שתי הרקטות שנורו בבוקר שבת, 1 בינואר, לעבר תל אביב והתפוצצו בים – שוגרו באופן מכוון. זאת בניגוד לטענת חמאס, כי תקלה טכנית בשל תנאי מזג האוויר וברקים היא שגרמה לשיגור. כך עולה מהערכה מעודכנת במערכת הביטחון.

בהערכות המצב שנעשו לאחר הירי, סברו כולם כי אכן מדובר בתקלה טכנית, מה שגם מסביר את הבחירה של ישראל בתגובה מתונה יחסית – תקיפת מתקן לייצור רקטות בח'אן יונס. אלא שמאז השתנתה ההערכה במערכת הביטחון. על סמך נתונים שהתגלו בשלב מאוחר יותר, הגיעו הצוותים שבחנו את הנושא לקביעה כי מדובר בירי מכוון. סימן שאלה נותר עדיין לגבי זהות המחבלים שביצעו את הירי.

צה"ל תקף ברצועת עזה בעקבות שיגור רקטה (צילום: רויטרס)

בישראל מעריכים אומנם כי לא חמאס ביצע את הירי, אבל מובאת בחשבון האפשרות שבצל המתיחות הביטחונית - על רקע שביתת רעב של האסירים - עצם ארגון הטרור את עיניו, או אפילו נתן אור ירוק לגורמי טרור אחרים לשגר את הרקטות.

בתוך כך, על רקע השקט היחסי ברצועת עזה מאז מבצע שומר החומות, בישראל מוטרדים מאוד מהפעולות שעושה חמאס להתעצם ולשקם את היכולות הצבאיות שלו. במערכת הביטחון מזהים כי איראן הגבירה את המאמצים לסייע לחמאס ולג'יהאד האסלאמי לגשר על הפערים שנוצרו מהמבצע האחרון, בעיקר בכל הקשור לניסיון לייצר אמצעי לחימה וטילים מדויקים.

כמו חיזבאללה, כך גם חמאס סבור שהצלחה בפרויקט הדיוק תשפר באופן דרמטי את היכולת שלו לפגוע במטרות שונות ואף לכוון לעבר מטרות אסטרטגיות בישראל. כחלק מהמאמץ הזה, במערכת הביטחון עוקבים אחר הניסויים שמבצע חמאס כמעט מדי יום לעבר הים.

במערכת הביטחון מעריכים שלעת עתה חמאס מעדיף את השקט ברצועה כדי להמשיך להתעצם צבאית, על פני הסלמה נוספת. עם זאת, החודשים הקרובים, כמו גם הרמדאן שמתקרב לצד חולשת הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון, מגבירים את הפוטנציאל לעלייה במתיחות ולהקרנה בין הגזרות בזירה הפלסטינית כולה.

את שריפת המשאית הריקה בגבול הרצועה מול דיר אל־בלאח שלשום, לאחר ששני פלסטינים חדרו לשטח ישראל, מפרשים במערכת הביטחון כאיתות מצד חמאס על חוסר שביעות רצון מקצב ההתקדמות של ההקלות לרצועה.