פרויקטור השבויים והנעדרים מטעם צה"ל שלקח חלק במגעים החשאיים מול מצרים וחמאס, אלוף (מיל') משה טל, הודיע על פרישתו בשבוע שעבר, כך דווח בכאן 11. הבוקר (ראשון) שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס על הסיבות להתפטרותו מהתפקיד: "אני מרגיש והרגשתי אז שאין רצון מספיק גדול להחזיר אותם. מצד מקבלי ההחלטות בעיקר הצד הפוליטי שצריך להחליט מה הוא רוצה ובאיזה מחיר". 

"ההתפטרות שלי וההבנה שאין כרגע מה לנסות להשפיע מתוך המערכת נבעה מסבב השיחות האחרון שעשינו, שהיו תחת הממשלה הנוכחי. אין כרגע מספיק רצון ומוטיבציה אצל מקבל ההחלטות הישראלי ללכת עד הסוף. בניתוח שלי מה שיעשה את ההבדל הוא עיסוק תקשורתי. אני עושה הבדל בין לחץ ציבורי כפי שהיה בעידן שליט לבין עיסוק תקשורתי. כי היה עודף לחץ ואני חושב שהוא פועל לטובת הצד השני, האויב ומפעיל לחץ עלינו בעד במצב הנוכחי דופק אפס בתקשורת הישראלית לנושא זה פועל לרעת העניין כולו", הוסיף.

בהמשך, חשף אלוף (מיל') טל כי היו מספר הזדמנויות להחזרת השבוים והנעדרים הישראלים: "היו שני מקרים בשנים האחרונות שבהם כל התנאים והאטמוספירה מסביב הייתה מתאימה מבחינת הצד השני של ההתגמשות והצד שלנו של קבלת ההחלטות. חודש אחרי שהממשלה מושבעת בעצם נוצרת אטמוספירה בה אנחנו עם התוצאות של שומר החומות, החלפת הממשל האמריקני, גם זה שהמצרים ברמת מוטיבציה, שלא ראיתי לפני זה, לפתור את העניין. מדברים על הקיץ האחרון וזה זמן בו מקבל ההחלטות צריך להגיד 'רוצה אני' ולא אמר".

לגבי ראש הממשלה בנט, אמר: "אם הוא מנהיג הוא צריך לקבל החלטות פחות פופולריות. הדבר הנוסף, יש מחויבויות לממשלות קודמות, יש מספרים שעלו על השולחן אומדן של כמה מאות. אני חושב שלא שלא צריך להיבהל משחרור מחבלים באשר הם. אם הייתי אומר שכמה רוצחים ואולי עשרות השתחררו גם כך בשנים שחלפו מאז צוק איתן ועד ימינו מה היינו אומרים על זה יש מחבלים גם כאלה עם דם על הידיים".

אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)
אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)


"זה מושג שהוא די רחב כלומר מופיע בו גם משלח מתאבדים שיש לו אולי עשרות שנים של מאסרי עולם וגם נהג המונית שלא ידע שהוא מסיע. יש מנעד, זה לא מקשה אחת. אנחנו יכולים למצוא את הקריטריונים של מי יכול ומי לא. אם במדינת ישראל משתחררים רוצחי נשים בניכוי שליש ורמת מסוכנות לפעמים גבוהה זה לגיטימי שיהיה לפחות דיון על איזה מחבלים יכולים להשתחרר", הוסיף.

כמו כן, התייחס למעורבות המצרית במו"מ ואמר כי "השחקן הכי חשוב הוא המצרי כי הוא המתווך ואם יש לו מתווה בראש אפילו לא כתוב אלא מוסכם ברמה עקרונית, בעל פה בין הצדדים, הוא יכול להניע את זה. המצרי היה כל כך להוט בגלל חילופי השלטון בבית הלבן ובישראל. הוא רצה את המנוף, הישראלי והוא מבחינתו יפעיל את המנוף שלו כלפי חמאס. במו"מ כמו בכל מו"מ בטח בעולם העסקי וגם פה הראשון שצריך להרוויח זה המתווך ויש לו הרבה מה להרוויח".

טל גם חקר את גלעד שליט שחזר מהשבי, וסיפר כי תחילה היה צריך לרכוש את אמונו: "אחרי שנים ממושכות שאתה לא יודע לתת אמון במי שנמצא איתך 24/7 קשה לתת אמון באורח שבא ושואל שאלות לא נעימות, קשות. נשבר יותר מהר ממה שחשבתי שיקרה, אבל זה גם הודות לטיפול המאוד טוב שהוא קיבל מאנשי מצוינים ביחידה לטיפול אירועי קרב בצה"ל לפני שהגיע אלינו ובמקביל אלינו".

"נכון היה לנהל את זה אחרת ונכון להגדיר מראש מה כן ומה לא. ישראל צריכה ליזום את הרשימות ולא להיות מגיבה כלפי רשימות שחמאס מעביר לישראל",סיכם. 

"סט הערכים הבסיסי של ישראל מופקר מושפל"

בהמשך הצטרפה לשיחה אמו של סגן הדר גולדין, לאה גולדין, ואמרה: "הדר הוא הבן שלי אבל הוא חייל צה"ל שמדינת ישראל שלחה אותו להגן כדי להגן על המלחמה. זה לא עניין למחשבה, זה עניין מטורף שהוא הפקרות, יש פה חיילי צה"ל שלא היה מעולם כדבר הזה. כל סט הערכים הבסיסי של ישראל מופקר מושפל".

"הבעיה שלנו היא דווקא בגלל גלעד שליט, אנחנו התוצאה של גלעד שליט, השיתוק המוחלט של הציבור בגלל גלעד שליט. הבנים שלנו שילמו את המחיר, אני משלמת את המחיר האימהות וההורים משלמים את המחיר. הייתה מלחמה במאי לפני שבעה חודשים, באותו מקום מול אותו אויב ולא מבקשים אותו בכלל. בפגישות עם שר הביטחון והרמטכ"ל נאמר לנו במפורש שזה לא היה בתכנון להחזיר אותם", הוסיפה.

לאה גולדין (צילום: פלאש 90)
לאה גולדין (צילום: פלאש 90)


לדבריה, "שמעת על מלחמות ישראל שבתום המלחמה? זה הדבר בסיסי, דורשים את החזרת החיילים ואנחנו במצב שלא מבקשים אותם. זה בגידה בנו, בחיילם, בערכים. יש את הנורא מכול מבחינתנו שקורה שבע שנים וזה הסחר מכר עם האויב".

"יחיא סנוואר ישב בכלא הישראלי, שוחרר בגלעד שליט. הלבינו אותו במהלך השנים כאילו טוהר ומנהלים איתו סחר מכר, מרצדסים שנכנסים לעזה, פועלים שחוזרים, אמא שלי שורדת שואה הסבירה לי שכסף מדבר. אף אחד לא מבקש אותם, אסור לקלקל את מסיבת הכסף", סיכמה. 

סייעה בהכנת הכתבה: עפרי גליכמן, 103FM