חיזבאללה פרסם סרטון בו נראים כלי שיט שמעורבים בקידוחי הנפט והגז של ישראל בים, והזהיר מפני משחק עם הזמן בכל הנוגע לגבול הימי בין לבנון לישראל. שתי המדינות מנהלות משא ומתן בתיווך ארצות הברית במטרה להתוות את הגבול הימי המשותף, מה שיסייע לקבוע למי שייכים משאבי הנפט והגז. ענת דוידוב וגולן יוכפז דנו על כך ב־103fm עם פרופ' אייל זיסר, מומחה לסוריה ולבנון אוניברסיטת תל אביב, אשר הביע את דעתו בנושא וענה על השאלה: ישראל או לבנון - למי שייכים משאבי הנפט והגז?

כדי להפסיק את משחקיו של נסראללה על ישראל לנקוט צעדים ולא דיבורים |דעה
בכיר לשעבר בצה"ל מזהיר: "אם ניקלע למלחמה כוללת, חיזבאללה יפעל במלוא כוחו"

"אנחנו בישורת האחרונה לקראת הסכם?", שאלו אותו המגישים. זיסר ענה: "אני לא בטוח בכלל, אנחנו כבר 10 שנים בישורת האחרונה. מדובר על איזשהו סכסוך או מחלוקת שאפשר היה לפתור בכמה שעות של ישיבות". 

הוא התייחס לכך שישנם גורמים שלא רוצים לפתור את הבעיה הקיימת ואמר כי "אנחנו מכירים את המערכת הלבנונית, מפלגות ואישים ונכבדים ומשפחות ובעלי אינטרסים, הם לא הצליחו להגיע בינם לבין עצמם להחלטה איך לחלק את השלל, בזה זה מתחיל. לבנון נמצאת במצב שבו היא בשיתוק פוליטי, גם כלכלי. אין בה ממשלה, יש יריבות בין מוקדי הכוח. אף אחד לא רוצה לקחת את זה על עצמו ואף אחד לא רוצה לתת פרס ליריבו, והמציאות הזאת הביאה לכך שהם לא היו מסוגלים לקבל החלטה".

זיסר התייחס לנסראללה ואמר: "הוא, מהרגע הראשון היה מאוד זהיר, כי אני חושב שהסכם שממשלת לבנון מברכת עליו, זה גם אינטרס שלו. העניין מבחינת נסראללה, שהוא רואה שהדברים הולכים ונסחבים, והוא אולי חושש למצב שישראל תגיד 'אתם לא רוצים, לא צריך', הרי ישראל מפיקה כבר 10 שנים גז והדולרים זורמים אלינו, אז בראייתו זה היה מצב לא בריא. הבעיה בראייתי שללבנון בכלל ולנסראללה אין מה להפסיד, ומכאן הביטוי קצת לעלות את סף ההימור".

"זה אומר שהוא עלול לירות כשהוא נמצא עם הגב לקיר? אם הוא בכלל נמצא עם הגב אל הקיר", שאלו יוכפז ודוידוב. על כך ענה זיסר כי "גם כשהוא לא עם הגב לקיר. כשנסראללה אומר 'אני אפעל', אז לרוב ההיסטוריה מראה שהוא פעל. זו פעם ראשונה שהוא מדבר כך מאז 2006, לכן אני אומר שצריך לקחת את זה ברצינות. כלומר, בראייתו לא יהיה הסכם כי שתי המדינות לא מסוגלות להגיע לסימון גבול. אם יהיה הסכם וממשלת לבנון תסמוך ידה, אז הוא יברך על זה ויציג את זה גם כהישג שלו, אבל הוא מדבר היום על זה שאם לא יהיה הסכם, הוא ימנע מישראל לנצל את המשאב הטבעי הזה, לא רק באזור הנתון במחלוקת, אלא באופן עקרוני".  

סרטון חיזבאללה המאיים

מגישי התוכנית ציינו כי אתמול בנמל ביירות, מחסן תבואה ענקי קרס לתוך עצמו, ושאלו: "מה קרה שם?". "היה ב־2020 פיצוץ בנמל", הסביר זיסר, "המחסנים האלה נפגעו, כבר יצאה הוראה של המהנדסים להרוס אותם, משפחות הנפגעים אמרו 'לא, זו איזושהי תזכורת, מצבה לאסון שבו נהרגו מאות, אל תהרסו', ובסוף זה קרס אתמול". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM