האם אנחנו בדרך להתפרצות של אינתיפאדה נוספת? מקרי האלימות בימים האחרונים בירושלים, ביניהם גם פיגוע הירי שגרם למותו של אדם קיי אמש, מעלים את החשש מאיבוד השליטה על המצב הביטחוני בבירה וביישובי המחלוקת ביהודה ושומרון. תא"ל במיל' ניצן נוריאל, לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור, העריך הבוקר (שני) בתוכניתו של גדי נס ברדיו צפון 104.5FM כי התנאים לכך הבשילו.

"להערכתי רשימת המרכיבים שיכולים להוביל אותנו לסדרת אירועים שבהמשך ייתכן שנקרא להם אינתיפאדה, או שלא, אכן קיימת", פצח נוריאל. "יש מתח מאוד גדול באוויר, יש הרבה מאוד סיבות, רובן אגב קשורות לעולם הדתי ופחות לעולם המדיני, אבל בהחלט כל המרכיבים אכן קיימים, ויש אתגר מאוד גדול איך להיערך לקראת התופעות האלה ולנסות לסכל אותן בלי לשלם מחירים כפי ששילמנו אתמול", המשיך.

על ההצעה להשיב את מכשירי המגנומטר לאזורים המסוכנים בבירה, השיב המומחה לטרור: "פתרון המגנומטרים יועד כדי למנוע הכנסת נשק לתוך הר הבית, הוא לא יכול לננוע הכנסת נשק לעיר ירושלים, ואני חושב שאנחנו מחפשים פתרון לא לבעיה הקטנה". הוא אמר עוד: "אין דרך באמת למנוע במאה אחוז הימצאות נשק מסוג כזה או אחר בידיים עוינות - בין אם פליליות או בין אם חבלניות".

זירת הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

"עיקר המאמץ צריך להיות בעולם הסיכול ובעולם התגובה", הוסיף. "אתמול ראינו תגובה יחסית מהירה עם תוצאה טובה, נצטרך לבדוק למה הסיכול במקרה הזה לא עבד. אין מאה אחוז, ולא יהיה מאה אחוז". 

נוריאל התייחס לפריסת כוחות הביטחון בירושלים: "אם אתה מציף את השטח באנשי ביטחון סמויים וגלויים אתה בעצם גורם למפגע הבודד שני דברים - אחד ייתכן והוא מורתע, אבל ייתכן שגם זימנת לו הרבה יותר מטרות שעליהן הוא יכול להתנפל". כשהמפגע הבודד יוצא לדרך הוא מניח שהוא לא יחזור בחיים, ולכן יכול להיות שהצפת השטח בכוחות מצד אחד מרתיעה אותו, אבל מצד שני מזמנת לו עוד מטרות".

לסיכום אמר: "צריך הרבה כוחות סמויים, צריך הרבה כוחות, תגובות מהירות וככל שניתן, להפעיל את ההנהגה המקומית, הגם שהשפעתה לא גדולה, כדי לנסות להוריד את גובה הלהבות. כאמור, רובן ככולן הן דתיות, ופחות מדיניות".