מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, קיים הבוקר (ראשון) הערכת מצב, כחלק מהמבצע ללכידת המחבלים שביצעו את הפיגוע הקשה שאירע ביום חמישי באלעד."האירוע הזה הוא קשה והוא המשך של רצף אירועים שקרו, אבל לא ננוח ולא נשקוט עד שלא נשים ידינו על המחבלים האלו", כך הבהיר בפתח דבריו.

המפכ"ל עדכן כי נקודת ההנחה היא שהמחבלים עדיין נמצאים בשטח, אך הדגיש: "חשוב להבין שמדובר ב'חיות פצועות' כרגע, הם הרבה זמן בלי אוכל ובלי מים וסביר להניח שהם יעשו מה שהם יכולים כדי או לעשות פיגוע אחרון של התאבדות ולגמור את זה בצורה כזו או אחרת, או שינסו לשרוד ולנצל נקודת תורפה אצלינו".

בסיכום הערכת המצב אמר: "חשוב להיות ערניים, לעבוד ביחד – לא עובדים לבד. המחבלים כל הזמן רואים ושומעים את הכוחות והם במצב של הישרדות. לכן על כולנו להיות חדים, ערניים, לגבות אחד את השני, שמרו על עצמכם".

עמר בר לב בהערכת מצב בחפ"ק המשטרה, ברקע המצוד אחר מבצעי הפיגוע באלעד (צילום: המשרד לביטחון פנים)

בתוך כך, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, קיים הבוקר הערכת מצב בחפ"ק המשטרה וקיבל עדכונים בנוגע למרדף אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד. בסיומה אמר: "מיטב כוחות המשטרה, צה"ל ושב"כ פועלים מאז הרצח, וגם בשעות אלו, כדי ללכוד את המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד. תוואי השטח הסבוך מציב אתגרים בפני הכוחות המחפשים, אך לא משנה היכן מסתתרים המחבלים, אנחנו נגיע אליהם ונניח עליהם את היד, חיים או מתים".

עוד הוסיף כי "אנחנו נחמיר את הטיפול והאכיפה כלפי מי שמלינים, מסיעים ומעסיקים שוהים בלתי חוקיים בישראל. ואני קורא לאזרחים לא לשתף פעולה ולא לאפשר שהייה לא חוקית של פלסטינים בשטח ישראל, כי מדובר בסכנה לביטחון של כולנו".

החשודים בביצוע הפיגוע באלעד: אסעד יוסף אסעד אלרפאעי וצבחי עמאד צבחי אבו שקיר (צילום: דוברות המשטרה)
החשודים בביצוע הפיגוע באלעד: אסעד יוסף אסעד אלרפאעי וצבחי עמאד צבחי אבו שקיר (צילום: דוברות המשטרה)

אמש דווח כי מתחזקת ההערכה לפיה שני המחבלים עדיין שוהים בתחומי מדינת ישראל ובגזרת העיר אלעד. מאז הפיגוע, המשטרה איתרה קבלנים שהעסיקו את המחבלים בעבר בעיר אלעד, והם נחקרו באזהרה בגין עבירה שעיקרה העסקת שוהה בלתי חוקי.

כמו כן, מחקירת הפיגוע עלה, כי שני המחבלים תזמנו אותו ונערכו אליו בצורה מדויקת ולפרטי פרטים, תוך שהם יוצרים קשר עם אורן בן יפתח ז"ל, ומבקשים ממנו להסיע אותם לעיר אלעד. בנוסף, עלה כי בן יפתח לא ידע שמדובר בשב"חים, ועל פי החשד נהג להסיע אותם קודם לכם מספר רב של פעמים, ולכן נעתר לפנייתם ובמיוחד נוכח העובדה שהם ביקשו להשלים עבודות שיפוץ בבית הכנסת ברחוב יהודה הנשיא בעיר אלעד.

בהגיעם לאלעד, בצומת יהודה הנשיא ואבן גבירול, שני המחבלים, שאחד מהם היה חמוש בגרזן והשני בסכין, החלו לתקוף את בן יפתח שניהל איתם מאבק ואף פצע אחד מהם, אך לא יכל להתמודד מול השניים, ונפצע באורח אנוש ומאוחר יתר נקבע מותו. שני המחבלים המשיכו במסע הרצח שלהם. בנוסף, עלה כי השניים הכירו היטב את העיר אלעד ולא בכדי הצליחו לחמוק מהאזור ולמצוא מסתור עד לרגעים אלו ממש.