שר הביטחון, בני גנץ, קיים היום (חמישי) תדרוך עיתונאים בפמליה הישראלית בבחריין, והתייחס לחיסול מנהגי דאע"ש בסוריה. "זו פעולה חשובה ואמיצה מאוד. בפעילות מבצעית מרשימה, האמריקנים העבירו מסר חשוב מאוד לעולם - כאשר ארצות הברית רוצה היא יכולה", אמר גנץ.

"אני לא יכול להיכנס לפרטי השיחות עם האמריקנים", הוסיף גנץ בהתייחסות לשאלה האם ישראל עודכנה בטרם המבצע, "אבל הפעולה הזו משדרת מסר חשוב למזרח התיכון. שיטת הפעולה של ארצות הברית כאשר היא מחליטה זה לעשות פעולות גדולות, והמסר שכאשר יש נחישות אופרטיבית אסטרטגית יש גם דרכים לבצע אותה".

ללא קשר לתדרוך הזה, במערכת הביטחון רואים בפעולה האמריקנית כפעולה חשובה, בין השאר במסר שלה שלמרות שהמזרח התיכון אינו נמצא בראש סדר העדיפויות שלה, שנמצא עכשיו אל מול רוסיה ובאופן קבוע מול סין, האמריקנים עדיין מפגינים נוכחות כאשר צריך. יחד עם זאת במערכת הביטחון מנתחים את הפעולה האמריקנית גם כדרך עקיפה להעביר מסר לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, על רקע המשבר באוקראינה - שארצות הברית תחת הנשיא ג'ו ביידן מוכנה להפעיל כוח צבאי כאשר יש לה אינטרסים לכך.  

חיסולו של מנהגי דאע"ש התאפשר אומנם בניצול הזדמנות מבצעית, שהתאפשר באמצעות מודיעין שהושג על היעד, אבל במערכת הביטחון יש גורמים המעריכים כי הבחירה לפעול באזור נוח מבצעי יחסית לאמריקנים בסוריה במחוז אידליב, ולבחור כיעד את דאע"ש, אינה מקרית. כך או כך גורמים בישראל שמוטרדים מכך כי בחודשים האחרונים לא הגיב ביידן לתוקפנות איראנית במזרח התיכון, שואבים עידוד מהפעולה האמריקנית שמחישה כי למרות שהמזרח התיכון אינו בראש סדר העדיפויות של ארצות הברית, הנוכחות שלה באזור עדיין משמעותית וכך תישאר בעתיד הנראה לעין.

במסיבת עיתונאים שערך בני גנץ התייחס גם לסיכום הביקור הקצר וההיסטורי בבחריין: "הנוכחות האמריקנית כאן בבחריין באזור כולו יוצרת עוגן אסטרטגי במזרח התיכון, כפי שראינו בביקור בצי החמישי האמריקני שמוצב בבחריין".

פגישת גנץ ומלך בחריין
פגישת גנץ ומלך בחריין

לגבי חשיבות ההסכם הוסיף גנץ: "הסדרת שיתוף הפעולה עם בחריין תאפשר לנו לייצר פורומים וקבוצות עבודה שיתנו מענה לצרכים האופרטיביים של שתי המדינות- הקשר איתה חשוב ומשמעותי. עם מדינות המפרץ ומדינות נוספות - המחנה המתון, היחסים הפורמלים שנוצרו מאפשרים  לנו להתכנס ולפעול מול איומים משותפים", אמר גנץ, כשהוא מתכוון בעיקר לאיומים שמציבה איראן על יציבות האזור.