כעשרים אלף איש החלו היום (שלישי) בצעדה לכיוון היישוב חומש. אמש הודיעו כוחות הביטחון כי יאבטחו את קיום הצעדה, על אף המתיחות הביטחונית והדיווחים כי במערכת הביטחון התנגדו לקיומה. באירוע משתתפים בין היתר ראשי מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, וכן ח"כ עידית סילמן שפרשה מהקואליציה. ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, מוביל את הצועדים יחד עם ראש ישיבת חומש הרב אלישמע כהן, חברי כנסת רבים, והמשפחות השכולות של חומש. 

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', אמר: "אין לי ציפיות מהממשלה הזו שנכנעה לאסלאם. מי שמצר את צעדי הגיבורים מחומש אין לנו שיח איתם, אנחנו נחליף אותם במהרה". חברת הכנסת מיכל וולדיגר ממפלגתו, הוסיפה: "באנו להראות ברגלינו את מה שאחרים מדברים, את יישוב ארץ ישראל".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר: "הממשלה שמזכירה את ממשלת המנדט הבריטי, שאוסרת על יהודים להתפלל בהר הבית, ממשלה שלא רוצה לאשר צעדות של יהודים, בזמן שהחמאס והטרור מציפים את הר הבית. אנחנו כאן כדי לומר, נהיה בחומש, נהיה בירושלים ובכל מקום. הטרור לא ינצח אותנו".

חברת הכנסת הפורשת עידית סילמן, הוסיפה: "מרגש להיות כאן. אני רוצה להגיד לכל המורים והרבנים וההורים, יש משהו גדול יותר, והבטחון שלנו הוא בבורא עולם, וזו רשת הביטחון שלנו".

אתיה דימנטמן אלמנתו של יהודה דימנטמן ז"ל, שנרצח בפיגוע ירי בעת שיצא מהישיבה בחומש: "לפני בערך 100 שנה היתה לארץ ישראל עלייה בלתי חוקית, וגם האבות של כל מי שיושב בממשלה עלו בעליה הבלתי חוקית הזאת. אנחנו המתנחלים היום, שקוראים לנו הקיצוניים עושים את אותו דבר, עושים עלייה בלתי חוקית לארץ ישראל, כי גם האבות שלכם עלו לארץ ישראל וזה לא היה חוקי, אבל ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, ומי שחושב שזה לא נכון אז יש המון ארצות בעולם והוא מוזמן לעבור לארץ אחרת. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, אז אנחנו לא מתנחלים ולא קיצוניים, אנחנו בסך הכל חוזרים הביתה. כל החיילים שנפלו כל השנים במלחמות, על מה הם נפלו? הם נפלו כי כבשו את ארץ ישראל". 

"וגם יהודה בעלי נרצח כי אנחנו כובשים את ארץ ישראל. היום כולם עולים לפה ברגל, חופשי, אבל מחר בבוקר יהיה כאן שוב מחסום, ואם יהיה כאן שוב מחסום אז הממשלה הזאת אומרת שהארץ הזאת לא שייכת לנו. נפתלי בנט אומר שהארץ הזו לא שייכת לנו, אלא שייכת למנסור עבאס ולא לעם ישראל. בפסח הזה צריך לבחור באיזה צד הוא נמצא, האם נמצא בצד של ארץ ישראל ושל עם ישראל או שאני חוזר למצרים, ההחלטה היא בידנו. יש אמרה מפורסמת ביהדות, שלא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה, אז נכון, אנחנו לא יודעים אם עוד בחיינו נספיק לכבוש את כל ארץ ישראל אבל יש לנו תפקיד, לפחות לעשות את זה. עכשיו אנחנו עולים לחומש ובע"ה נמשיך לעלות לשא נור ולגוש קטיף ולסיני לכל גבולות הארץ המובטחת שהם שלנו", הוסיפה.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, קרא לממשלה להענות לדרישת העם:  "האלפים הרבים שבאים לכאן, הגיעו כדי להעביר מסר לממשלת ישראל - הורידו את ידיכם מחלוצי חומש. הציבור שהגיע לכאן בהמוניו מייצג את הרוב הגדול בעם ישראל, שהוא ציבור בריא, שמחובר לעם שלו,  ויש לו כבוד לאומי וזקיפות קומה, והציבור הזה אומר לממשלה תורידו את הידיים שלכם מחומש, תפסיקו עם הפינויים והמחסומים ועם ישראל יתקן את הטעות של הגירוש ויחזיר את ההתיישבות לחומש שא-נור גנים וכדים. ממשלה שמפקירה גם בנגב וגם בחומש נחליף אותה בממשלה שעם ישראל ראוי לה - ממשלת ימין מלא". 

