גונדר (דימ') אלי גבאי, לשעבר מפקד כלא גלבוע, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לבריחת ששת המחבלים מכותלי הכלא, עליו פיקד בעבר: "כל בית הסוהר בנוי על כלונסאות, ולא צריך לחפור יותר מדי, רק לפנות את החול או את האדמה ימינה ושמאלה. לא הפיקו את הלקחים מאז 2014, והתוצאה היא התוצאה שראינו. כבר ב-2014 התפיסה של כלא גלבוע בתור 'כספת' התנפצה. מדובר בכלא שנבנה בחופזה, על מנת לקלוט מחבלים שנעצרו במהלך האינתיפאדה".

בהמשך, טען מפקד כלא גלבוע לשעבר כי צריך לבדוק בעניין הטקטי-מבצעי מה איפשר את בריחתם מהכלא. "שב"ס הוא ארגון מסודר עם פקודות ונהלים, וצריך לבדוק האם מישהו הפר פקודה או לא מילא אחר נוהל כזה או אחר. יבדקו את זה, וסביר להניח שמיד יגלו איפה הכשל. העניין האסטרטגי הוא מורכב יותר, כי לצערי במדינה הזאת, רק כשקורה אסון, בודקים ומשפרים את המצב". 

"כעת בודקים ברמה המדינית-לאומית איך התייחסו לשירות בתי הסוהר. לדוגמה, באיזו מדינה מפותחת בעולם יש סוהרת או סוהר בני 19 לבד באגף עם 130 מחבלים רוצחים בלילה? איפה זה קיים? רק אצלנו. לא מדובר רק בתקנים, המודיעין של שב"ס עובד עם טכנולוגיות מאוד ישנות, ובנוסף יש כיום בתי סוהר שאינם ראויים לכך שבני אדם יהיו שם. אנחנו מדברים כעת על האסירים הביטחוניים". 



לדבריו, "בשב"ס יש גם נשים, גם קטינים, גם אסירים פליליים, או אנשים שעצורים לימים עוד בטרם הוגש נגדם כתב אישום. יש מתקני כליאה כל כך מיושנים, שגם לבעלי חיים לא הייתי נותן לחיות שם".

גונדר (דימ') גבאי תקף בהמשך את התנהלות הדרג המדיני ואמר כי "אני אומר בצורה חד-משמעית, ומוכן להתווכח עם מי שרוצה להתווכח – אם מדינת ישראל הייתה נותנת לשב"ס את המנדט המלא להחזיק באסירים ביטחוניים כפי שהשב"ס חושב, לא היינו מגיעים לאירוע הזה היום. למפקד כלא כיום אין שום זכות וסמכות לתת לאסיר ביטחוני אפילו מחט או גרגיר של אורז. זה לא בסמכותו של מפקד הכלא".

בית הכלא גלבוע (צילום: פלאש 90)
בית הכלא גלבוע (צילום: פלאש 90)


בהמשך, הדף את הטענות ולפיהם שירות בתי הסוהר חושש מהאסירים הביטחוניים, ואמר כי "שירות בתי הסוהר לא מפחד מאף אחד. הוא התמודד עם התפרעויות, שריפות ושביתות רעב. לא שב"ס סגר עסקאות עם האסירים כדי לסיים שביתות רעב, אלא הדרג המדיני. כמה פעמים הדרג המדיני וגופי הביטחון באים לשב"ס ואומרים לו להרגיע ולא להתסיס את השטח?".

"כולם רגילים ששב"ס הוא שק החבטות של מדינת ישראל וזאת הבעיה. כולם חושבים ששירות בתי הסוהר אוהב שקט תעשייתי וזה ממש לא נכון. הוא מתמודד עם הכל ויכול להתמודד עם הכל", סיכם.