"אין כל התקדמות בנושא השבויים והנעדרים. הפערים אדירים, והניסיון לייצר מצג שווא של התקדמות הוא בעיקר ספין של חמאס כתוצאה משיקולים פנימיים שלהם". כך אמרו ל"מעריב" גורמים מדיניים בעקבות הפרסומים מצד חמאס על התקדמות לכאורה במו"מ בנושא השבויים והנעדרים.

תגובת הגורמים באה לאחר שורה של התבטאויות מצד חמאס בסוגיה בימים האחרונים. סגן ראש חמאס בחו"ל מוסא אבו מרזוק אמר שלשום בראיון לעיתון "אל־ערבי אל־ג'דיד" כי ישנה התפתחות משמעותית בדרך לעסקת שבויים של הארגון עם ישראל.

אבו מרזוק הוסיף כי לאחר שבועות של עיכוב ישראל החליטה לפעול בסוגיה, והוסיף כי אם ישראל תיענה לדרישות חמאס, העסקה יכולה להיות מושלמת בתוך שבועות בודדים.

הוא גם הצביע על סימנים המעידים על נכונותה של ישראל לעסקה: ביקורה של משלחת ישראלית בקהיר לפני מספר שבועות, וכן העובדה שראש הממשלה נפתלי בנט צירף את מחזיק תיק השבויים והנעדרים ירון בלום לנסיעתו לפגישה עם הנשיא המצרי א־סיסי בשארם א־שייח'.

אברה מנגיסטו (צילום: באדיבות המשפחה)
אברה מנגיסטו (צילום: באדיבות המשפחה)

יום קודם לכן אמר בכיר בארגון הטרור לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדול" כי חמאס נמצא בקשר עם המצרים במטרה להוביל לעסקת חילופי שבויים. עוד אמר כי הם הגישו למתווכים המצריים הסכם מסגרת לעסקה. לטענתו חמאס מעוניינים להשלים את העסקה בהקדם האפשרי, אך טרם התקבלה תשובה מישראל.

דיווח זה מגיע על רקע פרסום שהופיע שלשום בעיתון הלבנוני "אלאחבאר", שבו נכתב על פי מקורות של חמאס כי הארגון הציג שתי חלופות לביצוע עסקת חילופי האסירים. האחת היא עסקה נרחבת שתבוצע בשלב אחד ובמסגרתה ישוחררו כל האסירים שהשתחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש על ידי ישראל, בנוסף לנשים, ילדים, אסירים חולים ואסירים כבדים.

החלופה השנייה מתייחסת לעסקה שתבוצע בשני שלבים, כאשר בשלב הראשון ישוחררו משוחררי עסקת שליט, נשים וילדים, בתמורה למידע על השבויים והחללים, ובשלב השני ישוחררו אלפי אסירים כבדים, כולל כאלו עם דם על הידיים, בתמורה להשבת גופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול.

האחראי על תיק האסירים בחמאס זאהר ג'בארין הדגיש בראיון לרדיו אשמס כי חמאס מתנגד בכל תוקף להתנות את העסקה בשיקום הרצועה.