קודם לכן, צה"ל, שב"כ וימ"ס פעלו הלילה ועצרו חמישה חשודים באוגדת יהודה ושומרון. לוחמים מיחידות מיוחדות פעלו בכמה מוקדים במרחב החטיבה המרחבית עציון ועצרו ארבעה מבוקשים.  לוחמי צה״ל וכוחות הביטחון פעלו בשאר החטיבות המרחביות ביהודה ושומרון ועצרו סך הכל חמישה מבוקשים. החשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון. אין נפגעים לכוחותינו.

במקביל, שר החוץ יאיר לפיד, קיים הערכת מצב מדינית, בה השר הנחה להערך לימים הקרובים, להמשיך בשיחות בכל הדרגים המדיניים, להמשיך במאמצים להרגעת הרוחות ולהדגשת המאמצים של ישראל לאפשר חופש פולחן לכל הדתות. בדיון הוצגה ההערכות לכינוס מועבי"ט ולפיד הדגיש את עיקרי הפעילות הנדרשת מול השותפים בהעברת מסרי ישראל.לאור המתיחות השר לפיד החליט לקצר את חופשתו וישוב לישראל כבר הלילה.

זעם בימין על המשטרה עקב ביטול תפילה סמוך לכותל

בנוסף, בימין זועמים על המשטרה, שלא מאפשרת לארגון רבני קהילות לקיים מחר תפילה סמוך לכותל. הרב עמיחי אליהו, ממארגני התפילה בגן דוידסון, אמר למעריב: "לא ייתכן מצב כי משטרת ישראל האמונה על ביטחון הציבור ושלומו תבקש מציבור מתפללים גדול להתפלל בצדו המערבי של הכותל בבירת ישראל, לחפש חלופה אלטרנטיבית ולא רק בגלל שישנם פורעי חוק המיידים אבנים והמשטרה מסתתרת באצטלה של מתח ביטחוני. זה הזמן שבו המשטרה צריכה לעלות למעלה, להרחיק את מיידי האבנים ולא לפנות את המתפללים. אם מרשים תפילה בהר הבית למוסלמים, אין שום סיבה שלא יתירו תפילה בכותל ליהודים". 

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה להודעת המשטרה כי לא תאפשר תפילה ברחבת דוידסון: "המשטרה נפלה על הראש. במשטרה התבלבלו וחושבים שאנחנו נמצאים עדיין בגלות. משטרת ירושלים לא יכולה באופן חוקי לאסור על קיום תפילות של יהודים ובוודאי לא בגלל הסיבה שזה "מרגיז" את הערבים, ככל שהמשטרה ממשיכה להתנהל בצורה הזאת, התובנה שלי היא שצריך להיות יותר בעיר העתיקה, להוכיח ריבונות בשטח".

בתוך כך, נוער העיר העתיקה וארגונים נוספים ביקשו אישור מהמשטרה כדי לקיים מצעד דגלים סביב חומות העיר העתיקה בבירה, בין היתר במקום שבו יודו אבנים לעבר אוטובוסי אגד. במשטרה מערימים קשיים, לדבריהם, ומבקשים לא לאפשר את צעדת הדגלים במועד ובמקום בו היא מתוכננת. "המשטרה מתכחשת לתפקידה לאפשר את חגיגות הרגל בצורה בטוחה בעיר הבירה של ישראל", טוענים בארגונים. 

מהמשטרה נמסר בתגובה: "אנחנו מתנהלים בשטח מול הרב עמיחי אליהו, ובוחנים את הנושא לעומקו". 

יש להזכיר כי כעת מתקיימות תפילות בכותל המערבי, כאשר גם אתמול עד חצות התקיימו תפילות בכותל. במשטרה לא מתכוונים למנוע תפילות, אלא לצמצם סיכונים. בכל אופן, הנושא האמור ייבדק.

מפלגת הציונות הדתית מסרה בתגובה לביטול תפילת הרב אליהו בכותל: "הודעת המשטרה על ביטול התפילה היא כניעה מוחלטת לטרור. מהביטול החפוז והשרירותי של האירוע שמתקיים באופן רציף בכל חול המועד ותואם מראש מול המשטרה, עולה ריח פוליטי חריף שהושג במסגרת הסיכומים בין נפתלי בנט לחברו ושותפו מנסור עבאס מהתנועה האיסלאמית. אנו קוראים למשטרת ישראל להתעשת ולאפשר את קיום האירוע".