דריכות שיא במערכת הביטחון בעקבות הפיגוע בחדרה: ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים היום (שני) התייעצות ביטחונית בעקבות הפיגוע. בדיון השתתפו שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה וגורמים נוספים.

אלו הצעדים עליהם הוחלט:

  • המשך מאמץ מבצעי נרחב, ע"י מגוון כלים (בהם משפטיים, כלכליים, מודיעיניים ודיגיטליים) בכלל הזירות, לרבות פעולות חקירה גלויות וסמויות, במטרה למנוע אירועים נוספים ולמצות את הדין עם מי שסייעו להוצאת הפיגועים אל הפועל. 
  • תגבור כוחות של גורמי הביטחון, בדגש על מוקדי חיכוך, באופן מיידי ועד ליום העצמאות (בשלב זה).
  • הרחבת מדיניות נשיאת נשק ע"י חיילי צה"ל בסדיר ובמילואים.
  • שימוש בצווי הגבלה ובמעצרים מנהליים כלפי פעילי טרור, במקרים המתאימים בהם ניתן יהיה להציג תשתית משפטית מתאימה.
  • ניטור השיח ברשתות החברתיות, זיהוי גורמים מסיתים ומפגעים פוטנציאליים ונקיטת הצעדים המתאימים נגדם.
  • שימור וחיזוק השיח עם מנהיגי ציבור ומובילי דעה בציבור הערבי במטרה לשמר את היציבות.
  • המשך והרחבת מבצעי החרמת נשק במקומות הרלוונטיים ע"י משטרת ישראל.

בתוך כך, המשטרה הודיעה כי היא מקדמת גיוס של שש פלוגות מילואים של מג"ב לפעילות מבצעית בחודש הרמדאן כחלק מתגבור הכוחות. בנוסף, נבחנת האפשרות המשפטית והמבצעית לגייס לשבוע מילואים כחמש מאות מתנדבי משטרה עם רקע ביטחוני והכשרות מתאימות. ישנן עוד 10 פלוגות מילואים המוכנות לגיוס כחלק מהמוכנות לתרחישי ההסלמה.

קודם לכן, כוחות גדולים של לוחמי מג"ב, ימ"מ ומשטרה נפרסו החל מהבוקר בכל רחבי הארץ, בעיקר סמוך לשווקים, מרכזי קניות ובכניסות ויציאות מערים. 

עד כה שני חברים בתא דאעש נעצרו באום אל פחם, כאשר אחד מהם בן משפחה של אחד המחבלים. בתום הערכת מצב מסתמן גל מעצרים שיתבצע בקרב חברים נוספים בארגון. 

סיורי המשטרה בשוק הכרמל (צילום: אבשלום ששוני)
סיורי המשטרה בשוק הכרמל (צילום: אבשלום ששוני)

במהלך הלילה נעצרו חמישה תושבי אום אל פחם במהלך פעילות של שב"כ בעיר, ועוכבו שלושה תושבים נוספים לחקירה. במסגרת הפעילות נתפסו בבתים בעיר אמצעי לחימה, ובבתי המחבלים שחוסלו נתפסו חלקי נשק. בתוך כך, במהלך תחקור הפיגוע גילו במשטרה כי אחיו של אחד המחבלים הוא שוטר במחוז מרכז במשטרה, ומשרת בתחנת כפר סבא.

סיורי המשטרה בשוק הכרמל (צילום: אבשלום ששוני)
סיורי המשטרה בשוק הכרמל (צילום: אבשלום ששוני)

בעקבות הפיגוע, המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי קיים הערכת מצב בהשתתפות ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים, מפקד מחוז חוף, מפקד מג"ב וגורמים נוספים. בהנחיית המפכ"ל, משמר הגבול יקבל אחריות מבצעית על וואדי ערה בכפוף לפיקוד מחוז חוף. במשטרה נערכים במקביל להגברה נוספת של הפעילות המבצעית בכל רחבי הארץ, ונוכחות גבוהה של שוטרים ורכבי ביטחון ומשטרה תראה בימים הקרובים. בנוסף ירושלים עדין נמצאת במרכז הקשב הביטחוני עם השקעת כוחות מקסימלית.

בצה"ל פועלים בדריכות גם כן, ומסרו: "בסיומה של הערכת המצב שהתקיימה הנחה הרמטכ״ל על תגבור של ארבעה גדודים בקו התפר ובמרחב יהודה ושומרון. בצה"ל מתקיימת הערכת מצב מתמשכת, והערכות כוחות בהתאם לצורך".