"צה"ל חייב לאמן מילואים": אמש דווח על תקיפה נוספת המיוחסת לישראל על פי התקשורת הזרה בסוריה, באזור חומס בצפון המדינה. מה עומד מאחורי התקיפות הליליות הללו, ואיך זה קשור למלחמה אפשרית בגזרה הצפונית? על כך שוחח הבוקר (שלישי) אלוף במיל' איל בן ראובן, שהיה מפקד הגיס הצפוני, עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM, והעריך: "זה לא ייגמר כמו בדרום". 

"מה שמעניין בתקופה האחרונה, על פי מקורות זרים, זה רצף התקיפות", התייחס בן ראובן לנושא. "איכות המטרות", המשיך, "שאסור שיגיעו ליעדים שלהם בסוריה או בלבנון. צריך לעצור את זה. יש פה דברים שישראל לא יכולה להרשות לעצמה שיגיעו לידיי חיזבאללה או המליציות", אמר עוד.

"האיראנים לא עוצרים, הם תוקפים", הוסיף האלוף במיל'. "המערכה נמשכת כבר המון זמן, והם לא עוצרים. יש שם ראש מממשלה חדש שהוא קיצוני יותר. צריך להעביר מסר - לא ניתן לזה להמשיך לקרות. צריך לשנות את מוד הפעולה". לדעתו של בן ראובן, לתקיפות יש קשר לנושא אחר ממה שרובנו חושבים: "הייתי קושר לכך את סוגיית הגרעין האיראני". הוא הסביר: "הלחץ של האמריקאים שאומרים לאיראנים - 'אתם לא עושים מה שאתם רוצים, אנחנו מחייבים אתכם לשבת ולדבר אתם לא לבד במזרח התיכון'. צריך גם לשים לב לשיח של בנט עם פוטין שבו שמענו והבנו שהרוסים אומרים 'אנחנו מבינים שאיראן היא צרה גדולה', והם בעצם אומרים 'אנחנו לא נפריע לכם'".

בנט ופוטין  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנט ופוטין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"צה"ל יידרש לתמרן"

לבן ראובן יש השקפה קצת פחות אופטימית על אופי המלחמה הבאה, אם תיפתח, בגזרה הצפונית: "להערכתי, לאור עוצמת האש שחיזבאללה צבר, צה"ל יידרש לתמרן. זה לא יגמר כמו בדרום". הוא הרחיב: "בצפון לא תספיק כמות כזו של אש. צריך לדבר על צה"ל ברוב עוצמתו, ואנחנו צריכים את מערך המילואים".

"לצערי בשנתיים האחרונות שוב מערך המילואים לא התאמן", הוסיף הבכיר הצבאי לשעבר. "עכשיו כוכבי לקח את העניין, כי יש תקציב. ברגע שיש תקציב, אפשר להתעצם. מערך היבשה פעל כמו שאנחנו רוצים שיפעל בפעם האחרונה, ב-82' במלחמת לבנון הראשונה. פעלנו כמו צבא יבשה, ומאז אנחנו לא מתמרנים. הדרג המדיני חושש. מאוד חשוב שצה"ל יחזור לאמן את מערך המילואים".