פיגוע הירי הרצחני אתמול (ראשון) אומנם עדיין אינו מבשר גל פיגועים, אף כי מדובר בפיגוע שני בירושלים בתוך פחות משבוע, אבל כל אירוע מסוג זה בעיר הקדושה - מיד מעלה את מפלס המתיחות והדריכות במערכת הביטחון. למרות שני הפיגועים האחרונים בעיר העתיקה וביהודה ושומרון, הנתונים אינם מצביעים על עלייה במספר הפיגועים. הפיגוע האחרון שבו נרצח ישראלי היה פיגוע הירי במהלך מבצע שומר החומות לפני כחצי שנה בצומת תפוח, שבו נהרג יהודה גואטה ז"ל.

שני המקרים האחרונים בעיר העתיקה בירושלים הם ההוכחה לכך שפיגועים אשר בהם מחבל מצטייד בסכין, באקדח או ברובה חצי אוטומטי - אינם בהכרח מגיעים על רקע של משבר דוגמת שייח' ג'ארח או סכסוך דתי סביב הר הבית. דווקא הפרופיל של המפגע החריג לכאורה - איש דת של חמאס - שביצע את הפיגוע, רק מוכיח עד כמה קשה לאפיין מחבל שיוצא לבצע פיגוע התאבדות.

ירושלים, כמו תמיד, תישאר המוקד המרכזי שעשוי להבעיר את השטח, ובחמאס ממשיכים כל הזמן לנסות ולהצית את המדורה הבאה. במערכת הביטחון, כמו תמיד, מוטרדים כיצד לקטוע את רצף הפיגועים האחרון מבלי שמגמת החקיינות וההשראה תימשך – והרי פיגועים בירושלים עלולים לחזק את המגמה הזאת עוד יותר. אף שהתקופה האחרונה אינה חריגה לכאורה בנתוני הטרור, במערכת הביטחון ובצה"ל מודאגים כי החודשים שעברו מאז מבצע שומר החומות עומדים בסימן התחזקות של החמאס בשטח, בעיקר בכל הקשור לתמיכת הרחוב הפלסטיני. זאת במקביל למשבר כלכלי ושלטוני חריף של הרשות הפלסטינית בשטח, שבא לידי ביטוי בקשיי משילות ובאכיפת החוק והסדר.

במערכת הביטחון יש הסבורים כי השינויים העמוקים הללו והתחזקות החמאס ברחוב הפלסטיני באיו"ש ובמזרח ירושלים - יש בהם כדי לאותת על "עידן חדש" שאנו עומדים לפתחו. בישראל מוטרדים מאוד מקשיי המשילות של הרשות הפלסטינית, ועל רקע זה נערכות פגישות ביטחוניות של בכירים ישראלים עם ראש הרשות אבו מאזן, ובהם שר הביטחון וראש השב"כ.

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)
אבו מאזן (צילום: פלאש 90)


אצלנו מתרשמים כי אבו מאזן מבין היטב את המצב העדין שבו הוא נמצא, וצעדים שנקט, כמו החלפת בכירי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים באזור ג'נין והיציאה למבצע בניסיון לחזק את המשילות בג'נין, נרשמו במערכת הביטחון אצלנו כצעד חיובי. בהקשר הזה, במערכת הביטחון רואים את שיפור המצב הכלכלי ברחוב הפלסטיני כגורם שיכול לרסן את השטח.

ונחזור לעיר העתיקה ולמזרח ירושלים, שם המשילות והאחריות הביטחונית הישראלית הן מלאות. הגזרה הזו ממשיכה להוות בטן רכה למערכת הביטחון. נוצר קושי לסכל פיגועים, במיוחד כאשר המפגעים מחזיקים תעודות זהות כחולות. בהסתכלות על העתיד הקרוב - מגמת ההתחזקות של חמאס בשטח, החולשה של הרשות ומעמדה המתרסק ברחוב הפלסטיני אינם מבשרים טובות, למרות אינטרסים משותפים וקשרים טובים יותר בין ישראל לרשות הפלסטינית.