צה"ל חשף פרטים נוספים על הפלת שני המל"טים האיראנים לפני כשנה, אשר יצאו מאיראן בדרכם לעזה בשני נתיבים שונים באותם הזמנים. סיכול הניסיון האיראני היה תחת מגבלות צנזורה, ובנוגע לעיתוי הפרסום בצה"ל טוענים כי הבשילו התנאים לחשיפתו מבחינה מודיעינית מבצעית, וגם אל מול רגישויות מדיניות אחרות אל מול מדינות האזור, נוכח קשרים הולכים ומתהדקים בסוגיות הגנה משותפות הקשורים לאינטרסים מול איראן והגורמים שפועלים מטעמה למשל בעירק ובתימן.

אמצעי הלחימה (אקדחים) שנשאו המל"טים האיראנים הם לא משמעותיים, וההערכה המובילה היא כי המבצע האיראני היה חלק מבחינת היכולות המבצעיות שלהם, ומנגד בחינת יכולות ההגנה של ישראל. בשנים האחרונות היו שלושה אירועים מוכרים שבהם נעשה שימוש במל"טים איראניים: הן ב-2018 והן במהלך מבצע שומר החומות הגיעו מסוריה והפרסום השבוע על הפעלה ישירה מאיראן והפלתם על ידי מטוסי האדיר. לאחרונה התפרסם בתקשורת העולמי על אירוע נוסף שבו הופל מל"ט איראני עוד בעירק והיה מיועד להגיע גם הוא לישראל, לפרשה הזו ומי עומד מאחורי הפלת המל"ט לא מתייחסים בישראל. 

שברי מל''ט איראני שיורטו בתאריך 10.02.2018 (צילום: דובר צה''ל)
שברי מל''ט איראני שיורטו בתאריך 10.02.2018 (צילום: דובר צה''ל)

בצה"ל מעריכים כי האיראנים יגבירו את המאמצים שלהם להפעיל מל"טים בנסיון לחדור לשטח ישראל בשנים הקרובות, וקושרים בקשר ישיר מספר אירועים שהתרחשו בשנים האחרונות: יירוט המל"ט בעמק בית שאן בפברואר 2018, על ידי מסוק קרב, סיכול חוליית הטרור בסוריה שתכננה לבצע פיגוע כאמצעות רחפני נפץ ככל הנראה כנגד מטרות צבאיות באזור החרמון, ההפלה הכפולה של שנים מל"טים שהורו לפרסום השבוע והמל"ט האיראני שהופל במהלך מבצע שומר החומות בעזה.    

שר הביטחון בני גנץ אמר: "התוקפנות האיראנית נעשית כיום ללא מטריה גרעינית - העולם חייב להתגייס לעצור את התוקפנות האיראנית, אם איראן תגיע לסף גרעיני היא תהוך למסוכנת יותר לשלום העולם". לגבי היירוט של שני המל"טים הוסיף גנץ כי ישראל פעלה בתיאום עם שותפיה השונים באזור.   

בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הפרסום האחרון, לצד פרשיות נוספות שחשף שר הביטחון לאחרונה, הם חלק מקמפיין נרחב לצד הסוגייה הגרעינית לנסות ולהציג את האיומים שמציבה איראן לאזור, והשימושים שעושה באמצעות המל"טים גם לפעולות טרור כנגד מדינות נוספות במזרח התיכון מלבד ישראל.

בצה"ל כאמור חשפו פרטים נוספים על האופן שבו יורטו שני המל"טים האיראנים שעב 197, שלהם מיוחסת יכולת טיסה של עד כ-3000 ק"מ, גם בגובה נמוך של כ-200-400 מטרים על ידי רביעיית מטוסי F-35 כל צמד מטוסים באזור אחר. המל"טים שוגרו ממסילה בשטח איראן ונשאו אקדחים שהיו מיועדים על פי הערכות לעזה ויהודה ושומרון וזאת בעיקר על מנת לבחון את היכולת המבצעית להטיס אותם ואת היכולות ההגנתיות של ישראל, לאחר שנעשה בדגם הזה שימוש מוצלח כנגד מדינות במפרץ ומטרות בים.

