ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, השתתף היום (שלישי) בפאנל "האיום האיראני - האם האסטרטגיה אפקטיבית", כחלק מכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן. בפתח דבריו, התייחס פרדו לסיכונים הביטחוניים במסגרת מבצע צבאי נגד הגרעין האיראני: "צה"ל ומערכת הביטחון יודעים לעשות נפלא את הכור בסוריה, יודעים לעשות גם את מבצע אנטבה - לתת דקירה נקודתית אין כוח יותר טוב מצה"ל".

פרדו הוסיף: "איראן זו לא אותה אופרה, היא מדינת מעגל שלישי. אם לא ניתן לסגור את העסק הזה באופרה כדי לחשוב פעמיים. אם לא מסוגלים להחזיק את אירן כמו שארה"ב החזיקה את עירק אנחנו יכולים למצוא את עצמנו במקום לא טוב".

ראש המוסד לשעבר התייחס להסכם הגרעין אשר עתיד להתחדש בסוף החודש: "מה שקרה ב-2018 זה אסון שאין עליו כפרה. ארה"ב היום מגמגמת ואירן רואה את זה בסיפור של טיוואן ובלארוס את זה רואים האירנים וכורכים ידיים מה שמביא אותם לנקודת עבודה מאוד טובה מבחינתם".

בתוך כך, גם ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין השתתף בפאנל, וביקר את מדיניות הממשלה הקודמת בסוגיית האיום האיראני: "הנושא האירני הופרט לאיש אחד, הדיונים האסטרטגיים לא התקיימו".

על הסכם הגרעין אמר ידלין: "מה שדחה את ההתקדמות האיראנית לפצצה הן לא הפעולות המפוארות של המדינות האחרות אלא הסכם הגרעין. הטעות היא לא ב-2015 אלא ב-2018 כאשר יוצאים מההסכם בשנים הטובות שלו. האירנים חכמים מתוחכמים ומבינים באסטרטגיה, הם מבינים בפרטים אסור לזלזל בהם. הם לא יצאו מההסכם כי הם רצו להגיע לסוף כי ההסכם מצוין להם".

"האיראנים חוזרים למשא ומתן וחוזרים חזקים מול יריב שלהוט לחזור להסכם של 2015. הם רואים את התמונה ומבקשים התחייבות שהנשיא הבא לא יפרוש מההסכם. אני מעריך של-2015 לא נחזור כי האמריקאים והאיראנים ידשדשו, הם יעשו משא ומתן ארוך, והאירנים יישארו במקום שהוא הכי קרוב לפצצה גרעינית. מאז שאנחנו מתעסקים איתם הם הכי קרובים משם היו פעם וזה בגלל מדיניות שגויה של מדינת ישראל - הנושא האירני הופרט לאיש אחד, הדיונים האסטרטגיים לא התקיימו", סיכם.

"מפקד חיל האוויר: איראן בראש סדר העדיפויות"
בפתח דבריו, התייחס עמיקם נורקין לחשיבות חיל האוויר וצה"ל בדיפלומטיה האזורית: "הכוח האווירי מעבר להרתעה שהיא מרכיב משמעותי הוא גם שיטת פעולה שמממשת נתחים משמעותיים עם יחידת במודיעין באינטרסים של מדינת ישראל מבלי לגרור אותנו למלחמה. בסופו של דבר מדינה שיש לה עוצמה כלכלית חזקה ועוצמה צבאית היא מדינה שהיא שחקן אזורי וגלובלי עם כוח השפעה. לא סתם מדינות הגיעו הנה לבלו פלאג. הבריטים הגיעו לאחר שנים רבות שלא כי הם הבינו שהם רוצים להיות חלק מהמשחק. זו דיפלומטיה אווירית".

עוד הוסיף נורקין באותו נושא: "גרמניה רוכשת מאיתנו שירות צבאי ואנחנו לומדים זה מהשני וזה יוצר לנו לגיטימציה בעולם וזה מאפשר להם להסביר אותנו במדינותיהם. זה מסייע גם לטכנולוגיה הישראלית. כשאני הייתי בדובאי היו שם מפקדים מכל העולם ואף אחד לא נמנע מללחוץ לי את היד ולכן אני חושב שזו הזדמנות. עוד 10 ימים אבקר ביפן בפעם הראשונה ל-48 שעות; אני חושב שזה הפעם הראשונה שגנרל ישראלי נוסע לשם. זה חלק מהאסטרטגיה של פיתוח הקשרים, המרחבים והלגיטימציה ומדובר בהזדמנות בלתי רגילה. אני צופה שבמהרה נעשה תרגילים עם האיחוד האמירויות. בשנה הבאה נטוס יחד עם האיחוד ביוון לתרגיל משותף".

עמיקם נורקין בפאנל המדיני - ביטחוני באוניברסיטת רייכמן (צילום: אבשלום ששוני)
עמיקם נורקין בפאנל המדיני - ביטחוני באוניברסיטת רייכמן (צילום: אבשלום ששוני)

בנוגע לאופציה הצבאית נגד האיום האירני אמר נורקין: "הנחייה של הרמטכ"ל מציבה את איראן בראש סדר העדיפויות וזה גוזר את תמהיל המשאבים והאימונים עבורנו ולכן זה נמצא במיקוד שיפור כשירויות שלנו. אני מניח שאנחנו נדרש להאיץ חלק מתוכניות הרכש ולייצר יכולות תדלוק ארוכות טווח וללא ספק שהתוכנית האסטרטגית תותאם לזה. ש דבר אחד שאני מניח שכולם יסכימו וזה שצריכה להיות מונחת על השולחן חלופה צבאית. והאחריות שלנו היא להכין דבר כזה. הצבא בונה את התוכנית במאכל בצורה מתואמת עם הדרג המדיני ואנחנו נראה אותנו נערכים לזה".

מפקד חיל האוויר התייחס גם לאופי הלחימה העתידי: "האיום האיראני היא מגמה שתימשך בשנים הקרובות ולכן פחות נראה חיל רגלים שתוקפים את ישראל אלא יותר טילים ורקטות שמנסים לחדור לישראל. גם במהלך שומר חומות הפלנו מלט איראני שניסה לחדור בצפון וגם בעזה היו 5 כאלה, גם חמאס מנסה להיכנס לזירה הזו".