התפתחות מפתיעה: דיווח מצרי חשף כי ישנה התקדמות במשא ומתן החשאי בין ישראל לחמאס לקראת הסכם חילופי שבויים, כך נחשף ביום שישי האחרון. הגורמים אמרו לעיתון המקוון ראי אל-יועם כי המצרים "השיגו נקודות רבות הקשורות בעסקת החלפת האסירים, שעשויה להתפרסם תוך מספר שבועות". על פי המקורות, המצרים קיבלו "ערבויות רשמיות וברורות מחמאס וישראל העומדות בקווי המתאר הרחבים של העסקה".

"יש הבנות בהרבה נקודות, וקהיר השלימה יותר מ -70% מהעסקה, והיתר יכול להיות קשור לפרטי הזמן, המקום, הערבויות ועניינים לוגיסטיים אחרים", אמרו המקורות. חסן יוסף, בכיר חמאס בגדה המערבית, צוטט כי "יש הפתעות משמעותיות" שיהוו חלק מהסכם חילופי האסירים בין חמאס לישראל.

"הדיונים המתנהלים בחשאיות רבה, ובידי גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, "מתרחשות התפתחויות חשובות", אמר יוסף לראי א-יוּם. יוסף הוסיף: "העסקה תגשים את שאיפותיהם של האסירים שלנו בבתי הכלא בישראל". בשבוע שעבר אמר חמאס כי נושא האסירים נשאר בראש סדר העדיפויות שלו והוא לא ינוח עד שכולם ישוחררו מבתי הכלא הישראלים.

אסירים ביטחוניים (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
אסירים ביטחוניים (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)

"שחרור האירוע שלנו מבתי הכלא של הכיבוש הוא חובה דתית, לאומית והומניטרית", אמר חמאס בהצהרה במלאת 10 שנים להסכם חילופי האסירים בגלעד שליט. חמאס מתייחס לעסקה הזו כוואפה אלחרר ("נאמן לחופשים"), ו"שחרור המעצר הוא דרך אסטרטגית לחמאס", נכתב בהודעה.

חמאס מחזיק עדיין בגופותיהם של חיילי צה"ל אורון שאול והדר גולדין, שנהרגו במהלך מלחמת הרצועה ב -2014. חמאס גם מחזיק בשני אזרחים ישראלים, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, שנכנסו בעצמם לרצועת עזה בשנים 2014 ו -2015.