״רק יוסי כהן, רון דרמר ובנימין נתניהו התעסקו בעניין הזה של היציאה מהסכם הגרעין. אף אחד לא דיבר עם מערכת הביטחון״, אומר הרמטכ״ל לשעבר גדי איזנקוט בחלק השני והאחרון של השיחות עימו שיתפרסם בשישי במוסף ״מעריב סופהשבוע״ ומוסיף: ״מבחינתנו זה היה רעם ביום בהיר. לדעתי זו גם הייתה שגיאה אסטרטגית״.

בראיון נרחב שיתפרסם במלואו מחר מדבר איזנקוט על האיום האיראני, הסכם הגרעין, התקיפות בסוריה, המנהרות של חיזבאללה וגם על איך כמעט חיסלנו את קאסם סולימאני והמלחמה הלא ידועה של צה״ל נגד דעא״ש: ״הרגנו להם מאות פעילים ופגענו בהם בהיקף נרחב מאוד״.

עוד אומר איזנקוט בראיון: ״כשנתניהו נכנס ללשכת ראש הממשלה וגבי אשכנזי מציג לו מה נעשה בנושא האיראני, על פי התיאורים אני מבין שנופלת לו הלסת. ביבי נכנס לזה בצורה מאוד רצינית. אצל אולמרט כבר הוקצו תקציבים משמעותיים, נתניהו ממשיך ומפנה כסף ייעודי לנושא. הגעתו של ביבי מאיצה את תהליכי בניין הכוח“.

”גם ברק וגם נתניהו קבעו שלושה עקרונות להפעלת הכוח מול איראן: שתהיה יכולת, שיהיה כורח, כלומר 'הסכין על הצוואר', ושתהיה לגיטימציה בינלאומית. אתה לא יכול לעשות את זה סתם ככה, לבד, בלי הודעה מוקדמת. זה אירוע אזורי, גלובלי, עם משמעויות עמוקות מאוד. השיח שמתקיים סביבו לא מספיק רציני".

על פרישת האמריקאים מההסכם אומר הרמטכ"ל לשעבר, כי "זו שגיאה אסטרטגית לאור העובדה שהיא שחררה את האיראנים מכבלים מסוימים. כשהם החלו להפר את ההסכם, הייתה להם לגיטימציה להפרות הללו, בגלל היציאה האמריקאית. ואז הסנקציות חלקיות, אין פיקוח, הסינים והרוסים לא משתפים פעולה עם האמריקאים“.

”כדי להשיג פצצה לא מספיק חומר בקיע. ויש עוד מרכיב, קוראים לו אמריקה. ארצות הברית של היום היא ארצות הברית אחרת מזו של 2015. עד כמה האיראנים סופרים את האמריקאים זה מרכיב רלוונטי מאוד, ולצערי כרגע הם לא סופרים אותם ולא לוקחים בחשבון תקיפה אמריקאית. הם מנצלים את המצב, וזו בעיה".

האם ישראל יכולה לצאת למתקפה כזו לבדה?
"זה מורכב. בוא ניקח את ארצות הברית. כשאתה מרים F35, הם לא צריכים שתעדכן אותם, הם יודעים את זה, הכל מחובר למערכות שלהם. אל תשכח שאחרי מערכה קטנה בשומר החומות רצת אליהם לקבל רכבת אווירית של מיירטים וחימושים. יש את עניין הלגיטימציה הבינלאומית, את היום שאחרי. על כל הדברים האלה צריך לעבוד. אגב, מצד אחד אתה מתנהג אחרי שומר החומות כאילו אתה אחרי מלחמת יום כיפור, מצד שני כששליח של הנשיא האמריקאי, רוב מאלי, מגיע לכאן, אתה מודיע שלא תפגוש אותו".

אתה מתכוון לראש הממשלה בנט.
"כן. זו בעיה, זה מוזר מאוד. קשה לי להבין למה צריך להוציא הצהרה לפני שהשליח הנשיאותי מגיע שראש הממשלה לא יפגוש אותו. יש כאן איזו יהירות לצורכי פנים. אני מבין את החשש הגדול מביבי, אבל כדי להרוויח נקודה וחצי ביחסי ציבור לא עושים דבר כזה".

קאסם סולימאני, שהיה מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, חוסל על ידי האמריקאים בינואר 2020. איזנקוט חושף בריאיון איך ישראל כמעט חיסלה אותו כשנה וחצי קודם לכן, לאחר שיגור הרקטות האיראניות לעבר רמת הגולן. ”במבצע 'בית הקלפים' סולימאני ניצל ממוות", מספר איזנקוט. "הייתה החלטה, שקיבלה אישורים, לפגוע באותו אירוע בכל מי שפועל נגדנו, תהא דרגתו אשר תהא. החלטנו שאם הוא יהיה באיזה חפ"ק או חמ"ל או משהו בסביבה, נוריד אותו מתוך ההחלטה שכל מי שפועל נגדנו בן מוות. והיה לנו אישור לזה. אבל לא הצלחנו לסגור עליו מעגל“.

איך נולדה המב"ם, המערכה בין המלחמות?
"פעילות ראשונה החלה בימיו של גבי אשכנזי, לדעתי בסביבות 2008 או 2009, אני הייתי אלוף פיקוד צפון וביקשתי מהרמטכ"ל לבוא כדי להציג לו את הרעיון. הוא הגיע לפיקוד וראה מצגת מסודרת. קראנו לזה 'מערכה משולבת'. אמרתי לו: המפקד, אתה כל הזמן אומר שצבא יכול להיות באחד משני מצבים: או במלחמה או בהכנה למלחמה. אז לי יש מצב שלישי בשבילך, מצב שהוא לא מלחמה כוללת אבל גם לא הכנה, אלא מערכה משולבת של פעולות רצופות נגד היריב. סוכם שאני אנהל את זה מהפיקוד. טל רוסו יוביל את המבצעים המיוחדים המטכ"ליים. ככה זה פעל בין 2008 ל־2010. אחר כך, בימיו של בני גנץ, זה התמסד ועלה מדרגה. אצלי זה הפך למערכה שלמה".

כחלק מהמב"ם, מספר איזנקוט כי צה"ל השתתף במלחמה נגד דאעש: "אנחנו מחליטים להשתתף במלחמה מול דאעש, וישראל מנהלת מלחמה בכל רחבי המזרח התיכון. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם צבאות רבים, באין ספור מבצעים מיוחדים, ופוגעים בדאע"ש בהיקף נרחב מאוד. אני יכול להעריך שבפעילות שלנו נהרגו מאות פעילי דאעש ומעל אלף פצועים, הושמדו מתקנים ותשתיות“.

על חיסול תשתית המנהרות של חיזבאללה בגבול הצפון אומר אינזקוט כי ”נסראללה החליט לבנות תוכנית התקפה על הגליל. הם שואפים, בלשונם, 'להנחית על ישראל מכה שכמותה לא ידעה מעולם'. הדימוי שהם משתמשים בו הוא כמו שסלאח א־דין הכה בצלבנים. הם באים עם רעיון כיבוש הגליל וחופרים מנהרות. לא מדובר במנהרות חמאס, אלא במשהו אדיר, ברוחב כביש, עם עשרה נתיבים“