נראה כי מבחינת האיראנים היה מדובר בניסוי כלים ולא בפרשה בעלת ערך מבצעי משל עצמה. מטוס המודיעין עיטם היה זה שזיהה את שני המל"טים שיצאו מאיראן ב-15 למרץ, הם שוגרו ממשגר שהוא למעשה מסילה ניידת ללא צורך במסלול המראה. 

רגע השמדת המל''ט האיראני (צילום: דובר צה''ל)
רגע השמדת המל''ט האיראני (צילום: דובר צה''ל)

הפיצול במסלולים של שני המל"טים, המהירות האיטית והגבוה הנמוך של מסלול התעופה אמורים היו להקשות על היכולות של חיל האוויר לזהות אותם. בפועל הם זוהו בשלב מוקדם הרחק מגובלות ישראל וסביר להניח כי הושג מידע מודיעני מקדים שסייע בזיהוי המקדים שלהם באמצעות הפעלת מטוס העיטם. שני המל"טים זוהו בפער של שתי דקות אחד מהשני כרבע שעה לפני השעה שתיים לפנות בוקר, אחד בגזרה הדרומית והשני הגזרה המזרחית.

למטוסי האדיר זה היה אתר ראשון מסוגו כאשר למעשה זו הפעם הראשונה שמטוסי האף 35 מפילים כלי טייס אחר גם בהתייחס לצבאות אחרים בעולם. לאחר הזיהוי המקדים מטוסי האדיר בהתאמה כל צמד בגזרתו זיהה את המל"טים בגזרתו בסביבות השעה  שתיים ועשרה לפנות בוקר כ-25 דקות לאחר הזיהוי הראשוני של מטוס הביון. בשעה 2:16 דקות הופל המל"ט הראשון ודקה לאחר מכן השני.

נתיב המל''ט האיראני (צילום: דובר צה''ל)
נתיב המל''ט האיראני (צילום: דובר צה''ל)

את הקביעה כי המל"טים נשאו אקדחים קובעים בישראל בנחרצות נוכח כך שהשרידים של המטוסים נמצאים בידי צה"ל, מה שמאפשר גם ללמוד מבחינה טכנולוגית על היכולות הטכניות שלהם ובמערכת הביטחון ממשיכים להעמיק במחקר הטכני של כלי הטיס.

לצד היכולות המתפתחות של איראן בצה"ל סבורים שאל מול צבאות מתקדמים מדובר עדיין ביכולות שהן נמוכות יותר ומבוססות בעיקר על תהליך חיקוי והעתקה של מה שמוכנה הנדסה לאחור של אמל"ח מערבי שהיגע לידיהם גם בתחום המל"טים למשל. על פי ההערכה זו נקודת המוצא של האיראנים אינה עומדת בסטנדרט מערבי והם שמים דגש על כמויות ומסות ופחות על איכות מתוך הבנה שבחלק מהקרים המל"טים לא יגיעו ליעדם כפי שהיה בעת תקיפת מתקני הנפט הסעודים.

יירוט מל"ט איראני ב-2021 - דובר צה"ל

האירנים כפי שכב בא לידי ביטוי באמצעות פעולות שלהם או של החותים בתימן שפועלים נוטים לשלב במתקפות אלה מספר אמצעים במקביל בהם טילי שיוט רחפנים ומל"טים.

בישראל נערכים לכך כי במלחמה הבאה תורות הלחימה המתפתחות יבואו לידי ביטוי גם בזירה הצפונית ואולי גם מול עזה בדרום, בינתיים את מרבית התקיפות סופגות מדינות המפרץ כאשר לישראל יכולות הגנה טובות הרבה יותר שניתן להניח שתחת המטריה האמריקנית וגם בהובלה של ישראל מתקיימים שיתופי פעולה למצות יתרונות ואינטרסים משותפים, בינתיים לפחות שבישראל גם מבקשים לעלות מדרגה בקמפיין ההשחרה מול איראן, אך במציאות הנוכחית שהעולם עסוק באירופה היכולת להפיק מחשיפה זו ערך מידי הוא אינו גבוה.