מבקר המדינה פרסם דוח חריף הכולל ביקורת קשה על אופן תפקודם של המשטרה והשב"כ במהלך מבצע "שומר החומות" בשנה שעברה, וגל המהומות שפרץ בערים המעורבות. אילן לוטן, לשעבר בכיר בשב"כ, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על הדוח ומסקנותיו: "עוצמת ההתפרצות אכן הפתיעה ושב"כ לא נתן לזה התרעה. חשוב לציין שהייתה מעורבות נרחבת של גורמים עבריינים, שזה לא מושא הטיפול של שב"כ".

מבקר המדינה בדוח חמור: האוכלוסיה הערבית בערים המעורבות הוזנחה
המבקר על אירועי שומר החומות: "פערים בין שב"כ למשטרה, מוקד 100 כשל"

עם זאת, הוא הדגיש ב-103FM כי "כותרת הדוח של מבקר המדינה הייתה צריכה להיות כשל של מדינת ישראל על כלל המערכות. רק באוגוסט 2018 היה דוח נוסף של מבקר המדינה על התמודדות המדינה והמשטרה עם סוגיית האמל"ח במגזר. יש המון מדפים מלאי אבק עם דוחות של מבקר המדינה והשאלה היא מה יהיה מחר בבוקר".

לדבריו, השב"כ לא מחכה לדוח המבקר. "בוצעו תחקירים, הוסקו מסקנות והורחבה הפעילות במגזר, הכול תחת מגבלות חוק שב"כ כשאנחנו מדברים על אזרחי מדינת ישראל", הדגיש הבכיר לשעבר, "צריך להבין שלתת התרעה על פיגוע שיוצא מחר בבוקר זה משהו אחר לגמרי, לתת הרתעה לגבי תופעות עומק, התפרצות כללית, זה סרט אחר לגמרי. זה תופעות עומק שמבעבעות וגם מצוין בדוח ששב"כ התייחס לזה בהערכות מצב מתמשכות".

מהומות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מהומות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

המגישים ציינו כי "השב"כ לא פועל ביום יום מול אזרחי ישראל", ולוטן השיב: "זה ממש לא נכון, שב"כ פועל במסגרת ייעודו והחוק, גם מול אזרחי מדינת ישראל בכל מה שקשור לטרור, ריגול, הוא לא פועל בסוגיית הפלילי. מה שזיהינו, וזה לא מהיום, כולל אני, שהתפר בין לאומני לפלילי הוא מאוד דק. לכן, שיתוף הפעולה בין השב"כ למשטרה מאוד השתפר, עדיין לא במיטבו, שיתוף הפעולה בין שב"כ למשטרה בכל מה שקשור לאמל"ח, הברחות. מבריחים שב"חים ובתוך זה מפגע, מבריחים סמים, על אותה פלטפורמה מבריחים אמל"ח. שיתוף הפעולה והעברת המידע ההדדית היא היום בסדרי גודל טובה ממה שהיה בעבר".

הפאשלה היא גם בחוסר יכולת למנוע את האירוע הזה - שב"כ הזניח את הטיפול בקרב ערביי ישראל מתוך תפיסות ליברליות פרוגרסיביות?
"חד משמעית שב"כ אין לו שום שיקולים אם זה אזרח ישראלי אז נעלים עין או נקל בטיפול בכל מה קשור לסוגיות לאומניות, לא מדויק ולא נכון. זאת פרשנות מוטעית שלא מתבססת על כלום. נכון שמיטב המשאבים והקשב למול טרור פלסטיני כי בסוף גם המשאבים מוגבלים. משטרת ישראל קטנה בסדרי גודל אל מול המשימות אליה היא נדרשת". 

אתם יודעים היום לקבוע, לדעת אם פלסטיני הולך לבצע פיגוע לפני שהוא מחליט - לא יכלתם לתת כיסוי למשטרה?
"צריך להפריד מהשנייה שפרצו האירועים לבין לקבל סימנים מקדימים. לגבי הניטור הרשתי, אני מזכיר שאנחנו מדברים על אזרחי מדינת ישראל, אני מזכיר איזה רעש היה במדינת ישראל ששב"כ מתבקש על ידי דרג מדיני לסייע באיכונים לצמצום התפרצות מגפת הקורונה, חדירה לזכויות הפרט וכו'. יש פה סוגיה חוקית שכרגע עובדים על זה למתן מענה, זה שונה, זה משהו אחר לגמרי".

בסיום השיחה לוטן נשאל האם אנחנו מתקרבים לאירוע נוסף, והשיב: "בוודאות תהיה לנו עוד מערכה או מלחמה. במערכה או במלחמה הבאה תהיה לנו זירה פנימית, מה תהיה עוצמתה? אני לא יודע. סיכוי גבוה שתהיה גם זירה פנימית, עוצמתה זה כבר סרט אחר לגמרי. האם מדינת ישראל ערוכה לשתי זירות? לטעמי לא".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm