לדבריו, ישנם לקחים רבים שנלמדו מאז המבצע, שחלקם נעוצים בתיאום בין ארגוני, התארגנות בתוך צה"ל, מיצוי הטכנולוגיות הקיימות ואף ציין כי ישנם פערים גם בתוך צה"ל: "יש תרבות אחרת וחוסר תקשורת בין דובר צה"ל לגופים אחרים, היבטים נוספים של פיקוד ושליטה והיבטים אחרים שעלו בתחקירים וצה"ל עוסק בלתקן אותם".
"כדי שיהיה קשר בין הפעולה במישור התודעתי לבין השגת התכליות האסטרטגיות צריך להגיע אל מקבלי ההחלטות בצד השני", ציין אלון. הוא טען כי החולשה המרכזית במערכה הישראלית היא בהשפעה על דעת קהל רחבה בעזה בזמן לחימה, לשם הפעלת לחץ על מקבלי ההחלטות בחמאס.
"אל מול העובדות שהצבא מציג, התקשורת משדרת דברים אחרים לגמרי"
הוא הוסיף כי התודעה הישראלית והאמון הציבורי מהווים רכיבים חיוניים בתפיסת הניצחון, וציין: "בגלל מציאות פוליטית במדינת ישראל, ורצון של גורמים מסוימים להציג את זה כמבצע שנבע מצרכים פוליטיים של דרג כזה או אחר – מצאתי את הצבא מתמודד במציאות מאוד מורכבת, להסביר שהמבצע הזה הוא סופר חשוב ולא פייק".