דוח נציבת קבילות החיילים לשנת 2021: תא"ל במיל' רחלי טבת ויזל, האמונה על מחלקת קבילות החיילים, חתומה על דוח חמור במיוחד שראה אור הבוקר (רביעי) ומציג ממצאים חמורים ביותר בטיפול של צה"ל במגוון נושאים. בין הממצאים החמורים: רמת התשתיות ותנאי המחייה, בעיות קשות במענה הרפואי לחיילים וכשלים ערכיים חמורים בטיפול מפקדים בסוגיות הקשורות בנושא הקורונה.

מפקדים, בהם בכירים, פעלו במודע בניגוד לפקודות, כך על פי דבריה של טבת ויזל: "התנהלות זו חמורה, ויש בה משום כרסום ביסודות שעליהם מושתת הצבא, דוגמה אישית בעייתית ופגיעה משמעותית באמון הציבור".

חיילי צה''ל (צילום: רויטרס)
חיילי צה''ל (צילום: רויטרס)

על פי הממצאים, 6,222 קבילות הוגשו בשנת 2021 לנציבות קבילות החיילים. מדובר בעלייה של 9% ביחס לשנה שלפניה (2020). 55% מהקבילות שנבדקו - נמצאו מוצדקות. מסך כל הקבילות, 3,722 הוגשו על ידי חיילי סדיר, 973 מלש"בים, 656 אנשי קבע ו-491 אנשי מילואים. 41% אחוז מהקבילות עסקו בנושא פיקוד ומנהיגות, ובין המקרים גם אירועי אלימות פיזית ומילולית מצד מפקדים.

באחד מאירועי האלימות מצד מפקדים שבדקו ביחידה, נמצא כי מפקד פלוגה השתיק בגסות פקוד שלו, דחף אותו בחוזקה לקיר, חנק אותו וחדל ממעשיו רק לאחר שהפרידו ביניהם. במהלך בירור הקבילה התברר כי לא מדובר באירוע אלימות ראשון מצד המ"פ, ולכן הוחלט להדיח אותו מתפקידו. באחד האירועים החמורים ביותר שנמצאו בדוח, והתברר לאחר קבילה של חייל, נמצא כי מפקד פלוגה שלא האמין לחייליו שהתלוננו על כאבי בטן וקלקולי קיבה וחשד בהם כי הם מזייפים את התלונות, העמיד אותם ברחבת הפקודה, חילק להם כוסות חד פעמיות והורה להם לעשות את צרכיהם בכוסות ולהניח אותן במרכז הפלוגה כששמותיהם רשומים עליהם.

סנקציות על משרתי צה"ל - כי לא התחסנו

כאמור אחד הנושאים המרכזיים שעלו בדוח עסק בסוגיית התמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה, כאשר בסוגייה זו מצאה הנציבה תמונה מטרידה שעולה מריבוי הקבילות שהתקבלו בנושא, ובהן נמצא כי מפקדים בכירים חרגו במודע מפקודות, קבעו נהלים פנימיים ביחדה בניגוד להנחיות משרד הבריאות, הפעילו לחץ על חיילים להתחסן והפלו לרעה חיילים שלא התחסנו.

חיסוני קורונה בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
חיסוני קורונה בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

על פי ממצאי הדוח, מפקד בכיר החליט כי נגדת לא תיקח חלק בקורס הכשרת פיקוד ומנהיגות בגלל שהיא לא מחוסנת, ולמרות שהסכימה לעשות בדיקות קורונה בהתאם להנחיות התו הירוק. בנוסף, נמצאו עשרות קבילות בהן הופעלו סנקציות ולחצים שלא כדין על חיילים להתחסן ובמקרה אחד מפקדת אף התנתה יציאה של חיילת לחופשת סוף שבוע בתנאי שתתחסן. 

בנושא שירותי הרפואה התריעה הנציבה מפני זמני המתנה בלתי מתקבלים על הדעת, על חיילים שממתינים כחודש בטרם הם רואים קב"ן (קצין בריאות נפש, ע"ע: פסיכולוג, עובד סוציאלי), וחודשים ארוכים חולפים, לעיתים, עד שחיילים זוכים לראות רופא מומחה לו הם זקוקים.

בנושא התשתיות בצה"ל והמזון אמרה הנציבה שמדובר באחד מהנושאים הכי מטרידים בצה"ל. "יש בסיסי הדרכה שלא ניתן לאכול את האוכל שמוגש בהם, חיות שמסתובבות, לכלוך ובעיות נוספות", טענה טבת ויזל. 

חיילות צה''ל, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
חיילות צה''ל, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

צה"ל: "נוביל הליך סדור לטיפול בפערים"

בתגובה שהתקבלה מטעם דובר צה"ל בסמוך לפרסום הדוח נמסר כי "צה"ל מודה לנקח"ל (נציבות קבילות החיילים) ולנציגיה על הדוח והעבודה לאורך השנה, ומייחס חשיבות רבה לדוח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום-יום של חיילי צה"ל. הדוח יסייע לקידום המענה הניתן למשרתי צה"ל באופן פרטני ומערכתי. בצה"ל קיימים מספר מנגנוני בקרה וביקורת פנימיים שמטרתם להוביל לשיפור במגוון רחב של נושאים, ובראשם במוכנות צה"ל בשגרה ובחירום לצד איכות המענה והטיפול במשרתים".

עוד נמסר בתגובה כי "כלל האירועים נלמדים, מטופלים ומופקים מהם לקחים אישיים ומערכתיים אשר מיושמים בהקדם. בהתאם להחלטת ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מוביל סגן הרמטכ"ל, אלוף הרצי הלוי, הליך סדור להעמקת הממצאים וטיפול בפערים שהועלו בדוח".

לתגובת צה"ל המלאה לדוח לחצו כאן >>>

שר הביטחון בני גנץ (כחול לבן) התייחס גם הוא לעיקרי הדוח ואמר: "כדי שתישמר העליונות הביטחונית של מדינת ישראל, אנחנו צריכים קודם כל לשמור על האנשים שלנו. לדעת לממש את היכולת והכישורים שלהם, ובאותה נשימה גם לדעת להגן עליהם ברמת הזכויות ומה שמגיע להם".