כמעט 16 שנים עברו מאז ה-12 ביולי, 2006, היום בו נפתחה מלחמת לבנון השנייה. מאז, הגבול הצפוני ידע אירועים ביטחוניים, אך נשאר יחסית שקט. עם זאת, אסור לשכוח שהגזרה עלולה לבעור בכל רגע. מערכת הביטחון וצה"ל קיימו במאי את חודש המלחמה, "מרכבות האש", אשר מדמה את המלחמה הבאה מול ארגון הטרור השיעי. על פי הערכות הצבא, במלחמה הבאה, מספר ההרוגים בישראל ובקרב לוחמי צה"ל יעמוד עד כ-300, לצד 1,500 נפילות של רקטות בעורף הישראלי מדי יום.

סיכום השבוע השלישי של תרגיל "מרכבות האש" של צה"ל. צילום: דובר צה"ל

החשש מוצדק, שכן ארסנל הטילים של חיזבאללה ומספרו העצום, הופך אותו לכלי טרור קטלני נגד העורף הישראלי. על פי ההערכות, ערב מלחמת לבנון השנייה, ארגון הטרור החזיק ב-15 אלף טילים ושיגר לעבר הצפון כ-4,000 רקטות. מאז, גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי הארגון מחזיק ביותר ממאה אלף טילים.

מערך טילי הקרקע-קרקע של חיזבאללה בנוי ברובו מטילי "הקטיושה" המוכרים לנו מתוצרת רוסיה. על פי אתר Missile Threat, טילים מסוג זה מכילים ראש נפץ של עד 20 ק"ג ובעלי טווח של 40 ק"מ. אנליסטים במערב מעריכים כי "הקטיושה" מהווה את רוב הכוח הרקטי של חיזבאללה. דו"ח שפורסם ערב מלחמת לבנון השנייה, העלה כי כבר אז, הארגון החזיק בין 7,000 ל-8,000 טילים. כאשר איראן, שמשתמשת בחיזבאללה ככוח פרוקסי, היא ספקית הטילים העיקרית שלה.

טיל הקטיושה (צילום: gettyimages)
טיל הקטיושה (צילום: gettyimages)

כמו כן, ארגון הטרור מארץ הארזים מחזיק גם בטילי הפג'ר, אשר פותחו באיראן בשנות ה-90. טיל הפג'ר 3 הוא בעל טווח של כ-43 ק"מ ונושא ראש נפץ במשקל של 45 ק"ג. עם זאת, ישנה גרסה מתקדמת יותר של הטיל, הפג'ר 5. גרסה זו בעלת טווח של 75 ק"מ ובעלת ראש נפץ של 90 ק"ג.

מלחמת לבנון השנייה זכורה לרעה בעקבות כמות הטילים הבלתי נתפסת ששוגרו לעבר העורף הישראלי. בשנות ה-70, ברית המועצות פיתחה את מערכת "אורגן BM-27", רקטות בעלות טווח של עד 70 ק"מ וראש נפץ של 50 ק"ג. חיזבאללה קיבל לידיו את הרקטות בשנות ה-2000, שינה את שמן לראאד-2 וראאד-3 ושיגר אותן בהצלחה לראשונה לעבר ישראל, ב-16 ביולי 2006, ארבעה ימים לתוך המלחמה.

ירי חיזבאללה לעבר נהריה במלחמת לבנון השנייה (צילום: Roni Schutzer/Getty Images)
ירי חיזבאללה לעבר נהריה במלחמת לבנון השנייה (צילום: Roni Schutzer/Getty Images)

יחד עם זאת, כלי תקשורת ערביים מדווחים כי טילים אלו אינם מדויקים במידה רבה. בתוך כך, מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נשא נאום בחודש פברואר האחרון, לציון 30 שנה לקודמו בתפקיד, והצהיר: "יש בידינו את היכולת להפוך אלפי טילים למדויקים". נסראללה הוסיף כי "האויב הישראלי מנסה למנוע את הגעתו של הנשק האיכותי ללבנון דרך התקפות בסוריה. יש לנו את היכולת להמיר את הטילים שלנו ולהפוך אותם למדויקים. אנחנו כבר עושים את זה במשך שנים".

בעקבות כך, אתר Missile Threat דיווח כי בחיזבאללה ובאיראן פועלים על מנת לשפר את דיוקם של טילי הזלזל המתקדמים. טילים אלו, הגרסה האיראנית לטיל FROG-7 הרוסי, מספק לחיזבאללה יכולת לכוון לעומק ישראל. הזלזאל-1 הוא בעל טווח של 160-125 ק"מ ונושא ראש נפץ של 600 ק"ג. הזלזאל-2 הוא בעל טווח מתקדם יותר של 210 ק"מ ובעל ראש נפץ דומה של 600 ק"מ.

על פי דיווחים שונים, איראן העבירה טילים מסוג זה לחיזבאללה, בתחילת שנות ה-2000, אז השתמשה במטוסי תובלה. כאמור, בארגון פועלים על מנת לשפר את דיוקו ומפתחים מערכות פיקוד ובקרה חדשות. 

טיל ה-זלזאל 2 (צילום: BEHROUZ MEHRI/AFP via Getty Images)
טיל ה-זלזאל 2 (צילום: BEHROUZ MEHRI/AFP via Getty Images)

במקביל, ארגון הטרור מהשכנה מצפון, מחזיק בארסנל הטילים שלו גם את "הפאתח-110", טיל בליסטי איראני לטווח קצר, וככל הנראה מדובר בגרסה שונה של הזלזל-2. הטיל הוא בעל טווח של 300-250 ק"מ, מה שהופך אותו לאמצעי הנשק עם הטווח הארוך ביותר במלאי של חיזבאללה. הטיל בעל ראש נפץ של עד 500 ק"ג ומונחה GPS. על פי דיווחים במערב, איראן סיפקה לחיזבאללה טילים מסוג זה כבר בשנת 2007. 

אל לנו לשכוח את מערכת היחסים הצמודה בין איראן לארגון חיזבאללה. כל לחימה נגד אחד הצדדים, עלולה להכניס את אחד מהם למשוואת הלחימה. לא בכדי, נסראללה התראיין בחודש פברואר האחרון לערוץ אל-עאלם האיראני, לכבוד יום השנה למהפכה האסלאמית במדינה שהתרחשה בשנת 1979, והצהיר: "אם איראן תותקף על ידי ישראל, התגובה תהיה חריפה וחמורה, ויהיו לה השלכות גדולות".