ד', אמו של קצין אמ"ן שמת בכלא הצבאי, ועורכת הדין שרון זגגי פנחס, המייצגת את המשפחה, שוחחו הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על החלטת הפרקליטות הצבאית להעביר את פרטי החקירה לידי המשטרה. "המערכת מחליטה החלטה חריגה ולא שגרתית, שנובעת מפנייה של המשפחה שהייתה כבר מהשלב הראשון", אמרה הפרקליטה ב-103FM, "ממש לא מדובר באירוע של התאבדות, אנחנו לא יודעים מהי סיבת המוות. ההורים קיבלו הודעה מפתיעה על מותו של הבן, בן 24, צעיר ובריא, אין סיבה שימות".

היא הוסיפה: "אנחנו לא מכירים ידיעה שהוא שם קץ לחייו, בכל השיחות שלנו עם הפרקליטות לא עלה החשד הזה. הם לא מצליחים למסור תשובות למשפחה". עורכת הדין הסבירה את השתלשלות העניינים: "קרתה אפיזודה בכלא, במהלכה הגיע למצב רפואי קשה מאוד, פונה לבי"ח שם נקבע מותו. מעבר לזה המשפחה לא יודעת פרטים ומבקשת פרטים - העניין נמצא בחקירה".

המגישים ציינו כי ההליך המשפטי יוצא דופן, צה"ל היה אמור לחקור בעצמו, אבל העביר את החקירה לגוף נוסף - המשטרה. "בדרך כלל, וזה גם מה שאני מכירה, החקירה מתנהלת בתוך הצבא על ידי מצ"ח או היחידה לחקירות פנים. מאחר ומדובר באירוע חמור וחריג שקרה בכלא, מההתחלה המשפחה אמרה 'תעבירו את זה לרשות חקירתית שיודעת להתמודד עם חקירה כל כך מורכבת ורגישה'. כלומר למשטרה", הסבירה.

"קיבלנו אתמול את ההודעה שהפרקליטות הצבאית החליטה להעביר את החקירה למשטרה, חשוב לי להגיד שההודעה כאילו לא מצאו ראיות לעבירה פלילית מאוד מוזרה - כי גם הפרקליטות מציינת שסיבת המוות לא ידועה. אז איך אפשר להגיע למסקנה שאין עבירה פלילית אם לא יודעים ממה נגרם המוות?", תהתה הפרקליטה והדגישה: "הם העבירו את כל החומרים למשטרה, כדי לחשוב על כיווני חקירה ולעבור על הדברים".

אמו של הקצין ציינה כי שבעה וחצי חודשים עברו ממות בנה, ולא הגיוני שעדיין לא יודעים דבר. "אני לא חושבת שמישהו במדינה נמצא במצב כמונו, שהוא קובר את היקר לו ולא יודע מהי סיבת המוות שלו. אנחנו מחכים שבעה וחצי חודשים וכל הזמן אמרים שחוקרים וחוקרים ושזו חקירה מורכבת", אמרה, "גם עכשיו, כשזה עובר לצוות מייעץ של המשטרה עדיין לא נתנו לנו שום דבר ולא הסבירו לנו דבר".

היא נשאלה האם היא מקבלת את הטענה לפיה מדובר בחקירה מורכבת, או שיש כאן טיוח. "אני לא משתמשת בהכללות או במילים כאלה, אבל אני מצפה לתוצאות ולהסבר למה הבן שלי מת? זה הדבר הראשון שמעניין אותי ושיניח לי לפחות להתאבל בשקט. להבין למה הוא היה צריך למות".

עורך הדין בני קוזניץ, שמייצג את משפחתו של הקצין שמת בכלא. צילום: אבשלום ששוני

את יודעת מה התשובה?
"לא, אני לא יודעת מה התשובה. אנחנו די בטוחים שהוא לא עשה את זה המעשה בעצמו".

את מכירה את החומרים של החקירה?
"רוב החומרים כמעט כולם מוסתר מעינינו לא שברור לנו למה"

עורכת הדין סיכמה: "אנחנו לא יודעים תוך כמה זמן אמורה להסתיים בדיקת המשטרה, נמסר לנו שזה אמור לקחת כמה חודשים. יש עוד הרבה שאלות מעבר לסיבת המוות שקשורות לאירוע שקרה בכלא, האם הוא טופל כמו שצריך".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm