כבר אתמול בבוקר (ראשון) לאחר חיסולו של מפקד הגזרה הדרומית ברצועת עזה של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ) חאלד מנסור, בדרג הביטחוני והמדיני בישראל היה קונצנזוס כי הושגה עמידה מלאה ביעדים ובתכלית של המבצע, ושיש לחתור לסיים אותו.

זאת, לפני שהוא מתגלגל למבצע נרחב יותר שלא אותו ישראל ביקשה בהגדרת היעדים למבצע. בישראל לא מעוניינים לאפשר לג'יהאד האסלאמי לקבוע מציאות חדשה שבה הוא מנסה לכפות משוואה הקושרת בין הפעילות המבצעית השגרתית של ישראל נגד פעילי הטרור של הארגון באיו"ש לבין פגיעה בשגרת החיים של תושבי הדרום. 

מבצע "עלות השחר" – סיקור מיוחד:

בין ירי מאסיבי למו"מ להפסקת אש | היום שלישי למבצע
"יש פה ילדים, בטל ת'אירוע": הדרמה לפני חיסול בכיר הג'יהאד 
"האלים והרצחני יותר": בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל

לאחר שני החיסולים של שני בכירי הגא"פ, מפקדי הגזרות בצפון ובדרום הרצועה תייסיר ג'עברי וחאלד מנסור, הסרת איומי הפיגוע בדרום והעברת מסר ברור שלפיו הישגי המבצע, שהיו מאוד מדידים מבחינה צבאית, הושגו - ההחלטה לחתור להפסקת אש הייתה מהירה.

גם ביממות בודדות המחיר שנגבה מהגא"פ היה גבוה, ונגרם לו נזק משמעותי מבחינה מבצעית ותודעתית. הפגיעה במחבלים הייתה מאוד ממוקדת ומדויקת, עם מעט מאוד נפגעים בלתי מעורבים מאש צה"ל. וכל זאת בזמן קצר מאוד, באופן אלגנטי ועם מודיעין איכותי, כאשר חמאס - לפחות בשלב הזה - נותר מחוץ לתמונה, והיוזמה הייתה הפעם בידי ישראל. מדובר בנתון בעל חשיבות רבה.

ישראל לא התיימרה לצאת למערכה כדי לפתור את הבעיה המורכבת של רצועת עזה, והמבצע הנוכחי לא קרוב לפתור את הבעיות המורכבות שמציבים ארגוני הטרור, ובראשם חמאס, פעם אחר פעם בפני ישראל ברצועת עזה. אך במסגרת היעדים הצנועים שהוצבו, איכות הביצוע, המודיעין, הדיוק, השיח בין הדרגים המקצועיים, צבא, שב"כ ודרג מדיני, התנהלו עד לשלב הזה באופן איכותי ומקצועי וראוי להערכה. 

לצד זאת, ישנה חובה גם לשמור על המידה הנכונה ולא להפריז בהערכת יתר. היכולות הצבאיות של הגא"פ אינן אלה של חמאס, ובוודאי לא של חיזבאללה. את ההישגים מהמבצע שראויים להערכה צריך לשים בקונטקסט הנכון ולזכור שחמאס נוקט מדיניות שנזהרת מאוד מלהיכנס לעימות מול ישראל, לא רק בשל ההרתעה ממבצע שומר החומות אשתקד ומדיניות בידול מבריקה של ישראל, אלא גם מתוך אינטרס פנימי שעימות מול ישראל אינו משרת אותו בשלב הזה. את השקט ששרר בשנה האחרונה ברצועה הוא ניצל לשיקום יכולותיו הצבאיות והתעצמות עד לעימות הבא עם ישראל. 

גם חמאס כמובן סובל מנחיתות מובהקת ביכולות הצבאיות מול צה"ל. עם זאת, יכולת ניהול מערך האש שלו, הפיקוד והשליטה המאפשרים לו לנהל את הירי ביעילות בהיקפים ובמטחים גדולים הרבה יותר מאשר ביכולות של הגא"פ, מציבים לישראל אתגר אחר בהתמודדות עם איום הרקטות מעזה מאשר במבצע שבו רק הג'יהאד האסלאמי מבצע את הירי. מכאן גם צריך לזכור שבמערכה מול חמאס אחוזי ההצלחה של כיפת ברזל יהיו נמוכים יותר מאשר הנתון חסר התקדים באיכותו במבצע הנוכחי.