הפרשן לענייני ערבים אבי יששכרוף (וואלה!) שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על הקריאות שנשמעות לחיסול מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בעקבות הפיגוע הקשה באלעד, בו נרצחו שלושה אנשים בידי מחבלים ששאבו ממנו השראה. יששכרוף העריך את הסיכויים שפעולת חיסול כזו תצא לפועל וסיפר מה צפויות להיות ההשלכות שלה על המצב הביטחוני. 

בפתח הדברים, כשנשאל אם יש לחסל את סינוואר או לא, השיב יששכרוף חד משמעית: "למה לא? אני אומר בכיף, בשמחה, אבל כשתהיה לנו בעיה ספציפית מול סינוואר. זאת אומרת, כרגע הבעיה שלנו היא בכלל סביב ג'נין, בעיקר ג'נין, אבל כל אזור השומרון שהפיגועים יוצאים משם. ההוא צועק את הצעקות שלו מעזה, מסית את ההסתה שלו, אבל בסוף הבעיה שלנו היא בכלל לא עם סינוואר".

הוא הוסיף: "אם יש בעיה ספציפית עם סינוואר, בבקשה, גם להכיר במחיר, ויש פה מחיר קשה שהולך להיות לפעולה שכזאת בחיסול יחיא סינוואר וצמרת חמאס, אבל כרגע לפחות נראה לי שאנחנו מנסים לטפל בבעיה שפיתחנו ביד ימין, באמצעות כריתת רגל שמאל".

על השאלה אם לחמאס יש היום יותר יכולות ממה שהיה להם ב'שומר החומות' השיב יששכרוף: "אני לא בטוח שהם הגיעו לאותם מספרים, לאותה רמת דיוק. אני בטוח שהם מנסים להשלים פערים כל הזמן. אם נצא למערכה מול חמאס היום, אנחנו נפגוש פחות או יותר את אותו חמאס שהכרנו אז".

על האיום של סינוואר לפי ישגרו 1,111 רקטות במכה הראשונה אמר יששכרוף: "אז הבטיח. הוא פוליטיקאי מעולה. מה שהוא עושה בימים האחרונים זה באמת לתפארת הקמפיינים הפוליטים שאפשר לדמיין, בעזרתה האדיבה של התקשורת הישראלית שבאמת אנחנו מאדירים ומגדילים אותו. זה לא שהוא סובל יותר מדי מאי חשיפה בתקשורת הפלסטינית, אבל מה שעשינו, הבליץ הזה של היומיים-שלושה האחרונים בתקשורת הישראלית, בטוויטר כמובן שהשתוללנו כולנו, 'כן לחסל-לא לחסל' וכולנו נהיינו פרשנים לענייני צבא וביטחון, פלסטינים וערבים, אז זה בהחלט האדיר את שמו, והוא פוליטיקאי, מה אפשר לומר?"

יששכרוף הוסיף: "בוא נאמר שנתחיל סבב, ואני מסכים איתך לגמרי, הוא בן מוות, הוא חלאת המין האנושי, הוא אחראי לרציחתם של לא מעט פלסטינים, אבל בוא נחשוב רגע על תוכנית יציאה - הלכת וחיסלת את סינוואר, יהיו לך פה מטחי רקטות של עשרות, אולי מאות רקטות, אולי אפילו אלפי רקטות, ואז תסיים את זה איפה? בדיוק באותה נקודה שבה התחלת". 

אבל בלי סינוואר.
"אז יבוא אחד אחר. כשאתה נכנס למערכה מול חמאס בעזה, איפה תוכנית היציאה שלך? חמאס לא מטומטם, הרי ימשיכו לירות פה רקטות נון-סטופ אם אתה תחסל את סינוואר, ואז השאלה הגדולה - האם מדינת ישראל כאסטרטגיה מסוגלת לקבל החלטה שהיא הולכת להכרעה של ממש מול חמאס ברצועת עזה, כולל שליחת כוחות קרקעיים עם המחיר הסופר כבד, ואז זה אומר גם לשהות בתוך רצועת עזה, כי זו השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו, אחרת אנחנו נכנסים למערכה ונצא ממנה באותה נקודה שנכנסנו אליה". 

הוא הוסיף וסיפר: "בוא לא נייפה את המציאות. מתוך הכלא, סינוואר היה מעורב בתכנון של חטיפת וקסמן, ב־1989 הוא נכנס על תכנון פיגועים, היה כבר אחד מהמקימים של הזרוע הצבאית".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103