מלחמת מים: הסכסוך הישראלי-לבנוני בסוגיית הגבולות הימיים עלה שלב בשבוע האחרון כאשר היינו עדים במקביל גם להסלמה במתיחות הביטחונית מול חיזבאללה. בשבת האחרונה, ארגון הטרור השיעי שיגר שלושה כלי טיס בלתי מאוישים לכיוון אסדת הגז "כריש", אשר יורטו על ידי כוחות צה"ל. מהארגון נמסר כי, אמנם כלי הטיס אינם היו חמושים, אך הם שוגרו לעבר האזור השנוי במחלוקת, במטרה "להעביר מסר לישראל".

ובכן, המסר בהחלט נקלט אצל קברניטי המדינה. טרם יציאתו לפגישה עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ראש הממשלה החדש, יאיר לפיד, שלח מסר מאיים לעבר השכנה מצפון: "היו התקפות חוזרות ונשנות על האסדה, לא נסכים להתקפה כזו על הריבונות שלנו, ממשלת לבנון תצטרך לרסן את חיזבאללה, או שאנחנו נצטרך לעשות זאת". המסר הנחרץ של לפיד לא השתמע לשתי פנים - הממשל בלבנון צריך להרתיע את ארגון הטרור השיעי, הפועל על ידי שליחיו מטהרן. עם זאת, ראש הממשלה הלבנוני, נאג'יב מיקאתי, המשיך בשלו. לאחרונה מסר מצדו הודעה מאיימת לכיוונה של ישראל: "האויב הישראלי מנסה ליצור משבר חדש באמצעות השתלטות על העושר הימי של לבנון".

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)


דבריו של ראש הממשלה הלבנוני בהחלט משקפים את הלך הרוח בכלי התקשורת במדינה בכלל, ובפרט באלו של חיזבאללה. בתור ארגון, הרואה את עצמו "כמגן לבנון", ממשיך בכל עת לשאוב לגיטימציה רבה דרך המתקפות והאיומים על ישראל. בטור שעלה באתר "אל-מיאדין", הכתב הלבנוני, איימן עלאמה, הדגיש כי "נוכחותו של קלף חזק בידי הלבנונים, כמו קלף ההתנגדות העומד מאחורי המדינה, מדגיש לישראל את האיומים של חסן נסראללה". עלאמה התייחס לדבריו של מזכ"ל הארגון בחודש יוני האחרון, כי "יש לחיזבאללה את היכולת הצבאית, הלוגיסטית והמודיעינית בכדי לגרום לישראל לא להפיק גז ממאגר כריש".

במקביל, אל לנו לשכוח את המצוקה והקריסה הכלכלית של לבנון בשנים האחרונות. הטלטלה הפוליטית במדינה השפיעה על כך רבות, ומי שניסה להיכנס בוואקום שנוצר, הוא כמובן ארגון חיזבאללה, שאף סיפק לאזרחי המדינה, דלק הישר מהפטרון ברפובליקה האסלאמית. בעקבות כך, בלבנון רואים את הסכסוך על הטריטוריה הימית גם כהזדמנות לצאת מהברוך הכלכלי.

עלאמה הדגיש כי "עושר המים של לבנון היווה לישראל סיבה לפתוח במלחמות ורצון להשתלט על מקורות אלו. לבנון נהנית מעושר גז המוערך ב-164 מיליארד דולר, שיכולים להוות מקור כלכלי לעזור למדינה לצאת מהמצוקה". לא מפתיע, שגם נסראללה התייחס לפן הכלכלי: "העושר הימי של לבנון הוא התקווה היחידה שיש למדינה אם היא רוצה להציל את עצמה מקריסה כלכלית". 

שיירות הדלק שהגיעו ללבנון מאיראן (צילום: AFP via Getty Images)
שיירות הדלק שהגיעו ללבנון מאיראן (צילום: AFP via Getty Images)

במקביל, חשוב לזכור כי גם הרשתות החברתיות בעולם הערבי, הפכו בשנים האחרונות לקלף חזק ולתעמולה אנטי-ישראלית שוצפת, שרואה עין בעין את הלך הרוח בתקשורת הלבנונית. הקריקטוריסט עימאד חאג'אג', אשר נהנה מיותר ממאה אלף עוקבים ברשת הטוויטר, תיאר את ישראל ככריש,  אנקדוטה לאסדת "כריש", אשר מחזיק בפיו בלון גז שעליו כתוב "גז - מצרים פלסטין - לבנון" ואליו מחובר צינור גז המועבר באופן ישיר לאיחוד האירופי. בקריקטורה אחרת, מתוארת ישראל כפיראט הגונב ללבנונים את הגז השייך להם. 

בתוך כך, במאמר נוסף שנכתב באתר "אל-מיאדין", כתבה לילי נקולה, כי "ישראל מבינה רק את שפת הכוח, ואינה תלך למשא ומתן כדי לבצע ויתורים". בהמשך, האשימה את ישראל כי היא "מנצלת את ההסכמים שחתמה עם קפריסין במטרה לצמצמם את השטח הלבנוני והפלסטיני ולהרחיב את גבולותיה במידה רבה". נקולה הוסיפה כי "ישראל תנסה לקחת ככל יכולתה מלבנון, תוך ניצול של גורמים חיצוניים כמו ארה"ב ומדינות באירופה. לחצים אלו נועדו להביא את לבנון לכדי חתימה וכניעה לתביעות הישראליות".

ומה לגבי ההמשך? באתר "אל-איניתשאר" הלבנוני, התייחסו גם כן למתיחות הביטחונית בגבול הצפון, בין ישראל לחיזבאללה. "האפשרויות של ישראל להגיב לשיגורי הכטב"מים של חיזבאללה הן רבות, אך אינה רוצה שהמצב יסלים למלחמה. ישראל מחפשת תגובה שונה על מנת לכסות על פשעיה, תחת תיווך של מדינות כמו ארה"ב וצרפת", נכתב באתר. בסיום, גרסו כי "ישראל יודעת שהאירוע בשבת הוא אינו האירוע האחרון".

בינתיים, המתיחות בצפון עדיין בשיאה. זאת, למרות שבסוף חודש יוני, קיים שליח הממשל האמריקאי, עמוס הוכשטיין, פגישה מקצועית עם צוות המשא ומתן של ישראל גלבול הימי, כדי לדון בהצעה שהציג הצד הלבנוני לפתרון הסכסוך. הצוות הישראלי שמע עדכון על ביקורו בלבנון, והצדדים דנו בגיבוש כיוונים כדי להתקדם במו"מ תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל ותוך כוונה לסכם את הסוגיה בתקופה הקרובה. כעת, כל מה שנשאר, הוא לחכות בסבלנות למה שיקרה קודם, אירוע ביטחוני נוסף סמוך לאסדת כריש, או פתרון הסכסוך הימי.