האלוף (מיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני בטחוני במשרד הביטחון, הביע את עמדתו בנוגע לפרשת הצוללות, זאת על רקע העסקה הנוכחית לרכישת צוללות גרמניות. בריאיון לרוני בר און ופרופסור אריה אלדד, בתוכניתם ב-103FM, התייחס לנושא ועדת החקירה ולעלייה במחיר הצוללות במיליארדי שקלים. 

בפתח דבריו אמר: "נכון היה לחתום. השאלה היא איך הגענו לזה שהמחיר פתאום עלה במיליארדי שקלים. השאלה, מה סדר העדיפויות הנכון, האם צוללות נשק חיוני? אכן נשק חיוני מאוד. האם צריך נניח חמש, שש או או תשע? יש לזה משמעויות של מיליארדים. השאלה היא מה אתה משקיע. נגיד חיזבאללה תוקף אותנו עכשיו עם אלפי רקטות ביום, האם המלחמה תוכרע ע"י חיל הים, חיל האוויר או חילות היבשה? לדעתי זה חיל האוויר וחילות היבשה". לדבריו, חיל הים לבדו לא יכול להכריע מלחמות. "כל הסיפור הזה מתחיל באיך מקבלים החלטות ואיך מחלקים את המשאבים", הסביר.

בעניין הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות, אמר: "כל הדבר הוא טעון חקירה והיא חשובה, בראש ובראשונה כדי שהדברים לא יחזרו. בישראל, אפילו שרה"מ הוא חזק, הוא לא מקבל החלטות לבד. יש תהליך, הצבא מגבש את עמדתו, זה הגוף שיודע לעשות עבודת מטה. הרמטכ"ל קובע את עמדת הצבא, זה לא אומר שהיא עמדה נכונה. אם התהליך הוא נכון, אז בסוף הקבינט מחליט". עוד אמר כי "פה היו את כל הדברים הכי נוראים שאפשר להעלות על הדעת, גם מול מצרים". 

בהמשך נשאל, כי בעוד שנטען שנתניהו רצה לקנות צוללות מטיסנקרופ כי הדוד שלו מכר להם ברזל או תוספים לברזל, גם הממשלה הנוכחית קונה מן החברה הזו, ואם אין בכך צביעות. האלוף גלעד השיב: "הצוללות הגרמניות הן מעולות, וישראל מקבלת את הצוללות המעולות ביותר, לא זאת השאלה. הרי בסוף התקציב והמשאבים של המדינה הם מוגבלים, ולכן אתה צריך לתעדף. תשע צוללות, האם זה נחוץ עם אין לנו צבא אחר? כן, אבל אתה צריך חיל אוויר, אתה צריך מודיעין, יש לך את האיום האיראני, אתה צריך זרוע ארוכה, מישהו צריך לשקלל את זה". 



"הדרך היחידה בכפוף לשגיאות שכל אחד עושה, זה לעשות את זה בתהליך סדור", המשיך האלוף במילואים, "הצבא מגיש את עמדתו, שר הביטחון מגבש את עמדתו עם משרד הביטחון, זה מגיע לרה"מ, וגם הוא לא רשאי להחליט, הוא חייב להביא את זה לקבינט. כשמתלווים לזה כל מיני גם אנשים מושחתים וכל מיני דברים נוראים, זה מעניק לזה ריח של צחנה. וכשאתה מוסיף לזה שרצו גם להשתלט על המספנות כפי שמיוחס, זה דבר חמור". 

לסיום אמר: "כדי לחקור ראש ממשלה אתה צריך אישור מהיועמ"ש. בהיעדר אישור, זה לא נחקר. הצד הפלילי הוא חשוב, אבל יש פה גם צד של קבלת החלטות. לכן הוועדה חיונית והרכש חיוני".


סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103