הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט נאם היום (רביעי) בכנס דגן לביטחון ואסטרטגיה במכללה האקדמית נתניה, והתייחס לסוגיות הביטחוניות הנמצאות בימים אלה על סדר היום. בראשית הנאום, הוא התייחס לסוגיית הגרעין האיראני, והשאלה האם ומתי ייחתם הסכם גרעין חדש - בין איראן למעצמות - ומה הוא יכלול.

איזנקוט הסביר כי הסביר כי "ישראל נוקט במגוון פעולות, רובן חשאיות, כדי למנוע מאיראן גרעין" והעריך כי ללא הפעולות הללו - "איראן היתה גרעינית כבר לפני שבע עד עשר שנים". לדבריו, ללא הפעילות הישראלית - איראן יכלה להגיע לרמתה של קוריאה הצפונית בתחום הגרעין.

הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט בכנס דגן באקדמית נתניה (צילום: תמיר ברנינג, המכללה האקדמית נתניה)
הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט בכנס דגן באקדמית נתניה (צילום: תמיר ברנינג, המכללה האקדמית נתניה)

הוא התייחס לשינויים שחלו, לדבריו, באתגרי הביטחון הלאומי של ישראל: "זה ביטחון, חינוך, כלכלה, סולם ערכים של חברה, סולידריות ויחסים בין לאומיים והקשר עם התפוצות יחד עם ההבנה שהוא מושפע מאירועים פנימיים בחברה הישראלית כמרכיב רציני של משילות ועמידה בפני אתגרים גדולים והאמון במוסדות המדינה".

בנט חשף מסמכים מארכיון הגרעין האיראני: "מחזיק בידיי הוכחה לשקרים של איראן" (צילום: עומר מירון, לע"מ)

בהמשך דבריו, התייחס למתקפות שנשמעו לאחרונה נגד בכירים במערכת הביטחון, בהם אלוף פיקוד המרכז וראש השב"כ. "כיום, נשמעים קולות צורמים מאוד של שיסוי והסתה נגד ראשי המערכות הביטחוניות", אמר, "לצערי, די להביט בכותרות הבוקר, לגבי ההשתלחות והשיסוי נגד מפקד פיקוד מרכז, שעושה לילות כימים ולפני כחודש נגד ראש שב"כ שפועל כדי לסכל טרור ולתת מודיעין מול המדינה, ויש לו חלק חשוב ביכולות לבלום גל טרור ענק". הוא מתח ביקורת על ההנהגה הישראלית ואמר: "לצערי, ישנה שתיקה בהנהגה בעבר וגם היום".

אייזנקוט הזכיר את האיום האיראני, הכולל פרט לגרעין גם את נושא המל"טים ומערכות הטילים המתקדמות. "שר הביטחון סיפר על אירוע שהתרחש במרץ 2018, בו מל"ט חדר לשטח ישראל, יחד עם חומר נפץ, והופל מיד עם החדירה למרחב האווירי", אמר, "יחד עם אתגרים גלובליים שמשפיעים מאד על הביטחון הלאומי של מדינת ישראל והלחימה באוקראינה". הוא התייחס לאירועים הקשים שהתרחשו בעולם בשנים האחרונום וציין: "ישראל נמצאת כיום במקום הנכון, יחד עם ההשפעות הגלובליות השונות, לאחר שבשלוש השנים האחרונות עברנו בין היתר את הקורונה, והאיום לאסון לאומי הוא הנחות ביותר במדרג האיומים. הדבר העסיק את העולם והשפיע כמובן על הכלכלה - זה אירוע מכונן".

