"הכי קרובים מתמיד לנשק": השיחות עם גורמי הממשל האיראני בווינה סביב החזרה להסכם שיסדיר את פעילותה הגרעינית של הרפובליקה האסלאמית החלו לפני מספר ימים, והחשש מפני התקדמותה המהירה אל עבר פצצה אטומית מגבירה את הסיכוי לפעולה מוצהרת של ישראל נגדה. על כך שוחח הבוקר (שני) ראש חטיבת המחקר לשעבר באגף המודיעין, תא"ל במיל' יוסי קופרווסר עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM: "לישראל אין קו אדום מול האיראנים".

"אלמלא פעילותה של ישראל, איראן הייתה גרעינית בשלב הזה", קבע הבכיר לשעבר. "התוכנית הגרעינית האיראנית התחילה בסוף שנות ה-90, והיה להם מספיק זמן כדי להגיע ליעד ברמה הטכנולוגית. זה לא קרה כי ישראל עשתה כל מיני דברים לאורך הזמן הזה, וגם הצליחה לשכנע באמצעות הפעילות שלה, את המערכת הבינלאומית להירתם למאמץ למנוע מאיראן 'להתגרען'", סיפר.

"שילוב הפעולות האלה, גם של ישראל ברמה היותר מעשית, וגם של המערכת הבינלאומית ברמות בינלאומיות ומעשיות - גרמו לעיכובים בתוכנית הגרעין האיראנית. אנחנו נמצאים כיום במצב שבו האיראנים התגברו על חלק מהבעיות וממשיכים להתקדם, אבל עדיין יש בפנים לא מעט מכשולים, והמאבק על מניעת ההתגרענות האיראנית נמשך", הוסיף.

"הם היו קרובים במידה די דומה ב-2012", חשף קופרווסר. "עכשיו הם עוד יותר קרובים, זה נכון, הכי קרובים מתמיד. צריך להבין שהמציאות שהם היו בה ב-2012 וגם נמצאים בה עכשיו, זו מציאות שבה הם חותרים להשיג מתקן נפץ גרעיני ראשון, שניתן אולי יהיה גם להתקין אותו כפצצה על טיל", הסביר.

פועלים במתקן גרעין (צילום: REUTERS/Mehr News Agency/Majid Asgaripour)
פועלים במתקן גרעין (צילום: REUTERS/Mehr News Agency/Majid Asgaripour)

"לעומת זאת, המציאות שהייתה עלולה להתרחש אילו היינו ממשיכים בהסכם הגרעין שאותו טווה הנשיא אובמה בזמנו, יחד עם האיראנים, אז בתוך 10 שנים האיראנים היו על סף של יכולת לייצר ארסנל גדול מאוד של נשק גרעיני בלי להיות חשופים ללחץ כלכלי, ובלי להיות מודאגים שמא יותקפו על ידי ישראל או ארה"ב. זו מציאות שהייתה יכולה להיות יותר מסובכת", טען.

"אנחנו לא ממש בקו האדום, אבל אנחנו עלולים להיות לא רחוקים ממנו", אמר עוד. "בעבר היה קו אדום מוצהר, והיום אין לישראל קו אדום מוצהר. זה אומר שישראל לא אומרת שאם יקרה משהו כזה או כזה, אז ישראל תפעל. זה כן נאמר בזמנו על ידי נתניהו ב-2012, אבל היום אין אמירה כזאת, אבל יש אמירה שאומרת שישראל לא תסכים שאיראן תשיג את היכולת לייצר נשק גרעיני", הוסיף.