הממשלה אישרה הערב (ראשון) את התכנית הלאומית הרב-שנתית לטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, והשר לביטחון פנים, עמר בר לב, הציג את עיקריה. זאת, לנוכח מספר קורבנות האלימות מתחילת השנה בחברה הערבית, שעומד על 104.

התכנית תתוקצב בכ-2.5 מיליארד שקלים ותקבע יעדים לקיום מערכה לאומית בנושא ואושרה גם תוספת תקנים של 800 שוטרים בארגון לשנת 2022, כדי לתגבר את הנוכחות בשטח. כאשר כבר עתה מצרפים 100 לוחמי מג"ב לפעילות באזור הדרום ועוד 100 לוחמי מג"ב לפעילות בצפון.

"העברנו היום החלטה לתקצב תוספת של למעלה ממיליארד שקלים לתוספת תקנים, טכנולוגיה, פעילות, רכבים וככל שנצטרך תקצוב - ראש הממשלה הודיע כי הוא ידאג לכך", אמר השר.

התכנית מבוססת על העקרונות הבאים:

• חיזוק שרשרת האכיפה, ובכלל זה תיקוני חקיקה נדרשים.

• יושם דגש על אכיפה כלכלית ומשולבת (לצד אכיפה פלילית קלאסית).

• הגברת המשילות ויכולת ההתמודדות של הרשות המקומית.

• שילוב של כלים "רכים" לטיפול ומניעה – טיפול ממוקד בצעירים ערבים שלאורך זמן אינם מצויים במסגרת קבועה של תעסוקה, לימודים או הכשרה מקצועית, מענים חינוכיים, רצף שיקומי וחיזוק חוסן קהילתי.

• הגברת שיתוף הפעולה בין המשרדים וביצוע מעקב ובקרה הדוקים אחר יישום התכנית. האגף לפיתוח חברתי כלכלי של החברה הבדואית במשרד הרווחה יהיה אחראי על פיתוח שירותים ותשתיות אזרחיות בתחומי התעסוקה, החינוך, התחבורה, הרווחה והפנאי.

• האגף יהיה אחראי גם על תכלול התכנית מול הרשויות המקומיות ומול משרדי הממשלה.

בין מטרות התכנית, כפי שהגודרו: פירוק ארגוני פשיעה והפחתת האמצעים הכלכליים העומדים לרשותם, העלאת תחושת הבטחון האישי של אזרחי ישראל בכלל, ושל תושבי הנגב, האזרחים והתושבים הערבים בפרט, הקטנה משמעותית של מספר כלי הנשק המוחזקים באופן בלתי חוקי בידי אזרחים בחברה הערבית, הגברת אמון הציבור הערבי במערכת אכיפת החוק, הגברת השיתוף והשותפות עם נציגים מהחברה הערבית, לרבות ראשי הרשויות המקומיות הערביות והערים המעורבות, ביישום התכנית והעצמת החברה הערבית וחיזוק החוסן הקהילתי.

"כיום נתקבלה החלטה לאחוז את השור בשתי קרניו", הבהיר בר לב, "כשהמטרה היא לצמצם את הפשיעה כי מדובר באיום לאומי על מדינת ישראל. משפחות הפשע בחברה הערבית לא רק שולטות ברחובות, אלא גם השתלטו על מכרזים של המדינה בסכומים של מאות מיליוני שקלים, ואנחנו בדקה ה-89".

הוא הוסיף: "המבחן של כולנו הוא בשנת 2022, שכן כי אם לא נצליח לבלום ולצמצם עד אז, ואני מאמין שנצליח, אזי לא נצליח לעולם. ראש הממשלה אמר שהוא גם ניערך במידת הצורך לתגבר את התקציב".

השר הדגיש את פעילות המשטרה והמשרד לביטחון פנים בחודשים האחרונים, וציין כי מרגע אישור התקציב, תוגבר הפעילות. "כל השרים הקשורים נחושים לפעול ליישום התוכנית במבצע שיימשך שישה חודשים, אותו מוביל סגן השר יואב סגלוביץ, במטרה להילחם ולעצור את הפשיעה ברחוב הערבי".

עמר בר לב (צילום: רמי זרנגר)
עמר בר לב (צילום: רמי זרנגר)

תומר לוטן, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים הוסיף כי "המנגנון המשילותי של החלטת הממשלה הוא חסר תקדים ואני אומר את זה באחריות רבה. האופן שבו אמורים כל המשרדים לעבוד בשילוב זרועות הוא דבר שלא היה בעבר. מדובר בפעולת אכיפה שאותה מובילה המשטרה ולצידה פעולת רתימת המשרדים המשלימים. הממשלה אישרה את התוכנית בעלות של 2.4 מיליארד שקלים".

אמש, ברקע גל האירועים האלימים בחברה הערבית ובצל מבצע "מסלול בטוח", המשטרה הציגה את נתוני המבצע: בתוך פחות משבוע נתפסו 30 כלי נשק ונעצרו כ-31 גנבי רכב ומאז תחילת השנה נעצו כ-5,000 חשודים בגין עבירות אמל"ח וירי, כאשר 92% מהעצורים הם מהחברה הערבית, ו-96% מכלי הנשק שנתפסו גם הם מהחברה הערבית.

הנתונים מציגים כי עד לתחילת חודש אוקטובר, הוגשו 1,500 כתבי אישום בגין עבירות ירי ואמל"ח ברחבי הארץ, כאשר 90% מהם מהחברה הערבית. בנוסף, ישנה עלייה של 22% במספר התיקים שנפתחו בגין אותן עבירות, עם 3,542 תיקים. אחוז המעצרים בתיקי האמל"ח עלה ב-30%. מלבד כלי נשק כמו אקדחים ורובים, נתפסו גם 120 תתי מקלע, כאשר בסך הכל, תפסה המשטרה 34,000 פרטי אמל"ח.