עורך הדין אליעד שרגא שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, על מנת להגיב על חשיפת המבצע לאיתור מידע על רון ארד לישראל, שנחשף אמש בנאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט. על פי שרגא, "על שרידי לבוש לא היו מנהלים מבצע שכזה, אך לצערי הרב עד היום לא הגיעו לידיעת הזהב של 'יש לנו את הגופה'".

שרגא, שכיהן בעבר כיו"ר עמותת 'לחופש נולד', הפועלת לשחרורו של הנווט הישראלי, סיפר כי לא היה מופתע מהמבצע: "כמי שמכיר את הפרשה מקרוב יודע שמאז ה־16 באוקטובר 1986, היום בו רון נפל, המוסד לכל אורך השנים עושה מאמצים עילאיים בעשרות מבצעים. במשך 35 שנים, פעם אחר פעם פעלו להביא פריט לבוש או תמונה או מכתב. לא פעם ולא פעמיים פעלו להביא גם עצמות שנחשדו כשלו".

עוד הוא הוסיף כי בעבר היו ידיעות מודיעיניות כי ארד הוחזק בתא כלא בטהרן במשך מספר שנים, אך הן התבררו כלא נכונות: "היו מספר פעמים שגוף כזה או אחר טען שהוא מחזיק ברון, ואז עשו מבצעים מורכבים להשיב את חלקי העצמות ולעשות בדיקות DNA. לפעמים גם חטפו אנשים עם אינפורמציה, אך לא הגיעו לידיעת הזהב. אין במבצע הנוכחי דברים אחרים".

לאחר שנשאל על הפער בין אמירתו של רה"מ בנט, לבין טענות אנשי מערכת הביטחון שטוענים כי המבצע לא נחל הצלחה, השיב שרגא כי "לצורך העניין אותרה, לכאורה, גופתו במדינת אויב ועושים מבצע מטורף להגיע אל הגופה ולהביא אותה. זה מבצע מורכב ומסובך אופרטיבית ומבצעית ובסופו של יום, אחרי שהגופה מגיעה במבצע מוצלח של המוסד וסוכנים כאלו ואחרים זה מגיע למעבדה ומתברר שזו לא גופתו. המבצע מוצלח אבל התוצאה לא תואמת את הציפיות וההשקעה".

בנוסף, עורך הדין מתח ביקורת על ראשי הממשלה בנימין נתניהו ונפתלי בנט, וטען כי בשנים האחרונות הם הופכים את המוסד ל"צעצוע לאומי": "לצערי, המוסד הפך לצעצוע הלאומי להתהדר ולהתפאר בו בשש השנים האחרונות על ידי ראשי הממשלה. לא יודע אם המטרה של בנט הייתה לסטות מהנורמה, אבל אין ספק שכל מבצע שנחשףבין אם להבאת רון ארד או מבצע להבאת מסמכי אטום מארכיב כזה מטהרן, מי שמוצא לנכון להדליף את ההדלפות האלה אני חושב שזה ריטואל מסוכן שחייבים להפסיק אותו, ולא משנה אם זה ראש ממשלה כזה או אחר, או ראש מוסד שיושב אצל אילנה דיין ומספר סיפורים שהנשמה לא מצליחה להאמין שמישהו כזה חושף כאלה מיידעים רגישים".

יוסי כהן (צילום: מתוך ''עובדה '', קשת 12)
יוסי כהן (צילום: מתוך ''עובדה '', קשת 12)

לסיום, עורך הדין התייחס להשוואה בין המאמצים להשיב את גופתו של ארד, לבין שחרור החיילים החטופים בעזה וטען כי "צריך להזכיר, הייתה עסקת שבויים מאוד מידתית בנושא רון ארד, עוד בימי יצחק רבין. הוא היה מיד אחרי עסקת ג'יבריל, בה שוחררו 1,200 מחבלים ולא היה מוכן לשלם את המחיר המועט בשביל להחזיר את רון. דובר אז על כ-20 שבויים שהוחזקו על ידי צה"ל ומיליוני דולרים, זה חינם. גם המחיר בעזה עולה פעם אחר פעם, גם פה יש מנהלת שעושה מאמצים להחזיר את השבויים, אך יכול להיות שמאוחר מדי והמחיר הנדרש גבוה מדי".

עזרה בהכנת הכתבה: עפרי גליכמן, 103FM