינפיעאת, אביו של האסיר הנמלט, מונדאל אינפיעאת, ושחררו אותו זמן מה לאחר מכן.

גורמים מקומיים מסרו לכלי התקשורת "שיהאב" כי בוצעו פשיטות גם על מספר בתים בעיירה הפלסטינית עראבה, דרומית לג'נין, ועצרו את אחיו של מחמוד עארדה, אשר היה כלוא בעצמו 20 שנים בכלא הישראלי. בנוסף, גם אחיו של מוחמד עארדה נעצר.