עוד התייחס למלחמה באוקראינה, שנכנסה השבוע לחודש הרביעי שלה, ואמר כי "זו תפנית גלובלית, אתגר שיעסיק את העולם בשנים הקרובות וייצור שינוי בסדר העולמי וההשפעה על כלכלת העולם, הביטחון התזונתי ועוד". אינזקוט הזכיר שוב את הנאום והסביר כי "ישראל עומדת בפני אתגרים מרובים, אבל המרכזי שבהם - הוא לא האיראני, הפלסטיני או מערכות הטילים המדויקים - אלא דווקא החוסן הלאומי של החברה הישראלית, והיכולת שלה להתמודד עם אתגרים ולממש את הדברים שהביטחון הלאומי דורש - דוגמת קידום אינטרסים של החברה הישראלית". לדבריו, יש כאן סימן שאלה. "העובדה שאין חוקה, ושאין מדיניות ביטחון לאומי קוהרנטית שהממשלה תצעיד מצפן קדימה", הדגיש, "זה אבסורד שאין לנו תפיסת ביטחון לאומי ארוכת טווח".

גדי איזנקוט (צילום: תמיר ברנינג, המכללה האקדמית נתניה)
גדי איזנקוט (צילום: תמיר ברנינג, המכללה האקדמית נתניה)

"השאלה האם יש הזדמנות לחוזה חדש בחברה הישראלית היא ליבת הרעיון למנהיגות מגשרת, שמייצגת את כל החברה הישראלית, כדי להשיג סולידריות, למגר פשיעה, חינוך, חיזוק אמון במוסדות המדינה ולטפח מנהיגות שמאחדת בחברה הישראלית, ברוח מגילת העצמאות שיוצרת אחדות ושוויון", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר, "המחשבה שקודמה לפני שנה-שנה וחצי היא שירות לכולם - שכל בן ובת 18 יעשו שירות, עדיף בצה"ל, שירות לאומי ושירות אזרחי שאפשר לטפל בקשישים ובחינוך כדי להביא תועלת לחברה וליצור עשייה משותפת ודי להביט היום באחוזי הגיוס ולראות שרק 48% משרתים בצבא".

"כשאני מסתכל על המאזן האסטרטגי, יש חצי כוס מלאה וחצי ריקה - נבנה כוח ביטחוני מרשים ועצום שנותן תעודת ביטוח למדינת ישראל אבל אם מביטים היום על רוסיה ואוקראינה, רואים מדינה עם יכולת מרשימה צבאית אל מול צבא חלש מאוד, ורואים מה רוח עמידה והסכמה לאומית וקונצנזוס עושה לעוצמה של עם. העוצמה המדעית שלנו והיכולת הביטחוני לא מוטלת בספק. אם לא יהיה שינוי עמוק במערכת החינוך ולהציב את החוסן הלאומי במקום של שייכות והשתייכות לדורות הבאים", הדגיש.

הרמטכ"ל לשעבר המשיך ופירט בנושא ההתמודדות מול האיום האיראני, ומול ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש). "אני רואה בזה הזדמנות לקדם את המעמד של ישראל באזור, מתוך שכנות טובה ורצון כדי להתמודד עם מגה איומים, בהם איום איראני שאין להטיל בו ספק. איום ששרוצה להטיל הגמוניה אזורית, לפגוע בישראל ולראות אותה נמחקת". לדבריו, האיום של דעאש הוא גחלים לוחשות ולישראל ישנה תרומה משמעותית בנושא, כאשר המציאות היום מאפשרת להגיע לשיתופי פעולה מרשימים".

בסיום דבריו, איזנקוט התייחס ליחסים בין ישראל לארצות הברית. "היחסים המיוחדים עם ארה"ב הם מרכיב מרכזי של המדינה שלנו, בדעת הקהל האמריקאי והתמיכה והרחבה, יהדות ארה"ב היא גם מרכיב עוצמה ביכולת של המדינה להתמודד עם האתגרים עד כה", סיכם, "מדינת ישראל היא נכסית לארה"ב ולישראל, חלק חשוב בעובדה שאין היום לעולם ולאזור ולמדינה בעיה גרעינית שיכלה להיות בעיראק ובסוריה, וללא הפעילות הישראלית שמאיר היה מהתורמים הגדולים שלה היה לנו מאד קשה".