עקב איומים והאשמות מצד לבנון, שטענה כי ישראל היא הגורם למשבר המים בארצם, ולאחר שיגור שלושת המל"טים לכיוון אסדת הגז, שוחח סגן מפקד פיקוד הצפון לשעבר, אלוף (מיל') איל בן ראובן, עם יואב מינץ בתוכניתו ברדיו צפון 104.5FM על חשיבות אסדת כריש, איומי נסראללה, ולמה לא תתחיל מלחמה: "נסראללה יודע שיחטוף מכה והציבור בלבנון לא יסלח לו".

"לא נקבל כניעה": נסראללה מאיים וחושף מה יגרום לו לצאת למלחמה נגד ישראל
מלחמת מים: הסיבות מאחורי שיגור המל"טים של חיזבאללה לעבר אסדת כריש

מינץ פתח את שיחתם בשאלה: "איך ישראל יכולה וצריכה להתייחס לאיומים של נסראללה לתקוף את אסדות הגז בארץ, ובראשן אסדת כריש?". "נסראללה הוא אויב ותיק ומוכר שצריך להתייחס ברצינות ולא לזלזל בדבריו מחד, מצד שני להבין מה המוטיבציה לפעילות שלו", ענה אלוף (מיל)' בן ראובן. הוא המשיך: "נסראללה עומד בראש ארגון פוליטי שחייב לשמר את הכוח שלו בלבנון והוא עושה את זה באמצעות מאבק בישראל. מול זה לבנון נמצאת במצוקה כלכלית נוראית שחזבאללה נתפס כאשם המרכזי. בעניין אסדת כריש, שזה עניין כלכלי, נסראללה מצטייר כמי שדואג ללבנון".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

עוד הוסיף הקצין לשעבר: "אני אומר לך שאסדת כריש היא קרש הצלה מבחינת נסראללה ולבנון. מצד שני לדעתי הוא החושש הגדול ביותר במרחב ממלחמה כוללת בישראל, כי הוא יודע שהוא עלול לחטוף מכה יחד עם לבנון. הוא יודע שהציבור הלבנוני בפעם הבאה לא יסלח לו על כך ועלול להעיף אותו מדפי ההיסטוריה. הוא מצליח בכשרון מדיני, ויש לו כשרון כזה, לשחק בכוח, גם במל"טים בעיקר מול הספונסר העיקרי שלו, איראן". אלוף (מיל') בן ראובן ציין כי הוא מעריך שישראל לא בדרך למערכה כוללת בלבנון, "אבל נסראללה משחק את 'משחק הסף', על חבל דק מאד".

מגיש התוכנית שאל אותו: "סימולציה: בשעות הקרובות, ישראל מודיעה שהצליחה ליירט שלושה מל"טים בדרך לאסדת כריש. מה קורה?" על כך ענה הקצין לשעבר כי "גם ישראל לא רוצה במערכה גדולה, לכן צריך לפעול בשכל. צריך ללחוץ על האמריקאים וגם על הצרפתים, שיש להם השפעה מאד גדולה בלבנון, ולנסות להשפיע שם על מי שעוד אפשר. תזכור שהדרג המדיני זה לא משהו חזק, צריך לנסות ולהשפיע על מי שעוד שפוי, כדי לנטרל את נסראללה מבחינת הרצון שלו לפעול בכוח".

חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה (צילום: רויטרס)

"ניתן בכלל להשפיע עליו, כשהוא מקבל רוח גבית מאיראן?", שאל מינץ. "הוא גורם פוליטי", אמר אלוף (מיל') בן ראובן. הוא הוסיף וציין כי הוא מעריך כמעט בוודאות כי נסראללה וישראל לא רוצים במערכה גדולה, ואמר: "ישראל רוצה לשמר את נסראללה חזק אל האיומים הנשמעים פעם אחר פעם על מהלך ישראלי כנגד הגרעין האיראני והיא רוצה את נסראללה חזק, כדי שאם ניקלע למערכה צבאית, נסראללה יעמוד למבחן אמת רק כאשר איראן צריכה אותו, רק כאשר ישראל תוקפת".

"אני כן יכול לומר די בוודאות שאם ניקלע למלחמה כוללת, חזבאללה יפעל במלוא כוחו", אמר אלוף (מיל') בן ראובן, "לכן אני לא מעריך שאנחנו צפויים למערכה גדולה". עוד אמר כי "בלבנון יש רצון להכניס מהלך מדיני, שישראל תתחיל לקחת את הגז שלה באסדת כריש ולבנון תיקח את הגז שלה באסדת כנא במים הטריטוריאלים של לבנון. נדמה לי שהצדדים השפויים רוצים בזה ונסראללה משחק את המשחק שלו".

"האסדה מהווה יעד אסטרטגי מבודד קל לתקיפה בתוך המים", ציין מינץ. על כך ענה מפקד פיקוד צפון לשעבר כי "ישראל מגינה היטב על האסדה ויש הגנה מאד טובה שלא יהיה נכון לדבר עליה בתקשורת וגם נסראללה יודע את זה".