בכנסת קוראים לחקור את פרשת "סרסור הסוהרות": לאחר שהוועדה לחקירת בריחת האסירים מכלא גלבוע הבהירה הבוקר (חמישי) כי אין בכוונתה לבדוק את הנושא, פנה השר לביטחון פנים, עמר בר לב, ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, וביקש ממנו לבדוק אפשרות לערוך בחינה נוספת של הממצאים שעלו בתיק החקירה.

בהודעה מטעם בר לב נמסר: "לאחר שוועדת הבדיקה הממשלתית בנושא בריחת האסירים מבית סוהר גלבוע הודיעה כי האירוע שעלה מעדותו של מפקד בית הסוהר אינו עניין שייבדק על-ידי הוועדה, פניתי ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט בהמלצה לערוך בחינה נוספת של הממצאים שעלו בתיק החקירה שבוצעה על-ידי היחידה לחקירות סוהרים וכן של החלטת הפרקליטות לסגור את התיק נגד הסוהרים המעורבים בפרשה". 

עומר בר לב (צילום: מארק ישראל סלם)
עומר בר לב (צילום: מארק ישראל סלם)

השר הוסיף "הדברים המתוארים בעדותו של גונדר משנה פרדי בן-שטרית, שבוצעו לכאורה בסוהרות בשירות חובה, מעלים קבס ומזעזעים". כמו כן, בשיחה שקיים עם מפכ״ל המשטרה, רב-ניצב שבתאי, עודכן השר כי במשטרה בוחנים את העדות.

יו"ר נעמת, חגית פאר, דורשת בפנייה דחופה למפכ״ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי: ״לפתוח מחדש ולאלתר את החקירה ב׳תיק הסוהרות׳ - המתלוננות זכו ליחס משפיל ולאיומים מבכירים בכלא״.

"הדברים חמורים במיוחד, לנוכח העובדה שבן שיטרית היה בכיר בשב"ס גם בעת שהתפוצצה הפרשיה המזעזעת וכי אמר את הדברים בעת מתן עדות בשבועה בוועדה. זאת ועוד, כפי שעלה לכאורה מהפרסומים בתקשורת בעת שהתפוצצה הפרשה, סוהרות, שניסו להתלונן או לעבור אגף, לא רק, שלא זכו למענה, כמתבקש על פי החוק, אלא, שזכו, לכאורה ליחס משפיל ואיומים מצד בכירים בכלא. וככל הנראה כל המתלוננות מצאו עצמן מחוץ למערכת שב"ס״, כתבה פאר.

היא הוסיפה כי "מיותר לציין כי אם יש ממש בעדותו של בן שיטרית, הרי שלא רק שמדובר בהתנהלות חמורה ביותר, העולה כדי עבירות פליליות ממש, אלא שהדבר היה ידוע לכאורה בשירות בתי הסוהר. הדברים חמורים פי כמה, לנוכח העובדה שמדובר בחשדות בתוך גוף שהוא משומרי הסף של מערכת האכיפה. התנהלות זו, מעבר להיותה עבירה חמורה לכאורה, גורמת למשבר אמון חמור של הציבור במערכת אכיפת החוק״.

בתוך כך, לאחר שהודה אתמול לראשונה כי סוהרים סרסרו בסוהרות בכלא, נמשכה היום עדותו של מפקד כלא גלבוע, גונדר משנה פרדי בן שטרית. זאת, במסגרת הבדיקה שמקיימת הוועדה לחקירת בריחת האסירים מבית הסוהר.

במסגרת עדותו אתמול, כאמור, סיפר לראשונה בקולו על אירועים קשים בכלא, כאשר לטענתו "חיילות חובה ששירתו בארגון סורסרו". בעקבות הדיון אתמול, הבהירה היום הוועדה: "אתמול הזכיר מפקד בית סוהר גלבוע בעדותו את הנושא של, כדבריו, "הסרסרות בסוהרות חיילות". מטבע הדברים, עלה הנושא לכותרות. נשמעו אמירות שלפיהן נושא זה טעון בדיקה, וכן עלתה האפשרות שוועדת הבדיקה שלנו תבדוק את הנושא. ועדת הבדיקה מוצאת לנכון להבהיר כי נושא זה, שעניינו חשד להתנהגות פסולה כלפי סוהרות לפני שנים מספר, אינו עניין לבדיקתנו. מה עוד, שנמסר כי עניין זה נחקר בעבר. סומכים אנו על הגורמים המוסמכים כי יתנו דעתם לסוגיה זו שעלתה אתמול.